Helsingissä huopalahdentiellä vihdintien liikenne ympyrän suunnasta tultaessa on ennen lapinmäentien risteystä liikenne opasteet molemmin puolin tietä, jotka opastavat oikeanpuoleisen kaistan jatkamaan risteyken jälkeen oikeanpuolimmaisena kaistana ja vasemmanpuoleisen suoraan menevä kaistan jakaantumaan risteyksen jälkeen keskimmäiseksi ja vasemmanpuoleiseksi kaistaksi. Miksi melkeen kaikki autolijat ajavat oikealta kaistalta lapinmäentien risteyksen yli keskimmäiselle kaistalle? Vaikka heidän pitäisi siirtyä suoraan oikeaan reunaan risteyksen jälkeen niinkuin liikenne merkit opastavat. Liikenne järjestely on suht tuore mutta opasteet erittäin selvät.
Siksi koska ihan tosissaan, tippaakaan liioittelematta Suomen liikenneosaaminen ja välittäminen muusta kuin hitaasti ajamisesta on karannut täysin käsistä Suomessa. Muille jaksetaan kyllä kiukutella, estellä ym., erityisesti valoja vilkutellaan heti kun vähän tuntuu siltä vaikkeivät edes tajua mitään siitä mitä ympärillään liikenteessä tapahtuu.
Ei porukka osaa edes perusasioita. Ei ryhmittymistä, kaistavalintaa, muiden havainnointia (etenkin takana olevien tapahtumien).
Oikealla kaistalla ajaminenkin on näköjään täysin ylivoimainen juttu. Osin syynä on kyllä liikennesuunnittelijoiden sekoilu ja liikennesääntöjen ja -logiikan osaamattomuus. Mutta ei tekosyitä: yleisesti, eli suurimmilta osin Suomalaiset eivät osaa edes perusliikennesääntöjä.
Lahden moottoritiellä, Länsiväylällä, missä tahansa on bussikaistoja osa-aikaisesti, oikeastaan missä tahansa on enemmän kuin yksi kaista ajetaan VÄÄRIN. TÄYSIN idiootteina mennään tyhjä katse silmissä suoraan liittymästä keskikaistalle. Ei näköjään mitään välähdä kun näkevät että oikealla on kilometrikaupalla tyhjä kaista, usein sen lisäksikin vielä bussikaista. Ihan turha näköjään rakentaa Suomeen muita kuin kapeita hiekkatietä joissa voi vain ajaa kuin köyhän talon porsaat jonkun alinopeutta nyhjäävän takana (keskikorokkeet strategisesti estämässä 'kiilareiden' ohituksia ja hidastustöyssyt nostamassa yleistä v***tusta).
Vielä pahempi tilanne on pk-seudun ja isojen kaupunkien ulkopuolella missä autoilijat valitsevat vasemmanpuoleisen kaistan HETI kun voivat jos joskus parin kilometrin päästä tai ehkä ensi viikolla meinaavat jossain vaiheessa kääntyä vasemmalle. Ihan sama mitä takana tapahtuu tai tukkiikko liikenteen täysin.
Ihan tosissaan väitän että Suomen ajokortillisista alle 30% osaa kovinkaan montaa liikennesääntöä ja vielä vähemmän edes välittää käytännössä niitä soveltaa. Autopilotilla vain tunteiden voimalla...
Putput puhuu muuten asiaa...
Leoni:
Niinpä. Se on ihme miksei se oikeanpuoleisen kaista kelpaa kun on kolme rinnakkain. Luultavasti siinä on logiikka se, että siellä on vaikeampi ajaa, kun liittyjiä tulee ja menee ja lopulta kaista saattaaa loppua ja joutuisi kaistaa vaihtamaan. Vähän sama lienee tuossa vasemman kaistan valitsemisessa kahta kilometriä ennen käännöstä. En keksi siihen muuta logiikkaa kuin että pitävät kaistanvaihtoa ongelmana, ja siksi vaihtavat varmuudeksi aikaisin. En jaksa uskoa että siinä kiusanteosta on kyse. Tuollaisen kuskit näyttävätä siltä etteivät ollenkaan seuraa taakse, koska kaikki huomio on edessä oikean reitin ja kaistan löytämisessä ja törmäysten välttämisessä.
