...pikkuhiljaa, lähes huomaamatta:
http://www.ilkka.fi/Uutisetarticle.jsp?article=332592
"valtatie 3:lla Laihian Maunulan ja Hulmin välillä sekä valtatie 19:llä välillä Nurmo - Lapua jätetään voimaan 80:n nopeusrajoitus."
Tutuilla reiteillä huomaa myös kuinka satasen alueita lyhennetään vähitellen kummastakin päästä. Jossain vaiheessa satasen alue on sitten muuttunut niin lyhyeksi, että voidaan päättää kuten ylläolevassa jutussa on ehkä käynyt, että kesänopeusrajoitusta ei palauteta enää takaisin. Paikalliset autoilijat sen vielä "muistavat" ja ajavat todennäköisesti entiseen malliin, jolloin todetaan, että kyseinen pätkä on niin vaarallinen, että sinnehän pitää saada valvontakamerat.
Kävin helmikuussa ajelemassa Seinäjoki-Kauhava-Seinäjoki reitin, ja sain todeta ihan omin silmin, ettei tuota 80 rajoitusta noudatettu talvellakaan. Marssivauhti oli lähempänä 90 km/h, myös raskaalla liikenteellä. Keli oli sinä aamuna ainakin keskustassa melkoisen liukas, mutta koska tiet olivat sulan näköisiä, ei se tuntunut kenenkään menoa haittaavan.
Kun nyt "vanhat parrat" kaihoisina muistelevat aikaa ennen nopeusrajoituksia, mitähän minä saan pappana muistella? Kolminumeroisia rajoituskylttejä?
Joku tutkimus parin vuoden takkaa kertoi että talvirajoituksen aikana keskinopeus putoaa jopa 91km/h kun kesäsin ajetaan 94km/h. Ja kävipä tässä niinkin menneenä talvena ettei poliisikaan viitsinyt 80 roikkua perässä edes liukkaalla kelillä vaan pyyhkäsi sopivan suoran auettua ohi. Lähtivät muuten perään rekan ojaanajopaikalta joten aika liukas keli oli
...ikävä kyllä.
Paras keino "vaarallisiksi todettujen" ylinopeuksien vähentämiseksi mielestäni olisi kuitenkin pyöristää maanteillä niitä nopeusrajoituksia 10 tai 20 kilometriä tunnissa ylöspäin. Luulisinpa sen olevan tehokkain ja halvin keino ylinopeuksien vähentämiseksi. (Tosin nopeudet nousisivat, mutta se on jo toinen juttu)
Pieni ylinopeus ei koskaan ole vaarallista jos se on oikea tilannenopeus, siis kaahailu on eri juttu!
Tavoitteenahan on muuttaa kaikki kaksikaistaiset valta- ja kantatiet 80-rajoitteisiksi. Vain moottoriteille, keskikaiteisille teille ja vastaaville jäisi 100 tai 120. Niitä ei ole paljon.
Mielenkiintoista on nähdä, mikä on jatkossa se "talvirajoitus"?
p128194:
Paikalliset autoilijat ovat kaikkialla pahimpia tientukkoja. Kolmion takaa vaan eteen, kolmen kilometrin kiihdytys 70km/h vauhtiin, ja kun ohituspaikka aukeaa, kummasti löytyykin vauhtia ajaa 100km/h.
K-10:
Kotikulmillaan autoilijat eivät osaa ajaa, mutta vierailla mailla osaavat. Niinkö?
Sellainen ilmiö on kyllä tyypillinen, että jos joku kääntyy päätielle toisen eteen, kääntyy tämä usein seuraavasta risteyksestä pois. Ilmeisesti ajatellaan, ettei jaksa odottaa vuoroaan liittymistä varten, koska tarkoitus on ajaa vain niin lyhyen matkaa päätietä. Häiriö on muka pienempi muille. Varmaan jotain samaa, jos esim. pankin tai viraston tiskille haluaisi päästä jonon ohi silloin, kun oma asia on vain jonkun lomakkeen palauttaminen tms pikku juttu.
