Manuaalinen nopeusvalvonta ja asennekasvatus

7 kommenttia

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200707296409034_uu.shtml

"Savossa sunnuntaina järjestetyssä poliisin tehovalvonnassa ei jäänyt kiinni yhtään rattijuoppoa.

Ylinopeudesta sen sijaan sai sakot lähes 70 kuljettajaa ja kirjallisen huomautuksen 89 kuljettajaa. Kymmenen kuljettajaa sai sakot tai huomautuksen kahteen kertaan ja yksi kuljettaja peräti kolmeen kertaan.

- Ainoastaan kahdelta kuljettajalta otettiin kortti pois, mutta on surullista nähdä kuinka moni ajaa ylinopeutta, sanoi ylikonstaapeli Reijo Laitinen Pieksämäen liikkuvasta poliisista.

Pieksämäen ja Joutsan välillä tehdystä tehovalvontaiskusta vastasivat Mikkelin, Kuopion ja Pieksämäen poliisit. Neljän valvontapisteen läpi meni noin tuhat autoa 2,5 tunnissa. Autoista pysäytettiin noin 150 ja kaikki pysäytetyt kuljettajat puhallutettiin. Valvontapisteiden alueella nopeusrajoitus oli 80 kilometriä tunnissa.

STT"


Tähän haluasin kommentin ainakin Zilolta ja muutamalta muulta, jotka ovat puhuneet manuaalisen valvonnan puolesta, että siinä kuljettaja saa mm. asennekasvatusta eikä pakko ole aina sakottaa, kun huomautus ajaa samanasian. Eipä näy asennekasvatus paljoa tehonneen, jos samanpäivän aikana järjestetyssä ratsiassa sama kuljettaja saa sakot tai huomatuksen kahteen kertaan ja yksi pässi vielä kolmesti!

  
  • Olisi mielenkiintoista tietää, mistä tuo "kirjallinen huomautus" on jaettu, kun kyse on nopeudesta. Itse olen luullut että rikesakosta nykyään automaattisesti aloitetaan.

    Mitä tuohon useampaan rapsuun tulee, niin jotkut eivät ikinä opi. Ja, eiväthän ne ole aikoihin nähneet poliiseja tien varressa, tuskin siis uskoivat että voivat jäädä kiinni toisenkin kerran.

      
  • Lainaus:
    30.07.2007 klo 08:22 AkiK kirjoitti
    Olisi mielenkiintoista tietää, mistä tuo "kirjallinen huomautus" on jaettu, kun kyse on nopeudesta. Itse olen luullut että rikesakosta nykyään automaattisesti aloitetaan.

    Mitä tuohon useampaan rapsuun tulee, niin jotkut eivät ikinä opi. Ja, eiväthän ne ole aikoihin nähneet poliiseja tien varressa, tuskin siis uskoivat että voivat jäädä kiinni toisenkin kerran.


    Sain kirjallisen huomautuksen Pieksämäen partiolta 5km/h ylityksestä keväällä. Paikka oli taajamassa ja rajoitus 40km/h.

    Tämä Pieksämäki-Joutsa välin lomaratsia alkaa muodostua perinteeksi, sama juttu viime vuonna, vaikkakin perjantaina ja suuntana pohjoinen. Taisi olla käryjä vielä enemmän, varsinkin 2/3 kertaa kiinni jääneiden osalta. Mikä kiire se on lomalla, varsinkin alussa ja lopussa?

      
  • Lainaus:
    29.07.2007 klo 23:28 Opelixi kirjoitti
    Tähän haluasin kommentin ainakin Zilolta ja muutamalta muulta, jotka ovat puhuneet manuaalisen valvonnan puolesta, että siinä kuljettaja saa mm. asennekasvatusta eikä pakko ole aina sakottaa, kun huomautus ajaa samanasian.


    Luupäitä aina löytyy. Toisaalta valtava enemmistö (93 %) on näemmä uskonut manuaalisen valvonnan ja asennekasvatuksen voimaan, kun tuplaajia oli kuitenkin noin vähän. Todennäköisestihän tuplaus on tullut niin, että samalla tieosuudella on ollut useampi mittauspiste. No, nythän näiden tuplaajien ja triplaajien ei ole paljon varaa tikettejä keräillä ja saatiinpa tuossa pari kuskia heti pois liikennettä vaarantamasta. Pitkältihän tuo käytös johtuu siitä, että ei uskota poliisin näkymiseen tienpäällä.

    Miten vaikkapa Opelix näkee kameravalvonnan vaikuttavan näiden tuplaajien ja tai auton ratista poistettujen käytökseen? Tasaavan ajokäytöksen niin, että ajavat aina vähän alle rajoituksen, vai? :sunglasses:


    [Zilo muokkasi tätä viestiä 31.07.2007 klo 08:45]
      
  • En pidä vielä asenteen muutoksena jos rangasituksen pelossa muuttaa ajotapaansa. Sanoisin asenteen muuttuneen vasta kun kuski ajaa liikennesääntöjen mukaan siksi, että hänen omasta mielestään niin pitää tehdä eikä siksi, että kuski pelkää saavansa ikäviä seurauksia muussa tapauksessa. Jos liikenteessä koheltava puetaan pakkopaitaan hän kyllä lakkaa koheltamasta, mutta ei siksi että hänen asenteensa olisi nyt kohdallaan.

    Minusta meillä ei ole riittävästi tietoa päätellä miten automaattinen nopeusvalvonta vaikuttaa asenteisiin liikenteessä. Argumentteja löytyy molemmille mielipiteille. Liikenteeseen ja ihmisten mielipiteisiin sen tiimoilta vaikuttaa niin monta asiaa, että tarvitaan vahvaa tarkoitushakuisuutta jos väittää pystyvänsä poimimaan nimen omaan kameravalvonnan vaikutuksen.

      
  • Minä ajan aina liikennesääntöjen mukaan ja nopeus on olosuhteiden mukainen, nuilla konsteilla olen selvinnyt ilman kolareita "valovuosia"! :sunglasses:
    Saman olen opettanut pojillenikin ja hyvin on oppi mennyt perille, ajavat jopa hiljaisemmin kuin minä hyvissäkin olosuhteissa! :smile:

      
  • Lainaus:
    29.07.2007 klo 23:28 Opelixi kirjoitti
    Kymmenen kuljettajaa sai sakot tai huomautuksen kahteen kertaan ja yksi kuljettaja peräti kolmeen kertaan.


    Jotkut ne eivät vain opi millään. Toivottavasti lähti kortti sen kolmannen jälkeen.

      
  • Lainaus:
    05.08.2007 klo 14:25 Knight Rider kirjoitti
    Lainaus:
    29.07.2007 klo 23:28 Opelixi kirjoitti
    Kymmenen kuljettajaa sai sakot tai huomautuksen kahteen kertaan ja yksi kuljettaja peräti kolmeen kertaan.


    Jotkut ne eivät vain opi millään. Toivottavasti lähti kortti sen kolmannen jälkeen.


    Ihan varmasti lähti.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit