Olen tässä ennenkin manannut , kun kansa ei opi vilkkujen käyttöä liikenneympyrässä.Ei millään uskalla liittyä liikenneympyrään kun autot eivät käytä vilkkua poistuessaan ja siten usein sitä odottaa turhanpäiten. Sattuipa tuossa yksi aamu odotellessani sopivaa rakoa , että vasemmanpuolisesta liittymästä tuleva bemari näytti jo ennen liittymistään vilkkua oikealle ja minä ilahduin että vihdoinkin joku näyttää aikeensa ajoissa ja lähdin reippaasti ajamaan , niin eikös bemari jatkanutkin matkaa ja meinasi tulla kylkeen ja soitti vielä torvea, että kaikenlaiset törpötkin ne täällä ihmisten tiellä ja poistui vasta seuraavassa liittymässa . Tuli vaan jälkeenpäin mieleen kenen syyksi mahdollinen kolari olisi laitettu. Millä olisin todistanut vääränlaisen vilkun käytön, jos ei kukaan silminnäkijä olisi todistamassa. - Johtuneeko yleinen vilkkujen näyttämättömyys juuri tästä. Itse olisin valmis siihen, että poliisi vähitellen alkaisi valvoa liikenneympyräajoa ja vaikkapa opastaisi rikesakoilla , kun asia ei muuten näytä menevän perille.
Olen näihin asti luullut että riittävän suuri ja kaksikaistainen liikenneympyrä helpottaisi liikennettä.
Täällä länsisavossa ei toisaalta ole koskaan ole osattu liikenneympyrässä järkevästi vilkuttaa.Aikaisemmin opetettiin vilkuttamaan vasemmalle ja poistuessa ympyrästä lopetettiin vilkutus.
Joku vuosi sitten ohjeita muutettiin niin että vilkutetaan oikealle vähän ennen poistumista, siis niinkuin minullekkin aikoinaan autokoulussa opetettiin.
Asiassa vaan on se juju että kun svenssonit ei oikein sitä entistäkään käytäntöä osannut, niin nykyään ne on ihan sekaisin ja osa autokouluistakaan ei opeta ohjeiden mukaista vilkun käyttöä,pahimmillaan opettavat vilkuttamaan sekä oikealle ja vasemmalle!Soppaa sotkee tietysti vielä lukuisat kamelikuskin papereilla autoa ajavat,jotka selvyyden vuoksi ei osaa vilkkua käyttää ollenkaan.
Muistaakseni Suomessa on ympyrästä poistuvalle annettava esteetön kulku.Täällä se ei pidä paikkaansa, vaan ympyrää ohjeiden mukaan vasenta kaistaa puoli kierrosta tai enempi ajanut onkin väistämisvelvollinen mahdollista oikeapuoleista kaistaa ympyrässä edelleen ajavaan nähden.
Vähän kauemmaksi ulkomaille autoillessa on hyvä pitää mielessä että esim Sveitsissä on ympyrään tulijoilla etuajo-oikeus.Torvet soi useammankin kerran mutta eipä onneksi kolissut!
Tätä rohkenen kyllä epäillä, eihän tuolla ole edellytyksiä toimia. Ympyrähän tukkeutuisi jos etuajo-oikeus on sisään tulevilla ???
Sinänsä ympyrä on todella hyvä ratkaisu. Pk-seudullakin moni aikaisemmin tukkoinen valoristeys muutettuna ympyräksi toimii loistavasti. Ympyrällä on monia etuja:
- vakavat onnettomuudet vähenevät
- onnettomuustyyppi on lähinnä kylkikosketus
- ei tarvi odotella valojen vaihtumista
- ei tarvi haastaa punaisia ja säästyy sakoilta
- ei tarvi korjailla ja huoltaa rikkinäisiä valoja
- lisäksi keskelle voi laittaa istutuksia ym. mukavaa
Ehkä tuo vilkkuhomma voisi olla niin, että kierrettäessä on vilkku vasemmalle ja poistuttaessa oikealle, olis aika selvää !
