Selvä 70km/h tie

12 kommenttia

En tiedä voiko tänne linkittää kuvia, mutta yritän. Eli tässä olisi omasta mielestäni esimerkki, jossa 70km/h tuntuu hätävarjelun liioittelulta. Suoran puolivälissä on ammattiopisto, siksi "lapsivaroitus". Liekö 16-18 vuotiaat niin päättömiä, että suoralla pitää ajaa hiljaa, jos vaikka joku ryntää tien yli.

Löytyykö muita esimerkkejä. Kuvan voi ladata omalle koneelle hiiren kakkosella, niin saa zoomattua.

image

  
  • Tuo kuva on linkki, liekö tarkoitus näyttää talvirenkaitakin?



    Ei aina nopeusrajoitus ole hengenvaaran välttämisen vuoksi asetetettu. Tuo piennar on polkupyöräilijälle ja jalankulkijoille aika kapea, eli sen sijaan että olisi investoitu kevyen liikenteen väylään on ehkä todettu että hieman hitaampi nopeus riittää.



    Kokeile polkea polkupyörää tai lenkkeillä tuolla niin saat toisenlaisenkin näkökulman, kaipaisitko silloin lisää vauhtia kuorma- ja henkilöautoille?

      
  • lawnmover:

    Tuo kuva on linkki, liekö tarkoitus näyttää talvirenkaitakin?

    Ei aina nopeusrajoitus ole hengenvaaran välttämisen vuoksi asetetettu. Tuo piennar on polkupyöräilijälle ja jalankulkijoille aika kapea, eli sen sijaan että olisi investoitu kevyen liikenteen väylään on ehkä todettu että hieman hitaampi nopeus riittää.

    Kokeile polkea polkupyörää tai lenkkeillä tuolla niin saat toisenlaisenkin näkökulman, kaipaisitko silloin lisää vauhtia kuorma- ja henkilöautoille?




    Joo, kuva on linkki. Miten muuten tänne palstalle saisi kuvan? Photobucket on tehnyt kuvan linkityksestä enemmän liiketoimintaa. Ennen yhden kuvan linkki näytti vain sen kuvan, nykyään linkki näyttää kaikki kuvat. Tuo on minun puolesta vain kuvien tekninen säilytyspaikka, olen kaikki nuo kuvat linkittänyt johonkin tarkoitukseen.



    Tuo paikka on melkein keskellä ei mitään. Jos lenkkeily, polkupyörällä ajo otetaan kriteeriksi, Tampere-Jyväskylä väli pitäisi muuttaa 70km/h. Oma pointtini oli, että tie on suora, eikä mitenkään tyypillinen kylätie, josssa 70km/h on perustellumpi kuin 80km/h. Ehkä kaikki tiet muuttuvat pikkuhiljaa 70km/h.



      
  • Rajoituksissa ei aina ole ulospäin näkyvää logiikkaa. Jos esimerkiksi rakennetaan uusi valtatie ja vanha jää seututieksi, rajoitukset alenee välittömästi liikennemäärien romahtamisesta huolimatta.

      
  • Tuo paikka on melkein keskellä ei mitään.




    Sitten en osaa arvella syitä jos ei kerran kevyttä liikennettä esiinny. Ja rajoitusta on siis kilometritolkulla, eikä missään ole risteyksiä johon muutoin olisi tullut 80-tielle vähän matkaa 60 km/h?

      
  • Herbert:

    Rajoituksissa ei aina ole ulospäin näkyvää logiikkaa. Jos esimerkiksi rakennetaan uusi valtatie ja vanha jää seututieksi, rajoitukset alenee välittömästi liikennemäärien romahtamisesta huolimatta.


