Hyvä vuosi 2009

4 kommenttia

Positiivisia uutisia julistaa Liikenneturva kuluneesta vuodesta. Jos joulukuussa loukkaantuneista ei enää moni kuole ja ennakkotiedot muuten pitävät paikkaansa, jäädään alle kolmensadan kuolleen. Liikennemääriin suhteutettuna se lienee historian paras tulos, pelkästään kuolleiden määrissä mitattuna paras 50 vuoteen.



Uutisointi jälleen aiheesta sen sijaan on mielenkiintoista. Linkin uutinen on julkaistu jokseenkin saman sisältöisenä useissa lehdissä, joten laitetaan tämä:



http://www.iltasanomat.fi/autot/1854545



Syyt hyvään kehitykseen löytyvät helposti:



- Taajamiin määrätyt alhaiset nopeusrajoitukset ovat parantaneet jalankulkijoiden turvallisuutta.



- Liikenneturvallisuus on kohentunut myös parannettujen pääteiden ja uusiutuneen autokannan myötä.



- Lisäksi Liikenneturvasta arvioidaan, että taantuma on vaikuttanut positiivisesti ihmisten käyttäytymiseen liikenteessä



Kyllä viimeistään nyt on uskottava Rätkättimen vakuutteluista huolimatta, ettei kuljettajilla ole suurtakaan roolia liikenneturvallisuudessa. Paitsi silloin, kun sattuu onnettomuus. Sehän on kuskin syy. Mutta onnettomuuskehityksen parantuminen ei näemmä sitä ole.



Kiitos vain Liikenneturvan jakamasta kannustavasta palautteesta ennätysvuoden päätteeksi! Kyllä nyt taas saatiin voimia pyrkimyksiin saavuttaa kovaksi mainittu tavoite 250 kuollutta.

  
  • Herbert:

    Kyllä viimeistään nyt on uskottava Rätkättimen vakuutteluista huolimatta, ettei kuljettajilla ole suurtakaan roolia liikenneturvallisuudessa. Paitsi silloin, kun sattuu onnettomuus. Sehän on kuskin syy. Mutta onnettomuuskehityksen parantuminen ei näemmä sitä ole.


    Missä onnettomuudessa kusk(e)illa ei olisi kaikkea vastuuta vaikka tie olisi rakennettu kullasta ja kaiteetkin helminauhoista?



    Tietynlaiset uhkat, pakkotoimet ja esteet ovat kyllä vaikuttaneet alentavasti onnettomuuslukuihin. Poliisit, liikuteltavat tutkat, peltipoliisit sekä kiinnijäämisriskin kohottaminen ja lisääminen. Näistä kielii reippaasti nousseet sakkolappujen määrät ja törkeiden ylinopeuksien väheneminen. Hidastetöyssyjäkään kukaan ei varsinaisesti halua, mutta kun kaunis puhe ja ystävälliset pyynnöt eivät ole vauhtiin vaikuttaneet, niin nyt sitten kirotaan töyssyjä. Satelliittivalvonnalla olisi varmaan dramaattinen vaikutus tapahtumien kulkuun.

      
  • Rätkätin:

    Missä onnettomuudessa kusk(e)illa ei olisi kaikkea vastuuta vaikka tie olisi rakennettu kullasta ja kaiteetkin helminauhoista?


    Noo, jos vaikka kullasta rakennettu silta sortuu (tai Kiinassa jätteist&#228:wink:, niin tämä onnettomuus ei liene yksin epäonnisen autoilijan syytä.

      
  • mikahe:

    Rätkätin:
    Missä onnettomuudessa kusk(e)illa ei olisi kaikkea vastuuta vaikka tie olisi rakennettu kullasta ja kaiteetkin helminauhoista?

    Noo, jos vaikka kullasta rakennettu silta sortuu (tai Kiinassa jätteist&#228:wink:, niin tämä onnettomuus ei liene yksin epäonnisen autoilijan syytä.


    Niin ... tai meteoriitti putoaa. Tuo on aika marginaalista.

    Ymmärrän asiasi, mutta tuo ei taida vaikuttaa kovin paljon vuotuiseen onnettomuusmäärään. Kysymyshän on siitä mitkä asiat saavat ihmiset käyttäytymään turvallisemmin. Pakko tietenkin, mutta niin vastenmielistä kuin tuo pakko onkin, niin valitettavasti vapaaehtoisuus on sangen tehotonta.



      
  • Luvut ovat hyvin positiivisia ja taantuman kehittymisestä päätellen niistä saadaan nauttia vielä pitkään...



    Jos niistä poistaa vielä rattijuopot ja nuorisokaaharit joiden määrät eivät ole vähentyneet, saadaan todella hyvä tulos.



    Voisi hyvällä syyllä sanoa, että ns. tavallinen suomalainen autoilija ajaa tätä nykyä hyvin turvallisesti. Kaikesta valittamisesta huolimatta.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit