Onko kenelläkään tietoa siitä, voiko autoon tulleesta lommon syvyydestä päätellä kolaroineen auton nopeutta törmäyshetkellä? Jos on, mistä löytäisin tutkimuksen?
Autooni törmättiin 40 km/h alueella niin, että syvimmillään lommo on ainakin 40 cm, ehkä enemmänkin. Mietin, kustantaisinko tarkemmat tutkimukset. Kolaroinut auto on nokastaan täysin rytyssä ja veti kaiken lisäksi iskun voimasta 180 asteen käänteen takaisin tulosuuntaan. Jotenkin epäilyttää, onko nopeus voinut olla normaali.
Kolhujen suuruus ja muoto saattavat kertoa jotain yhteen osuneitten nopeudesta,mutta mitään tieteellisen tarkkaa ja oikeudessa pätevää tietoutta ei ole .
kolarin jälkeisiin osapuolien liikkeisiin vaikuttaa niin monta tekijää, ettei nopeuksista ja niiden vaikutuksista voida sanoa mitään varmaa.
Yleisesti ottaen painavampi auto tai/ja nopeampi auto muuttaa suuntaa vähemmän,mutta sekin muuttuu nopeuden vaikutuksesta.
Nokkakolarissa yleensä vanhempi auto rytisty pahemmin noin tuulilasiin saakka, sillä erolla uuteen autoon ,että uuden auton ovet aukeaa ja tuulilasi säilyy melkein ehjänä,samoin jalkatila ei juuri muuta muotoaan.
Jos kolaroija tuli oikealta,en ihan helpolla alkaisi näin heppoisilla perusteilla riitelemään.Valitettavasti.
Linkitetyssä ketjussa asiaa käsiteltiin jollain tasolla. Näytöt laskennasta jäivät aika heikoiksi.
http://www.tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t4348
Tutkijalautakunnatkin tosin käyttävät vahinkojen suuruutta törmäysnopeutta arvioitaessa, mutta kovin hyvään tarkkuuteen tuskin sillä keinolla pääsee. Luulisi kuitenkin, että osaavat sanoa, oliko törmäysnopeus 40 vai 80 km/h. Autokin muuten pyörähtää sopivasti ajettuna yllättävän herkästi. Kysy vaikka poliisilta, kuinka se pysäyttävät takaa-ajetun suistamalla sen tieltä. Lähes hipaisu riittää.
Ajonopeus ennen törmäystä ei sitten ole törmäysnopeus. Yleensä ehtii jarruttaa jonkin verran ennen törmäystä, joten törmäysnopeus voi olla aika pieni. 40 km/h törmäys on varmaan jo ihan kunnon tälli. Itse olen kerran ollut kolarissa, jossa noin 60 km/h lähtönopeudesta tehtiin 30 m lukkojarrutus, mutta silti autot osuivat toisiinsa. Toisen etukulma toisen kylkeen. Etukulma meni aika hyvin kasaan, kylkeen tuli suhteessa paljon pienempi lommo. Törmäysnopeus ei voinut olla kovin suuri, kun jarrutusmatkan perusteella vauhti pitäisi olla lähellä nollaa.
Nykyautojen massoilla jos tulee vain lommo, niin vauhtia ei törmäyshetkellä ole juuri ollut.
Jo 30 km/h törmäysnopeudesta kiinteään esteeseen tai toiseen autoon tulee 1,5 tn painoisella autolla pahaa jälkeä. EuroNcapista voi katsoa, mitä tapahtuu 67 km/h nopeudesta. Sen yli mennessä jälki pahenee ainakin matkustajien kannalta aika nopeasti.