Parkkihallitoteutukset Suomessa

6 kommenttia

Miksi Suomessa löytyy vain pari hyvin toteutettua parkkihallia? Yleensä jopa uusissa halleissa suunnittelu on mennyt täysin pieleen - tai ainakin osittain. Yksi loisto esimerkki on Ruoholahden parkkihalli Helsingissä ja sen ylätason sisään- ja ulosajo-rampit, tiukat kaarteet ja ahtaat rampit jne. Kertokaapa – mistä muualta löytyy a. emämokia b. hyvin toteutettuja halleja.

  
  • Ruoholahden parkkihalli taitaa olla vanhan rakennuksen sanelemaa designia.

    Suur-Helsingin alueelta:

    * Itäkeskus: Ahtaat ruudut ja paljon auton kolhimismahdollisuuksia.
    * Forum: Ahtaat ruudut, mutta selkeät järjestelyt
    * Kamppi: Hyvän kokoiset ruudut, selkeä (tosin pieni halli)
    * Kluuvi: Hyvän kokoiset ruudut
    * Kaisaniemi: Aivan hirveä joka suhteessa.

    * Tapiolan parkkihallit: suunniteltu 70 -luvun autoille. Nykyaikaisella farkulla (4,8 m) tai isolla sedanillakin tuskallisia.
    * Jumbo: Suht ok, tosin väistämissäännöt parkkeeraajilta usein hukassa. Väylät voisivat olla yksisuuntaisia.
    * Iso-omena: Muuten ok, mutta pimeitä kulmia, joiden takaa ajetaan kovaa.
    * Sello: Ok, tosin parkkihallissa voisi olla selkeät taulut miltä suunnalta mitkäkin kaupat löytyvät.
    * Lentoasema: Parkkiruudut ok, alueen jakaminen useaan rakennukseen ja varatut-/Vip-paikat lisäävät haasteellisutta ajoneuvon sijoitteluun.


      
  • Lainaus:
    23.10.2006 klo 23:02 JGC kirjoitti
    Miksi Suomessa löytyy vain pari hyvin toteutettua parkkihallia?


    Nuokin on varmaan rakennettu hyviksi ihan vahingossa. Mikäli on niin - ja erittäin usein onkin - että ko. parkkihalli on ainoa parkkipaikka koko lähitenoolla, niin sen voi rakentaa melkein miten toimimattomaksi tahansa, sillä ihmisillä ei ole valinnanvaraa. Mitä enemmän ruutuja ahtaudesta huolimatta sen enemmän se tuo pontentiaalista rahaa kassaan. Se, että halli on maksullinen tai ilmainen, ei vaikuta lopputulokseen.

      
  • Lainaus:
    24.10.2006 klo 10:05 Zilo kirjoitti
    * Forum: Ahtaat ruudut, mutta selkeät järjestelyt
    * Kamppi: Hyvän kokoiset ruudut, selkeä (tosin pieni halli)


    Missä mahtaa mennä Kampin ja Forumin raja, kun samaa systeemiä ovat? Ja eikö niissä ole samanlaiset kapeat ruudut, mutta ruutujen välissä on puolisen metriä ei kenenkään aluetta. Minusta se on älykäs systeemi. Pitäähän siinä iso auto ajaa tarkasti, mutta silloin myös naapurit pysyy omilla tonteillaan ja tila riittää kaikille.

      
  • Lainaus:
    25.10.2006 klo 07:20 Herbert kirjoitti
    Missä mahtaa mennä Kampin ja Forumin raja, kun samaa systeemiä ovat? Ja eikö niissä ole samanlaiset kapeat ruudut, mutta ruutujen välissä on puolisen metriä ei kenenkään aluetta. Minusta se on älykäs systeemi. Pitäähän siinä iso auto ajaa tarkasti, mutta silloin myös naapurit pysyy omilla tonteillaan ja tila riittää kaikille.


    P-Kamppi on uuden Kampin kauppakeskuksen yhteydessä rakennettu pienehkö parkkihalli, 250 autopaikkaa (ajetaan samasta liuskasta kuin vaikkapa Matkahuoltoon):

    http://www.europark.fi/?id=1145

    Forum on se vanha suuri halli:

    http://www.forump.com/

    Forumissa on huomattavasti helpompi saada ovet kuhmuisina takaisin, kyllä se auto silti ruutuun sopii...




    [Zilo muokkasi tätä viestiä 25.10.2006 klo 09:07]
      
  • Hauska yhteensattuma oli eilen uutisissa (Yle tai Mtv) ollut juttu pysäköintialueilla tapahtuvista onnettomuuksista. Liikennevakuutuskeskuksen mukaan suuri osa (en muista, montako %) tapahtuu juuri tällaisissa paikoissa. Yllättäen jopa loukkaantumiset ovat yleisiä. Ehkä kyse on tällöin törmäyksistä jalankulkijoihin. Syynä on epäselvät liikennesäännöt ja huonot merkinnät.

    Samassa yhteydessä tuotiin esiin myös ruutujen ahtaus. 90-luvulla mitoitusta on tarkistettu viimeksi, mutta taas olisi tarvetta kasvattaa ruutuja. Toimittajan mukaan kansa on intoutunut ostamaan jättikokoisia farmareita ja maastureita, joten tila ei enää riitä.

    Kumma juttu. Oma jättifarmarini on 4,69 pitkä ja 1,76 leveä. 80-luvulla vastaavan auton mitat olisi ollut noin 4,45 * 1,69. Ehkä syynä ei kuitenkaan ole mainittu intoutuminen vaan automallien kasvaneet mitat. Japanissa oli ennen rajoitus auton leveydeksi 1,69, mutta ilmeisesti se on kumottu, koska nykyään jo pikkuautotkin ovat tuota leveämpiä. Olisikohan syynä kovat vaatimukset kolariturvallisuudelle?

      
  • Lainaus:
    26.10.2006 klo 17:43 Herbert kirjoitti
    Kumma juttu. Oma jättifarmarini on 4,69 pitkä ja 1,76 leveä. 80-luvulla vastaavan auton mitat olisi ollut noin 4,45 * 1,69. Ehkä syynä ei kuitenkaan ole mainittu intoutuminen vaan automallien kasvaneet mitat. Japanissa oli ennen rajoitus auton leveydeksi 1,69, mutta ilmeisesti se on kumottu, koska nykyään jo pikkuautotkin ovat tuota leveämpiä. Olisikohan syynä kovat vaatimukset kolariturvallisuudelle?


    Kolariturvallisuuden parantuminen kasvattaa autojen leveyttä, vertaapa vaikka nykyauton ovien paksuutta vaikkapa 90-luvun alun autoon.

    Toinen leveyden kasvattaja on "urheilullisuus", leveys tuo vakautta, leveämmät renkaat vaativat tilansa.

    Sinänsä hauska yksityiskohta näistä ylisuurista autoista puhuttaessa on vaikkapa uuden Focuksen leveys 1,84 m. Menee leveydessä ohi monesta täysikokoisesta maasturista...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit