Jälleen kerran tänä aamuna ihmettelin asuntokaduilla ajettavia ylinopeuksia. Useimmilla asuntoalueilla on 30-40 km/h:n rajoitukset, mutta jos mittarinopeus on esim. 40:n rajoitusalueella vaikkapa 45 km/h, edessä ajava lähes poikkeuksetta loittonee vauhdilla ja takana tuleva lähestyy yleensä yhtä vauhdikkaasti. Sitten liimaudutaan takapuskuriin ja yritetään painostaa edellä ajava ajamaan kovempaa.
Ja luultavasti useimmat näistä roimia ylinopeuksia ajavista ovat alueella asuvia isiä ja äitejä, joiden jälkikasvu huomenna suuntaa koulutielle - kävellen ja pyöräillen samoille kaduille kuin kovia ylinopeuksia ajavat vanhempansakin.
Mutta jokainenhan on erittäin hyvä kuski ja tuntee kotikatunsa niin hyvin, että voi ajaa huoletta kovaa. Ei sieltä tutun mutkan tai pensaan takaa ole koskaan ennenkään kukaan juossut eteen.
Tuolla naapuriosiossa Toleranssit tiukkenee on jauhettu tätä samaa jo 41 sivua. Siellä jaksetaan kinata mittarinopeuksista ja sakotustoleransseista ja vaikka mistä, kun yritetään perustella miksi suurta tai pientä ylinopeutta saa ajaa ja samalla koetettu väen väkisin tehdä nopeusrajoituksia noudattavista hankalia ja liikennettä häiritseviä tumpeloita. Ajopelien omat mittarit eivät kelpaa huonon tarkkuutensa vuoksi lainkaan.
Eittämättä on tullut mieleen, että nopeusrajoitukset ovat mukamas valtion takaamia turvallisia nopeuksia ja kaikissa mahdollisissa tilanteissa ja keleissä sellaisia tavoitenopeuksia, jotka täytyy voida ylittää vähintäänkin 6km/h. Siltä varalta, että joku ei olisi sattunut ymmärtämään tuo 40km/h nopeusrajoitus tarkoittaa oikeasti, että 40km/h ei saa ylittää lainkaa ja aivan riippumatta siitä sakottaako siitä ylittämisestä joku vai ei. Sama ylittämättömyysvaatimus koskee tietenkin kaikkia muitakin nopeusrajoituksia.
Nyt, kun koululaisetkin ovat jälleen isoin joukoin mukana liikenteessä, pitäisi entistäkin enemmän korostetusti vähentää ainakin taajamissa ajettavia nopeuksia. Pienemmät lapset, kuten ekaluokkalaiset esim. eivät kaikki ole mitään liikenteen konkareita. Minun mielestäni pitäisi todella muistaa, että häiriötä ja vaaraa ei saa aiheuttaa. Vastuu on aikuisten ja ajokortin saavat vain aikuiset.
Kohteliaalla ja kiireettömällä käytökselläkin pärjättäisiin jo melko pitkälle, mutta valitettavasti tuo "oma-minä" on kovin monille kuskeille se kaikkein tärkein. Poliisi on aloittanut tehotarkkailun ja kohteena on pysäköiminen suojateiden välittömään läheisyyteen. Hyvä niin, sillä aivan varmasti he tarkkailevat kaikkea muutakin liikennekäyttäytymistä. Kun tehotarkkailua pitää tehdä, niin se on osoituksena jälleen kerran, että asiat joiden pitäisi sujua aivan ilman tehotarkkailujakin, eivät todellakaan suju. Sama juttu aina vuodesta toiseen. Välillä aina miettii, että milloinka aikuiset ihmiset oikeasti kasvavat aikuisiksi ja ottavat sen vastuun mikä aikuisille ihmisille kuuluu.
Jaan kyllä zoson mielipiteitä ja huolenaiheita omien huomioideni perusteella. Usein olen vieraalla tai vieraahkossa miljöössä jonkin sellaisen tien/kaduntukkona, jonka totean pian kuuluvan alueen vakiokalustoon. Ehkäpä hänellä on vasta taloprojekti vaiheessa ja siksi hyökkäävämpi kaasujalka kuin jo maailmassa/liikenteessä esikoisensa nähneellä.
En ole jaksanut tuota iänikuista pitkälti yli tuhat postausta saanutta "Toleranssit tiukkenee" -jauhantaa seurata. Ihmetyttää vain aina ja edelleen tuo (omilla) asuinalueilla kaahailu. Esim. eräänä viime talven iltana pimeällä ja liukkaalla useita autoja ajeli 30:n rajoituksella arviolta n. 50-70 km/h kadulla, jossa heti kadun vieressä on pihat sekä kadun vieressä näköesteenä pieniä puita, rakennuksia ja aitoja. Sieltä jos joku olisi eteen tulla tupsahtanut, jarrutusta ei olisi edes ehtinyt aloittaa kun törmäys olisi jo tapahtunut. Tuntuu, että (kotikaduillaankaan?) ihmiset eivät yhtään ajattele liikenteen riskitekijöitä. Tai eivät ajattele varsinkaan juuri kotikaduillaan, jos missään muuallakaan.
Mielenkiintoista myös se, että jonkun äskettäin julkaistun kyselyn mukaan autoilijat sanovat ottavansa huomioon liikenteeseen tulevat koululaiset olemalla varovaisempia. Kuinkahan kauan tuota varovaisuutta mahtaa riittää? Kaksi päivää? Vai viikkoa? Jos mitään ei tapahdu, kohta ajellaan taas niinkuin ennenkin.
zoso:
Varovaisuutta taitaa olla vain juhlapuheissa, jos niissäkään.
Aina oltava varovainen kun muksuja liikenteessä!
Rätkätin:
Metsähaka tiivisti homman loistavasti. Toivottavasti kyselyn varovaisuus on vain juhlapuheissa, koska jossain ne samat lapset kesälläkin liikkuvat. Tuskin maa niitä kolmeksi kuukaudeksi nielee. Samalla tavoin varovainen silloinkin pitää olla.
Itse pidän aika arveluttavana mielipidettä, jonka mukaan koulujen alkamisen jälkeen ollaan tavallista varovaisempia.