Olen sydämistynyt tuon valtion tienkorjaajien piittaamattomuuteen.
Viime kesänä jarruttivat Heinola-Lahti väylän liikennettä turhaan pitämällä moottoritiellä 80 km/h rajoituksia, vaikka tie oli silmämääräisesti katsottuna valmis.
Nyt ajellessani 6-moottoritietä tekevät 22 km pätkää Porvoosta itään, pojat arpovat aina jonkun kesätyöläisen nostamaan sattumanvaraisen nopeusrajoituksen sattumanvaraiseen tienkohtaan sattumanvaraiseksi ajaksi -ilman näkyvää syytä TIETYSTI. Tällä viikolla 2 kohtaa 50 km/h esim. ilman, että kukaan teki ao. kohdille mitään.
Niinpä muokkasi heidän sloganinsa otsikkoni muotoon -vastaamaan enemmän todellisuutta !
Tapio Taula: "Viime kesänä jarruttivat Heinola-Lahti väylän liikennettä turhaan pitämällä moottoritiellä 80 km/h rajoituksia, vaikka tie oli silmämääräisesti katsottuna valmis."
Nopeusrajoitusten käyttämiseen on olemassa ohjeet. Vaikka tie olisi silmämääräisesti valmis, saattaa sieltä puuttua jotain, miksi rajoitus pitää olla alennettu. Ei siis välttämättä ole urakoitsijan (Destia) piittaamatomuutta.
"Nyt ajellessani 6-moottoritietä tekevät 22 km pätkää Porvoosta itään, pojat arpovat aina jonkun kesätyöläisen nostamaan sattumanvaraisen nopeusrajoituksen sattumanvaraiseen tienkohtaan sattumanvaraiseksi ajaksi -ilman näkyvää syytä TIETYSTI. Tällä viikolla 2 kohtaa 50 km/h esim. ilman, että kukaan teki ao. kohdille mitään."
Paljonko käytät aikaa tarkkaillessasi urakoitsijan tekemisiä? Eli mistä tiedät, ettei siellä tapahdu mitään?
Parahin Herbert- oletkos sinä Destian leivissä?
Käytän tien kunnon ja kunnossapidon tarkkailuun paljon aikaa ajaessani.
En kuitenkaan lähde kiikareiden, vatupassin ja työntömitan kanssa mittailemaan- vaikka jonkun näköjään sitäkin pitäisi tehdä. Tiemme ovat niin surkeassa kunnossa.
Se, että nopeusrajoitusmerkki on ylhäällä ei tarkoita sitä, että joku olisi tietä kunnostamassa. Minusta on törkeän väärin panna rajoituskyltti tänään pystyyn, jos aikoo mahdollisesti myöhemmin tällä viikolla ehkä aloittaa tien pinnan rouhimisen, päälystämisen tai maalaamisen. Mikä on tapana Destialla.
En ole ollut Destian (Tielaitos) hommissa 15 vuoteen. Mutta sen tiedän, että valtavasti valitetaan sellaisesta, mitä ei itse nähdä. Ja vaikka nähtäisiinkin, ei sekään riitä. Sitten valitetaan, että miksei teitä voida korjata vaikka yöllä, jolloin ei liikennettä ole. Tai muuten vain ei kuitenkaan noudateta alennettuja rajoituksia. Kokemusperäisiä esimerkkejä riittää kyllä alkaen 50 rajoituksella noin 80 km/h ohi ajaneesta autokouluautosta ja ambulanssista. Itse tuolloin tein mittaustyötä kantatiellä. Vaikken Suomusjärvellä moottoritien siltaa vanhan ykköstien yli rakennakaan, voin senkin rajoituksia puolustaa. Taulussa on päivällä työaikana 30 km/h, muulloin 50. Ihan sama, minkä rajoituksen mukaan nopeuteni sovitan, muille se ei tunnu riittävän.
Tienrakentajat on kuitenkin ihan tavallisia ihmisiä. Pitääkö heidät pakottaa tekemään elämänsä pelkkää yötyötä? Minusta parturit ja pankit pitäisi olla avoinna arkisin klo 17-23 ja sunnuntaisin klo 8-22.00. Samoin verovirasto. Milloin minä muuten asioita ehdin ilman häiriöitä hoitaa? Niin, no jos tässä yötöihiin joutuu, niin ehkä sitten nykyiset aukioloajat on ok.
Vaikka merkkejä joskus käytetäänkin väärin, ei se poista sitä mahdollisuutta, että rajoitus on alennettu ihan aiheesta. Joskus esimerkiksi työmaaliikenne (vaikka maanajo) saattaa aiheuttaa hankaluuksia, jos tiellä ajetaan sataa. Raskaat kuormurit eivät pääse jostain liittymästä vilkkaalle tielle, ellei rajoitus ole 50. Saatat ajaa viikkotolkulla tästä silti ohi näkemättä ainoatakaan työmaan ajoneuvoa, vaikka niitä päivittäin liikkuu kymmeniä. Ja onhan kyseessä myös työntekijöiden työturvallisuus. Asia, jota seurataan paljon tarkemmin kuin poliisi vahtii keskiverto henkilöautokuskia. Mutta valitus näistä kaikista vain osoittaa sen, ettei kuljettaja aina voi ymmärtää rajoituksen syytä. Kannattaisi hyväksyä sellainenkin mahdollisuus, että joskus rajoitus voi olla perusteltu, vaikkei syytä siihen tiedäkään.
Fiksua tosiaan jättää tilapäiset rajoituskyltit kesäksi jos keväällä tehdään pieni korjaus?
Tosin joskus vain toiseen suuntaa!
Ilmeisesti rajoitukset pidetään alhaisena silloin, kun siellä saattaa joku tehdä jotain. Ei sitä rajoitusta kannata esimerkiksi kahvitunnin ajaksi käydä vaihtamassa. Eikä niin, että työmaalla pistäytyvät ulkopuoliset osalliset vaihtaisivat rajoituksen tullessaan (ja lähtiessään). Silloinhan se on jo myöhäistä.
K10:lle
EI SIELLÄ DESTIAN TYÖMAILLA KETÄÄN OLE OLLUT AAMULLA KLO 6.
TIETYSTI NÄILLÄ ENTISEN TIELAITOKSEN MIEHILLÄ ON KAHVITAUKO LÄHES KOKO AJAN....
Ja nyt kun kouluissa alkoi lomat, edelleen samat alennetut rajoitukset ovat niiden kohdilla voimassa kun lukuvuoden aikana. Todella käsittämätöntä välinpitämättömyyttä. Kyllä opettajien pitäisi käydä vaihtamassa merkit heti.