Nämä ovat sellaisia asioita, joita ei huomaa kun asioita ei ajatella kokonaisuutena, kaikki pyörii vain oman navan ympärillä.
AkiK:
Veikkaan, että 70 km/h. Sehän tuli jo pari vuotta sitten muutamille osuuksille. Kun autoilijoita pari vuotta noin totutetaan ajatukseen, ei vastarinta enää ole kovin suurta. Onhan sentään kyseessä meidän kaikkien turvallisuus, jonka merkityksen kyseenalaistajalla täytyy olla vähintään puolet ruuveista löysällä. Varsinkin, kun eteen lyödään laskelmat liike-energiasta eri nopeuksilla ja kansalle kerrotaan taulukon kuvaavan onnettomuusriskiä.
Herbert:
Mikäs tässä onkaan sitä oman navan tuijottamista? Heinähattu voisi odottaa parempaa väliä kahden minuutin ajan, sen sijaan hän kääntää vaan röyhkeästi eteen, ja hidastelee muiden ajoa ajamalla kolmen minuutin pätkän alinopeudella viidessä minuutissa?
Pankkianalogiassasi kyllä se pitkän matkan ajaja on vain se joka piipahtaa niillä kulmilla. Yhden hidastelijan vuoksi pankkijono ei vedä.
K-10: "Heinähattu voisi odottaa parempaa väliä kahden minuutin ajan, sen sijaan hän kääntää vaan röyhkeästi eteen, ja hidastelee muiden ajoa ajamalla kolmen minuutin pätkän alinopeudella viidessä minuutissa?"
Juuri tuota tarkoitin. Kaveri vain ei koe haittaavansa muita, kun on vain niin vähän aikaa tiellä.
Tuollaisia epäjohdonmukaisia ajatuksia on liikenne pullollaan.
"Pankkianalogiassasi kyllä se pitkän matkan ajaja on vain se joka piipahtaa niillä kulmilla. Yhden hidastelijan vuoksi pankkijono ei vedä."
En tiedä, johtuuko pankkijonon hitaus jonon pituudesta vai hitaasta asiakkaasta. Ei sillä ole väliäkään. Mutta ajatus oli tielle vain vähäksi aikaa kurvaavalla sama kuin pankkijonon ohittavalla nopealla asiakkaalla. Minähän hidastan muita vain vähän, mutta itse pääsen jatkamaan matkaa.
Talvi on "suhteellinen käsitys" koska liukkainta on nykyään keväisin?
Ainakin tänään kohtasin liukasta vaikka ei pitäisi enää olla?
Nopeuksien alentamisella on kai jotain tekemistä teiden huonon kunnon kanssa. Ja energiankulutuskin pienenee.
Eiköhän järjestetä liikenneministeriön päättäjille perehdytystapahtuma. Laitetaan ne moottoritielle jonoon ja ajetaan 130 km/h yli niin monta kertaa kuin on tarvis.
Miksi nopeusrajoituksia on olemeassa?
Mikä nopeusrajoitus on se oikea, kun kaikki vaikuttaisivat olevan vääriä?
Omasta mielestäni mitään nopeusrajoituksia ei tarvittaisi lainkaan kunhan vain ihmiset osaisivat käyttää järkeään. Kuitenkin vaikuttaa ihan kokemuksen purusteella siltä, että autoilijoiden oman pään ja harkinnan käyttö on täysin mahdotonta. Tästä seurauksena nopeusrajoituksia on ollut "pakko" laittaa. Nopeusrajoitukset ovat siis autoilijoiden ikioma syy ja seuraus. Sitä saa mitä tilaa.
Pitäs tosiaan ottaa tumpeloilta kortit pois?
Jos ihmisillä riittäisi järkeä ja harkintakykyä ei liikennesääntöjä tai lakeja yleensä tarvittaisi.Onneksi näin ei ole ,joten kaikenmailman pilkunn....joille riittää tekemistä ja kirjoittamista
salo-ms:
Siltä tosiaan näyttää ...
Herbert:
Sorruin perinteisesti olettamaan että jos joku kommentoi viestiäni, hän on erimieltä
Ihmettelinkin miksi puolustelisit noita.