Kunpa vilkkujen käyttämättömyys rajautuisikin vain ympyröihin, mutta kun ne on käyttämättä kaikkialla muuallakin. Jos joku käyttää, niin sitten aivan viime tipassa. Ilmeisesti on Suomen puolustuksen kannalta strategisen tärkeä salaisuus tai jopa oikein valtion salaisuus mihinkä kukin on aikomassa kääntyä. Vilkun piti olla muistaakseni merkki aikomuksista - siis mihin ollaan aiottu kääntyä. En kyllä voi käsittää mikä siinä niin vaikeaa voi olla, mutta näyttää se vaan kuitenkin olevan. MP:llä ajellessa on erityisen välttämätöntä olla poikkeuksellisen kiinnostunut siitä mitä muu liikenne ovat aikeissa tehdä ja siksi on tullut erityisesti pantua merkille kaikkia niitä seikkoja, jotka haittaavat ennakoivan ajon mahdollisuksia ja toteuttamista. Täytyy kyllä todeta, että ennakoitavuus on parantunut viimeisen 40v kuluessa, mutta ei se kovin rapoista ole edelleenkään. Ajokortillani on 40v synttärivuosi ja rehellisesti on todettava, että liikenteessä yleisesti ottaen on muutosta parempaan suuntaan tapahtunut, mutta kovin on hidasta.
MP on siitä veitikka kulkuneuvo, että sen kanssa pitäis oikeasti olla etukäteen tietoinen mitä on tapahtumassa. Pitäisin erittäin suotavana, että ihan jolkaisen olis pakko kokeilla millaista on liikkua MP:llä näiden malliautoilijoiden seassa. Nykyään valtaosa autoilijoista käyttäytyy sangen järkevästi, mutta sitten on edelleenkin aivan älyttömiä mulkwisteja. Olen pannut merkille, että suurin osa noista tyhmistä autokuskeista on jo 35-45 vuotiaita - sangen iäkkäitä siis - mutta aivan kakaramaisia. Tänään vein MP:ni huoltoon ja liikennevaloissa minut haastettiin. Kun valot vaihtuivat, niin autoilija lähti kuin tykin suusta - n.40v mies ja aamuruuhkassa vielä - itse laittelin rauhassa ykköstä sisään aivan ilman mitään erityistä hoppua. Välillä sitä toivoo, että juuri noille idiooteille ei ikinä pitäisi korttia antaa. Joku helkutin tsykolooginen testi pitäisi kehitellä ja ilman sitä ei saisi korttia lainkaan.
Ihan varma on, että aivan jokainen tekee virheitä, mutta kun perusasiat ja perusturvallisuus on suht kunnossa, niin haavereita ei
juurikaan satu. Esim. niinkin pieni asia kuin aivan toisen persiissä ajaminen on täysin älytöntä ja sillekään ei juuri voi muuta kuin joko jättää oman itsensä eteen niin paljon tilaa ettei äkkiliikkeisiin voi joutua tai sitten väistää jonnekin pysäkille niin, että se idiootti menisi ohitse ja menojaan. MP:llä ajellessa suurin osa takapuskurissa ajavista tajuaa, kun hiljentää tosi varovasti koko ajan, että nyt he ajavat liian liki ja jättäytyvät suosiolla kauemmas. Oppi alkaa mennä vähitellen perille. Vilkunkäyttö on siltikin edelleen aivan ylivoimaista.
Kyllä se sveitsiläisten mielestä toimi,minun mielestäni tietysti ei.
En mitenkään estele ketään itse käymässä paikanpäällä katsomassa,pahimpana on mieleeni jäänyt Lausannen länsireunalla oleva suuri ympyrä,jossa Geneven suunnalta tullaan kolmella tai neljällä kaistalla,eikä ihan hiljaakaan.Tosin tapahtumasta on jonkun verran aikaa ja risteys saattaa tänään olla toisenlainen.Mutta kuten sanoin;käy katsomassa jos et usko ja kun oot käynyt voit kertoo muillekkin.