Kyllä näitä "heti lopulliselle kaistalle taakse katsomatta" on vähintään kolmannes, ja toinenkin kolmannes "pian lopulliselle kaistalle kuitenkin taakse katsoen". Nämä ovat myös niitä samoja, joiden vuoksi moottoritiellä ohituskaista jonoutuu, vaikka oikealla saattaa olla kilometri tyhjää. Se on se kaistanvaihto mikä liikenteessä ihmisiä närästää. Kaistanvaihtajaa pidetään etuilijana, ja pitäisi viimeiseen asti yrittää välttää tarvetta vaihtaa kaistaa kenenkään eteen.
Tavallaan olen kyllä yllättynyt, ettei pitkään aikaan kukaan ole provosoitunut siitä että olen vaihtanut kaistaa eteensä. Vaikka aika härskistikin, mutta tietysti turvallisesti, on tullut vaihdettua. Ehkä se kun menee vaan ja ottaa omansa, saa ihmiset suhtautumaan varauksellisesti.
Tämä keskikaistan valitseminen on ihan arkipäivää, kun ihmiset kääntyvät 3 km päästä vasempaan. Välillä on oikea kaista paljon menevämpi. Myönnettäköön, että välillä tulee aamuja jolloin kaistanvaihto on hieman hankalampaa ,lue, vaatii pientä peiliin katsomista, vauhdin sovittamista ja sopivan paikan hakemista, kun tilaa ei oikein anneta.
Ihmetyttää että 1) suuri osa porukasta vielä ajaa tuota samaa reittiä jatkuvasti, jopa päivittäin, silti ei välähdä.
Ja 2) mitä liikennesuunnittelijoiden päässä liikkuu kun ei perus liikenteen logiikkaa tajuta ja kaistoja alkaa ja päättyy oikealle/oikealla vaikka muutokset pitäisi tulla vasemmalle eli 'lisä'kaistoille!! Ja sitten nämä bussikaistapelleilyt jotka on sellaisia älynväläyksiä että huhhuh.
Nyt monessa paikassa oikein ajaakseen pitää vaihdella kaistaa uudelle oikealle ilmestyneelle (ilman mitään ilmoitusta, kuten Länsiväylällä!!) kaistalle ja takaisin parin kilometrin välein, ja kun porukka ei käytännössä osin ymmärrettävästi näin tee niin on syntynyt pitkiä 'sekoilukaistoja' joissa meno on ihan täyttä sirkusta. Usein se sopii minulle kun pääsen ajamaan kahden vasemmalla olevan jonon ohi 'omaa' tyhjää oikeata kaistaa pitkin...
Huh mitä ääliöitä...
Kehä ykkösellä leppävaaran jälkeen etelään tietyöalueella on nyt hämärä kohta. Kaksi kaistaa jakautuu kolmeksi, mutta kaistaviivat puuttuvat. Minä olen ajatellut sen niin, että oikealta mennään keskelle, koska ne kaksi vasemmanpuoleista kaistaa jatkuvat kehäykkösenä, ja oikeanpuoleinen on poiskääntyville. Toisinaan kuitenkin joudun väistämään oikeanpuoleiselle, kun joku tulee vasemmalta keskelle. Osa ajaa varmuuden vuoksi vasemmalta vasemmalle ja oikealta oikealle.
Putput:
Missäs liikennesäännössä määrätään ajamaan oikeamman puoleisinta kaistaa, jos valittavana on useampiakin? Paitsi tietenkin moottoritiellä silloin, kun ei ole ohittamassa ketään tai ei ole ruuhkasta aiheutuneita jonoja tai kaistojen yläpuolisia opastusmerkkejä tietyille kulkusuunnille.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267
TLL:
Hämmästyttävää, että vielä jollekin näin perusasia voi olla kyseenalainen.
Eli tuo on aivan yhtä ohjeellinen neuvo, kuin heijastimen käyttö jalankulkijalle tai kypärän käyttö fillaristille.
Jalankulkijan on pimeän aikana tiellä liikkuessaan yleensä käytettävä asianmukaista heijastinta.
Rätkätin:
"Tietä käyden tien on vanki,
vapaa on vain umpihanki."
- Aaro Hellaankoski
Vasen kaistakin saattaa olla vapaa su aamukahdeksalta. Muulloin sitä kannattaa käyttää esim. liittyjien helpottamiseksi ja erkaantujien aiheuttamien liikennehäiriöiden minimoimiseksi, Vaikka Suomi onkin (järjen) köyhä maa, kannattaa edes niitä investointeja hyödyntää jotka tehty on, ennen kuin nekin sortuvat.
FARwd:
Nii-in, sokeutta vai tyhmyyttä...