Ääntä nopeampaa hälytysajoa

7 kommenttia

Otsikko on ehkä vähän liioittelua, mutta enpä muista, koska olisin säikähtänyt liikenteessä niin kuin toissapäivänä kun ajelin harvahkossa jonossa leveää 60 km/h rajoituksella olevaa tietä lievää alinopeutta ja yhtäkkiä peiliä viistäen tuli takaa moottoripyöräpoliisi noin 2x nopeudella ohi.



Poliisilla oli vilkut ja sireenit päällä, mutta vaikka en muistaakseni edes kuunnellut radio en todellakaan kuullut sireeniä kuin ihan kohdalla. Vastaan ei juuri tuossa tullut autoa, ja poliisi mahtui hyvin keskiviivalla ajamaan, mutta olisin toki väistänyt reilusti reunemmas jos vain olisin ehtinyt poliisin havaitsemaan.



Poliisi- ja paloautojen vilkut näkee yleensä peileistä vaikkei edes peileihin sillä hetkellä vilkaise, mutta moottoripyörään ei tietenkään mahdu yhtä tehokkaita valoja. Eniten silti ihmettelen tehotonta sireeniä. Tehokkaampi sireeni lisäisi poliisin omaa turvallisuutta merkittävästi.

  
  • 235+255:

    ... ja poliisi mahtui hyvin keskiviivalla ajamaan, mutta olisin toki väistänyt reilusti reunemmas jos vain olisin ehtinyt poliisin havaitsemaan.


    Tarkoituksena ei ole aloittaa uutta keskustelua ajoneuvon normaalista (oikeasta) paikasta ajoradalla, jota jo puolivuotta on jankutettu. Joihinkin tilanteisiin ei joudu, jos ...



    Voihan tuota ajatella sen poliisinkin näkökulmsta. Miten ihastunut se oli, kun piti (joutui) ajamaan niin läheltä siksi, kun ... vaikka tilaa olisi reilusti ollut.



    Toisaalta on niinkin, että poliisin ja muidenkin hälytysajossa ylinopeutta ajavien on noudatettava erityistä varovaisuutta ja blaa blaa blaa ... Varsinaista pillipakkoa ei ole vaikka siitä omat etunsa olisikin. Ne ajelevat työtehtäviensä edellyttämällä tavalla ja minä ainakaan en lähde niille huomauttelemaan vaikka välillä syytä olisikin.



      
  • Olet oikeassa siinä, että en ajanut kaistalla tarpeeksi oikeassa reunassa. Varsinaista vaaraa poliisi ei tuossa aiheuttanut, mutta melkoisen yllärin mulle ja vaimokin pelästyi.



    Ihmettelin lähinnä vain sireenin huonoa kuuluvuutta autoihin verrattuna.

      
  • Rätkätin:

    Tarkoituksena ei ole aloittaa uutta keskustelua ajoneuvon normaalista (oikeasta) paikasta ajoradalla, jota jo puolivuotta on jankutettu. Joihinkin tilanteisiin ei joudu, jos ...


    Ihmetellä täytyy kerta toisensa jälkeen, miksi monet pikkuautoilijat ajavat niin vasemmalla, kuin olisivat leveällä rekalla liikenteessä. Keskellä kaistaa ajamisen vielä jotenkuten ymmärtää, ellei kaista tai piennar ole poikkeuksellisen leveä. Kokemattomilla tuo saattaa johtua heikosta ajoneuvon ulottuvuuksien ymmärryksestä, mutta tälläkin palstalla jotkut ovat kertoneet ajavansa vasenta reunaa myöten, vaikka laki määrää oikealle.



    Kaistan vasen reuna pitäisi jättää ohittajille turvaväliksi. Ihmetellä täytyy myös noita motoristien kuvioajeluitakin. Pitkä letka joka toinen kaveri vasemmalla ja joka toinen oikealla ajouralla niin, ettei ohitus ole mahdollista. Ehkä siihen oikealla ajavan rinnalle mahtuis, mutta se tuskin lienee tarkoitus. Laki määrännee motoristinkin oikealle.

      
  • drive:

    Laki määrännee motoristinkin oikealle.




    "Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista."



    Silloin kun itse suoritin mp-ajokortin opetettiin että "turvallisuutta vaarantamatta" tarkoittaa keskellä kaistaa.

    Voisin kuvitella että jos näkee motoristin ajavan oikeassa reunassa, eli siellä missä mopot ajelevat, johtuu se siitä että aiemmin (vuoteen 1989? ) kun suoritti B-kortin sai A-kortin automaattisesti, ilman eri pyyntöä. Eli käytännössä kaverit tai kaupassa myyjä opasti missä mp:ssä on bensahana ja miten mp:tä käytetään. Ihan kuten ennen mopokorttia toimittiin mopoilla.



    Kaikki +40 vuotiaat, mummot ja vaarit mukaanlukien, saavat ajaa täystehoista moottoripyörää ilman mitään mopo tai mp-ajokokemusta, kunhan ovat suorittaneet B-luokan henkilöautokortin. Täystehoinen tarkoittaa noin 198 hevosvoimaa (Suzuki Hayabusa 1340 kuutioinen) .



    Se turvallisuus vaarantuu muiden kuin sen yksittäisen mp:n toimesta, käytännössä moottoripyöräilijä vaarantuu muiden tekemien vaarallisten ohitusten vuoksi. Tämä siksi että koska määräystä "Ohittajan on pidettävä turvallinen väli ohitettavan ajoneuvoon." ei noudateta jolloin motoristi voi joutua ahtauden vuoksi vaaralliseen tilanteeseen.







      
  • Ihmettelin lähinnä vain sireenin huonoa kuuluvuutta autoihin verrattuna.




    Mun veikkaus: moottoripyörään on tarkoituksella asennettu heikko sireeni siksi, että sillä ei ole tarkoituskaan varsinaista hälytysajoa ajaa. Epäilempä, että sinunkin tapauksessasi taisi poliisipoika päästellä omia paineitaan tekaistulla hälytysajolla.

      
  • pete61:

    Ihmettelin lähinnä vain sireenin huonoa kuuluvuutta autoihin verrattuna.


    Mun veikkaus: moottoripyörään on tarkoituksella asennettu heikko sireeni siksi, että sillä ei ole tarkoituskaan varsinaista hälytysajoa ajaa. Epäilempä, että sinunkin tapauksessasi taisi poliisipoika päästellä omia paineitaan tekaistulla hälytysajolla.


    Ratsioissa mp-poliiseja käytetään kiinniottoihin, kun/jos jollain tulee mieleen, että ei taida sittenkään pysähtyä. Mikäli tuo ei johda reilulla ylinopeudella karkulaisen tavoittamiseen ja ole samalla mitä suurimmassa määrin hälytysajoa, niin mikäpä sitten? Nuo karkuunlähtemiset ovat yleistyneet.



    Tuohon karkuunlähtemiseen vaikuttaa nykyinen rangaistuskäytäntö. Kun on jo takana sen verran sanktioita, että rangaistusta tulee kunnolla ja kortti lähtee varmasti tai jos sitä edes ajohetkellä onkaan, niin lisätuomio karkaamisesta on melko pieni ja olematon suhteessa siihen, joka tulee ilman karkaamista. Karkaajia ei kuitenkaan ihan aina saada kiinni ja ilmeisesti sitä riskiä kannattaa joidenkin mielestä yrittää. Tähän "katoamiseen" liittyy sitten muuta harhauttamista, kun yleensä rekisteri on poliisin tiedossa ja sitä myören ajoneuvon omistaja. Milloin on ajoneuvo selitetty varastetuksi tai yritetään siksi ajaksi piiloon, että alkoholi, lääkkeet ja/tai huumeet ehtivät hieman laantua ja/tai varastetut tavarat, aseet ja huumepaketit ehditään piilottaa tai jotain muuta. Poliisille nuo jutut ovat aika arkipäiväisiä nykyään.



    Tuota, että miten ihmiset käyttäytyvät, voi halutessa verrata siihen mitenkä paljon kukakin voi temppuillessaan menettää. Kun esim. ylinopeuksia tulee tarpeeksi, niin kortti lähtee. Kuitenkin aika moni ryhtyy ajelemaan hissukseen pitääkseen korttinsa. Sanovat viisaat, että rikoksia tehtäessä ei sanktioita mietitä. Minä sanoisin, että riippuu ihan siitä mitä rikoksia aikoo tehdä. Ylinopeuksia voi ajella vahingossakin, mutta pankkeja ja rahalähetyksiä ei ihan sattumalta kuitenkaan rosvota - vai kuinka mahtaisi olla?



    Oli hetki sitten lehdessä, että joku jäi kiinni ratista pienessä pilvessä. Viikon päästä poliisi kävi kotiovella kyselemässä, että mitenkäs se elämä sujuupi? Kas kummaa, kotona olikin oikein viherpeukalon taivas. Elikkä yritän vain sanoa, että mitä milloinkin voi menettää.



    Joskus voi voittaakin. Paikallisella ostarilla pyöri kuukaudenpäivät pariskunta ja pyyteli ohikulkijoita hakemaan apteekista mitä milloinkin. Lopulta ne murtautuivat aamuyöllä noin klo 04:15 paikalliseen kapakkiin. Mitään alkeellista yritystäkään ei ollut pakenemisesta. Tarkoitus oli ilmeisesti hakeutua väkisin katkaisuun ja hoitoon, että pysyisivät hengissä. Elämän halua oli ilmeisesti vielä jäljellä. Vapaaehtoishoitoloissa on se ikävä puoli, että sieltä voi lähteä pois, kun on pakko saada kamaa. Nuo olivat enempi alkoholisteja kuin narkkareita.

      
  • Jos kuuntelijan ja hälytysääntä antavan ajoneuvon nopeusero on suuri ja kuuntelija on vielä autossa, jossa on rengasmelua ja moottori huutaa ja radio on päällä niin ei se hälytysajoneuvon ääni kuulu kuin melkein ihan kohdalla ollessa vaikka olisi joku muukin kuin moottoripyörä kysymyksessä. Lähinnä jalankulkijoille tuosta äänestä on hyötyä, edellyttäen että ääni ei rakennusten sinistä sun muista johtuen kaiu ja aiheuta vääristymiä äänen tulosuuntaan. Esim. moottoritiellä hälytysajoneuvojen on käytännössä turha pitää piipaa-ääntä päällä, koska se ei juurikaan kuulu muihin ajoneuvoihin kuin vasta silloin kun hälytysajoneuvo on ohitettavan kohdalla. Toki osasyyllinen on varmasti moottoripyörän piipaa-äänen huonompi kuuluvuus, mutta se ei ole pääsyy. Kokeilkaapa kaverin kanssa suljetulla alueella, esim. lentokentän kiitoradalla ajaa vastakkain taikka ohittaa toisianne reiluhkolla nopeuserolla siten, että toinen painaa koko ajan tööttiä. Ei se tööttiääni vaan kuulu kuin ihan lähellä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit