Paikallisradiossa kertoivat että Jämsän poliisi sai vihdoin viimein kamerat 9-tielle Jyväskylä-Jämsä välille käyttöön. Pöntöthän siellä on ollut jo pitkään. Mielenkiitoista uutisessa oli se että viime viikonloppuna kahdella kameralla kuvattiin reilua ylinopeutta ajaneita oli yli 100. Ja sitten se yllättävin tieto: 80% rajoituksen ylittäneistä oli NAISIA. Näköjään vaimoni ei ole ainut nainen joka ei huomaa nopeusrajoitusmerkkejä.
Ja vielä linkki Keskisuomalaisen uutiseen: http://www.ksml.fi/uutiset/keski-suomi/poliisi-käynnisti-automaattivalvonnan-ysitiellä(28250).ece
Ihan OK. Tolpista on ihan eniten haittaa niille, jotka ajelevat ylinopeutta, muillehan niillä ei ole juurikaan merkitystä. Poliiseistakin on "haittaa" ihan eniten niille, jotka "rötöstelevät", tuskinpa ne juuri muita kiusaavat. Peräänajotkin uhkaavat eniten niitä, joilla ei ole ajoneuvojen väliset etäisyydet kunnossa. Tolppiin satsatut varat palautuvat ilmeisen vikkelästi .. ainakin poliisin oman ilmoituksen mukaisesti. Jokainen voi ihan itse päättää aikooko osallistua tolpparahojen takaisinmaksutalkoisiin .. vai voiko .. ainakin itse koetan vältellä tuota. Liikenneturvallisuus ihan kaikin puolin on riippuvaista PELKÄSTÄÄN ja AINOASTAAN siitä miten kuljettajat toimivat. Mikäli joka ikinen pitäisi huolen ajokkinsa asiallisesta kunnosta ja siitä, että ei kolhi muita, niin ollaan päästy jo erinomaisen hyviin tuloksiin. Jos joku sitten kuitenkin on päättänyt ajaa pellolle, niin eihän sitä estääkään voi, mutta toivottavasti ei silloinkaan kolhi muita.
Aivan kokonaan oma asiansa sitten on se, että onko joissain paikoissa oikea nopeusrajoitus. Mikäli ei jonkun mielestä ole, niin laittakoot siitä valitukset perusteluineen. Aika typerää on sen sijaan osoittaa mieltään ja uhitella maanteillä muiden kanssakulkijoiden turvallisuutta uhaten ja ennen kaikkea maanteillä uhittelulla ei taatusti saa muutoksia aikaiseksi.
Ajoneuvojen etäisyyteen voi itse vaikuttaa. Jos on takana, niin hidastaa hetkeksi. Jos on edessä, niin lisää vauhtia hetkeksi, siis jos kamerat ei estä!
Olen eri mieltä vauhdin lisäämisestä. Noin voi/pystyy tietysti tekemään, että lisää vauhtia, mutta mikäli lähtökohtana on, että aikoo ajaa nopeusrajoituksia noudattaen, niin vaihtoehtoja on mielestäni kaksi .. päästää takanaoleva ohitse (pysäkkejä ja muita levennyksiä on vaikka kuinka, jos niitä vain haluaa käyttää ) tai sitten jättää itsensä eteen niin paljon tilaa, että mihinkään äkkinäiseen ei joudu edes vahingossa.
Moottoripyöräillessä tuota perässäroikkumista tapahtuu silloin tällöin. Aivan reilusti suurin osa perässäroikkujista tajuaa jättää kunnolla väliä, kun niille näyttää, että älä aja liian lähellä. Jostain kumman syystä ja onneksi nykyään yhä harvemmin, takanaroikkuja ei kuitenkaan "suostu" jättämään tilaa ja sitten vain on kurvattava itse jonkun pysäkin kautta. Noitten ymmärtämättömien määrä on vähentynyt oikein reilusti viime vuosien aikana .. varmaan siksikin, että moottoripyöräily on lisääntynyt roimasti ja/tai että ihan oikeasti tyhmien määrä on pienentynyt.
Rätkätin: "Olen eri mieltä vauhdin lisäämisestä. Noin voi/pystyy tietysti tekemään, että lisää vauhtia, mutta mikäli lähtökohtana on, että aikoo ajaa nopeusrajoituksia noudattaen, niin vaihtoehtoja on mielestäni kaksi .. päästää takanaoleva ohitse (pysäkkejä ja muita levennyksiä on vaikka kuinka, jos niitä vain haluaa käyttää ) tai sitten jättää itsensä eteen niin paljon tilaa, että mihinkään äkkinäiseen ei joudu edes vahingossa."
Jos tarkkoja ollaan, niin edes vauhdin lisääminen ei kohtuullisista määristä puhuttaessa auta. Käy kuten Rokka sanoi, että kyllä se perässä tulee vaikka Ruotsiin saakka.
