Liikenne etelän moottoriteiltä pohjoisen pikkuteille on mielestäni rauhoittunut huomattavasti. Todella räikeät ylitykset ja ohitukset ovat vähentyneet.
Odotettavissa on, että kun huomataan, että edelleenkään Etelän poliiseilla ei ole aikaa/rahaa/kiinnostusta puuttua ylinopeuksiin niin käytäntö pikkuhiljaa muuttuu entiselleen. Eli edelleenkin etelässä ajetaan yliniopeutta eikä saada sakkoja, sekä pohjoisessa saa sakot pienemmistäkin ylityksistä. Hyvin ratkaisevia ovat seuraavien kuukausien aikana tapahtuva poliisien valvonta etelässä, jossa valvontaa ei ole itsenäisen Suomen aikana vielä ollut.
Näytti olevan lehdessä uutinen, jossa todettiin, että poliisi sai kiikkiin sunnuntaina aamuyöllä Helsingissä 21v miehen ajamassa amfetamiinipöllyssä ilman ajokorttia tietenkin ja ilman ajo-oikeutta myöskin. Mies jäi kiinni 26. kerran TÄNÄ VUONNA.
Mahdoton edes kuvitella mistä nuo aina saavat auton käyttöönsä elleivät sitten varasta. Tai paremminkin sopivat etukäteen, että lainaavat ja jos sitten jäävät kiinni niin sanovat varastaneensa.
Autoko valtiolle .. kun Sinun autosi menisi varkauden myötä valtiolle, niin etpä taitaisi tykätä ihan hirveästi. Kun taas vastaava summa laitettaisiin persaukiselle ulosottoon sellaiselle, jolla ei ikinä ole aikomustakaan maksella niitä, niin mitä hyötyä on sakoista? Kun nuo rosvot pannaan vankilaan, niin me elätämme niitä, joka taas sekin on täysin väärin. Joskus käy mielessä, että ne pitäisi lähettää Afrikasta tulevien pakolaisten paluupostina Afrikkaan - kultturivaihtona siis.
Oli taannoin puhetta, että mitä noille voi tehdä. Edelleen olen sitä mieltä, että "kainuunkorpiin" piiiitkäksi ajaksi. Jos nuo aina päästetään takaisin ja taas takaisin, niin eihän tuo jojo pysähdy ikinä.
Onneksi ei ajanut lievää ylinopeutta koska se on suurin mahdollinen rike/synti maan päällä?
ddr5:
Itse veikkaan, että talouden taantuma on siivonnut ajotapoja enemmän kuin uusi valvontaohje. Positiivinen kehityshän alkoi jo aikaisemmin. Kunniaa hyvästä tuloksesta (ruumiiden määrä jäämässä alle 300) on kyllä moni taho ottamassa. Kuljettajille sitä ei vielä kukaan ole ollut antamassa ainakaan niissä artikkeleissa, mitä kohdalleni on osunut. Tämä on mielestäni huolestuttavaa.
Talouden ja liikenneturvallisuuden suhdehan on asia, jonka liikenneturvallisuusalan ammattilaisetkin myöntävät. Ilmeisesti kun pahin hektisyys työelämästä häviää, on aikaa ajatella muitakin kuin itseään. Se heijastuu suoraan likenteeseen. Ja tulihan joulun hyväntekeväisyyskeräyksissäkin ennätystulos. Samasta asiasta lienee kyse.
Liikenne on "joukkuepeliä" jossa yksilösuoritukset ratkaisevat?