Taloudellisesti ajatellen liikenneympyrä on tietysti paljon valoja halvempi ratkaisu.
Liikenteen sujuvuus saadaan kuitenkin helposti poistettua tekemällä ympyrästä liian ahdas,siitä on täällä esimerkkejä vaikka kuinka paljon.On rakennettu useampikaistaisia ympyröitä, joissa ulomman kaistan säde on niin pieni että pitkät rekat väkisinkin oikaisee.Toinen hulluus on rakentaa ympyrän keskelle ja liittymien vierille kiviröykkiöitä tai kukkuloita näkyvyyttä haittaamaan.
Autokoulunopettajani kehoitti ympyrää vertaamaan suoraan tiehen josta on risteyksiä oikealle, noin niinkuin perusteluksi vilkun käytölle ja niinhän sen pitäisikin toimia.
Täyttä asiaa tämä Rätkätin:n kirjoitus!
Sitten pakkotoistoa liikenneympyröistä: http://www.swindonweb.com/life/lifemagi0.htm
- onneksi Briteillä on oma saari...
Toivottavasti kukaan ruotsalainen liikennepoliitikko ei näe brittien kotkotuksia, muutoinhan se on kohta täälläkin.
Sieltähän ne kopioi ruuhkamaksutkin.
Ja käyttäkää nyt säästelemättä vilkkuja,ei se paljon maksa!!
Tätä rohkenen kyllä epäillä, eihän tuolla ole edellytyksiä toimia. Ympyrähän tukkeutuisi jos etuajo-oikeus on sisään tulevilla ???
Kyllä se näin taitaa Sveitsissä olla. Saksaan kun lähtee, niin kannattaa siellä muistaa, että autobaanalla baanaa pitkin ajava väistää liittymästä tulevaa!
Tuon olen huomannut, vaikka esimerkiksi suojatiekäyttäytyminen onkin mallikasta. Erikoista ristiriitaa. Tuntuu siltä, että kun omaksuu päinvastaisen tavan kuin laki (tai ainakin odottaa sitä muilta), pärjää hienosti. Mutta ainakin Råsundan stadionin lähellä on melkoinen loukku epäselvän käytännön lisäksi. Bromman suunnasta tultaessa ympyrään on ensin liikennevalot, mutta hämäävästi ne onkin vain suojatiellä liikkuvia jalankulkijoita varten. Autoilija nähdessään vihreät valot voi luulla, että ympyrään on vapaa pääsy, mutta valot eivät ohjaakaan ympyrässä olevia autoja, ainoastaan juuri ennen ympyrää olevaa suojatietä.
Kyllä ykskaistainen ja tarpeeksi suuri ympyrä on jopa liikennevaloja parempi, mutta mielestäni useampikaistaiset on persuuksista!
Samaa mieltä. Jos siellä on kaksi kaistaa tai enemmän, niin ympyrässä mennään sen päiväistä siksakkia, että ne muutamatkin, jotka oikeasti tietävät miten siellä pitäisi mennä, menevät siinä kaaoksessa täysin sekaisin. Kun kaistoja on vain yksi niin siinä ei pysty sekoilemaan - paitsi, että vilkkuja ei edelleenkään käytetä. Vilkuttamattomuus haittaa (hidastaa) etenkin silloin, kun minun pitäisi mennä sinne sisään, mutta sellainen, joka kääntyykin yllättäen pois sieltä, ei käytä vilkkua ja minä joudun tietenkin odottamaan, että se todellakin kääntyy vai kääntyykö sittenkään.
Pitäjänmäen kiertoliittymä (vai mikä lie) Helsingissä on edelleenkin melko suurelle joukolle autoilijoista täysi mysteeri. Aika villejä sovelluksia näkee.