Ilmiön huomaa helposti siitä, jos takana oleva kääntyy pois ja sen takia koko jono hidastuu. Itse samalla tietysti pääsee karkuun. Hetken kuluttua kuitenkin kääntyjän takana ajaneet ovat ottaneet karkulaisen kiinni. Toinen tapaus on yleinen nelikaistaisilla teillä. Jos vasenta kaistaa ajava vaihtaa oikealle, lisää tämän takana tuleva vauhtia heti kun tilaa tulee tuon oikella siirtyneen varran ja liimautuu seuraavan perään. Eli jopa "ilmaiseksi" saadusta tilasta ei nautita, vaan se syödään jostain kumman syystä pois.
Pointtini taisi mennä ohi? Minusta tuo 80% naisten osuus ylinopeutta ajaneista oli ainakin yllätys. Vai kuinka usein liikenteessä näette lujaa ajavia naisia?
Ai että niinkin paljon?
Myös omien huomioideni mukaan Tukholman liikenteessä on hämmästyttävän usein ratissa nuorehko nainen kun ajetaan kovaa 30kmh alueella.Viidenkympin ja korkeammilla rajoituksilla ei naisten osuus ole enää niin silmiinpistävä.
Samoin vilkuttamaton ja omituisesti kaistaa vaihtava ja oikealta tulevaa näkemätön on tosi usein nainen.
Puhelimen käyttö ajettaessa on näihin yksi syy,mitähän muita syitä mahtaa olla??
Eipä tuo 80% sinänsä ole trendinä kovinkaan ylätyksellinen. Naisten osuus tehdyistä rikoksista on vahvassa nousussa .. kuten dokaaminenkin .. kuten tupakointi .. ja kuten melkein mikä tahansa pahe .. henkirikoksetkin .. Naisten "kovismaisuus" on nousussa kaiken kaikkiaan ja sellainen "pehmeä äitimäinen ja turvallinen" piirre on vähenemässä. Pullantuoksuiset kotiäitityypit ovat ilmeisesti OUT .. (onneksi ei ihan kokonaan ..)
Ei ollut yllätys, että naiset ajavat ylinopeutta tolpan kohdalla. Sen verran usein tuntuvat olevan osallisina peräänajoissa ja risteyskolareissa, että ilmeisesti takaraivo ei rekisteröi kaikkea näkökentässä olevaa.
K-10:
Tarkkoja havaintoja tunnutte tekevän. Vakesin raportti vuodelta 2005 kuitenkin on sitä mieltä, että vuosien 1986 ja 2005 välillä miehet ovat aiheuttaneet 80-90% kuolemaan johtaneista onnettomuuksista. Mitään selvää kehityksen suuntaa ei voida havaita.
http://www.valt.fi/asp/system/empty.asp?P=313&VID=default&SID=994501114048267&S=0&C=22478
Ks. Valt vuosiraportti 2005 sivu 9 kuvio 11.
Aika mielenkiintoista on, jos uutinen 80% ylinopeutta ajavista naisista pitää paikkaansa. Jos liikenneturvallisuuspropagandaan on uskominen, ryhmän luulisi näkyvän myös tilastoissa, vaan ei näy.
Naiset "parantaa" koko ajan, eilenkin yksi kärähti 3,5 promillessa ratista!
Vanhalta 1-tieltä tolpat on näköjään poistettu. Kamerat lienee olleet paremmilla apajilla jo kauan.
Veikkaan, että ne vanhentuneina on poistettu käytöstä. Osa siirrettiin jo vuosia sitten 10-tielle, en tiedä ovatko poistettu jo sieltäkin.
Ykköstiellä muuten Muurlan kamera on täytynyt ollut tyhjillään noin 10 vuotta. Se oli muuttuvien rajoitusten alueella, jossa ei kameravalvonta nykytekniikalla, saati 15 vuotta vanhalla tekniikalla, toimi. Oli kai poliisin mielestä hyvä pelote keltaisine kameravalvonta-kyltteineen, koska ne sitkeästi tiellä muuttuvien rajoitusten aikanakin olivat.
Äskettäin lehdessä kirjoitettiin, että ykköstien muuttuvat rajoituksetkin poistetaan käytöstä liiallisen vikaantumisen takia. Niiden elinikä oli 10 vuotta, tuskin kamerat sen pitempään kestävät.
Muuttuvat rajoitukset taatusti poistuvat kaikki vähätkin käytöstä vuosien mittaan jos järjestelmiä ei huolleta tai päivitetä. Eihän mikään ikuista ole.
Ihme että talvi/kesärajoitukset eivät ole poistuneet samalla syyllä. Eihän nekään toimi, jos ei kylttejä 2 kertaa vuodessa "päivitetä". Todennäköisesti "päivitysongelma" iskee keväällä ennemmin kuin syksyllä
Miehet vastaavat tosiaan 80-90% kuolonkolareista. Siihenkin on kuitenkin aika paljon muitakin selityksiä kuin se, että ajavat lievää ylinopeutta. Taitaa olla alkoholilla, itsemurhilla ja perjantai sekä lauantai-iltoina ajetuilla suht reippailla ulosajoilla aika iso osuus???
Herbert:
Mikäli en ihan väärin muista, siellä on jossain jo pistetty muuttuvien päälle/tilalle kiinteät 80km/h kyltit. Vuoden päästähän se moottoritie on valmis, ei kannata korjata enää.