    Eräs selitus on se, että rajoitusten alentaminen mahdollistaa tienhoidosta tinkimisen. Mielestäni on kyllä aika erikoista, että kun aiemmin kapealla vilkkaalla valtatiellä on kaikki mahtuneet ajamaan sataa (onnettomuuksia kyllä sattui aika paljon, mutta silti pidettiin 100 rajoitus) ja kevyt liikenne sinne sekaan mitättömillä pientareilla, niin seututieksi muuttamisen jälkeen ainoana ajoneuvona olisi jotenkin erityisen tarpeellista ajaa 80km/h. Mielestäni suomeen tarvittaisiin perusteellinen nopeusrajoitusuudistus. Rajoituksissa on paljon varaa järkeistämiselle.

      
  • Jorma L:

    Tuo paikka on melkein keskellä ei mitään.


    Näyttää hyvin samalta kuin Turun ja Piikkiön välillä. Paitsi että siellä ajetaan osa matkasta pellon keskellä myös 60km/h.

      
  • drive:

    aiemmin kapealla vilkkaalla valtatiellä on kaikki mahtuneet ajamaan sataa (onnettomuuksia kyllä sattui aika paljon




    Huomasitko että samassa lauseessa kerrot että mahtui - mutta ei kuitenkaan mahtunut? Maalaisjärkeä - siis jokaisen omaa harkintaa - noudattamalla päädyttiin siis törmäyksiin.



    Ei ulosajoilla niin väliä jos kuljettaja teloo vain itsensä, mutta jos törmätään sivullisiin niin silloin vauhti on vaan liian kova vaikka se vauhtina tuntuisi useimpina päivinä hitaalta.

      
  • lawnmover:

    Tuo paikka on melkein keskellä ei mitään.


    Sitten en osaa arvella syitä jos ei kerran kevyttä liikennettä esiinny. Ja rajoitusta on siis kilometritolkulla, eikä missään ole risteyksiä johon muutoin olisi tullut 80-tielle vähän matkaa 60 km/h?




    70km/h rajoitus alkaa tästä ja jatkuu Klaukkalaan asti, reilut 5km, jossa alkaa asutus ja 60km/h.. Selän takana on risteys jossa on 60km/h. Eli risteyksen jälkeen 60 muuttuu 70 km/h.

      
  • jatkuu Klaukkalaan asti




    Klaukkala on aika ruuhkaista seutua nykyisin, eli ei kannata syöttää maantieltä taajamaan kovin suurella nopeudella liikennettä seisomaan risteyksiin, ns. pullonkauloihin.



    Toisaalta olisi kiva jos olisi niitä sinisiäkin neliskanttisia nopeuskylttejä kellonaikatietojen kera näiden pyöreiden punakeltaisten rajoitusten lisäksi.

      
  • lawnmover:

    drive:
    aiemmin kapealla vilkkaalla valtatiellä on kaikki mahtuneet ajamaan sataa (onnettomuuksia kyllä sattui aika paljon


    Huomasitko että samassa lauseessa kerrot että mahtui - mutta ei kuitenkaan mahtunut? Maalaisjärkeä - siis jokaisen omaa harkintaa - noudattamalla päädyttiin siis törmäyksiin.


    Nimenomaan ei mahtunut, mutta tiehallinto silti piti satasen rajoituksen, koska tiekartan perusteella kyseessä oli päätie. Nyt kun liikennettä on vain murto-osa eikä raskasta liikennettä juuri ollenkaan, siellä voisi hyvin ajaa aiempaa lujempaa. Mutta kartalla tie on enää pahainen rinnakkaistie.

      
  • drive:

    Mielestäni suomeen tarvittaisiin perusteellinen nopeusrajoitusuudistus.




    Sehän on ollut tekeillä jo vuosia -> nopeusrajoituksia on järjestelmällisesti alennettu.







      
  • Sama rajoituksen lasku 80 -> 70 km/h on näköjään tehty myös ruuhkattomalla Hyrylän ja Nurmijärven välisellä osuudella missä pystyi aivan vaivatta kahdeksaakymppiä (ja paljon kovempaakin jos halusi) ajelemaan käytännössä kaikissa oloissa.



    Köröttelyksi menee.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit