VV-Auto ja Autoliitto valistaa

0 kommenttia

Volkkari lähetti minulle asiakaslehtensä. Yleensä näissä on ollut huvittavia juttuja, mutta nyt en tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa. Etumatkaa-lehti 4/2007 kirjoittaa peräkärryistä. Jutun kuvissa näkyy Muuli 1250XL ja joku farkku-Passat. Asiantuntijana artikkelissa on Autoliiton koulutuspäällikkö Teijo Poutanen.

Artikkelin alussa kerrotaan, että teillämme näkyy mm. uskomattomia virityksiä, jotka ovat vaaraksi paitsi vetoauton kuljettajalle ja matkustajille myös muille tiellä liikkujille. Etumatkaa-lehti kävi kokeilemassa, miten tavarat on oikeaoppisesti lastattava Muuli-peräkärryyn.

Aluksi todetaan, ettei kevytsoraharkkoja voinut lastata pakettina, koska kuorma tuli puolisen metriä yli laidan. Sitominen olisi ollut vaikeata. Ok. Artikkelin mukaan oli parempi purkaa harkot kuormalavalta tasaisesti koko kärryn leveydelle kahteen kerrokseen. "Verkko suojaksi ja varovasti menoksi raskaassa lastissa." No, kai se verkko sitten vastaa huolellista sidontaa 500 kg:n harkkokuormalle kärryssä, jonka laitakorkeus on 21 cm.

Muulin sivuilla kerrotaan verkosta seuraavaa: "Sidontaverkolla saat epätasaisen kuorman esim. risut, kevyet rakennustarvikkeet ja klapit sidottua kestävästi."

http://www.muuli.fi/Etusivu/Autoperavaunut/Lisavarusteet/tabid/407/Default.aspx

Ehkä harkot sitten on kevyitä rakennustarvikkeita, onhan ne tehty kevytbetonista.

Passatin suurinta sallittua jarrutonta peräkärrykuormaa en löytänyt, mutta Muuli 1250XL painaa valmistajan mukaan 160 kg. Jos siihen laitetaan 500 kg kuormaa, päästään jo 660 kiloon. Aika harvalla henkilöautolla tuollaista saa vetää. Toivottavasti silti Passatilla, jottei ainakaan tässä olisi tullut mokaa. Epäolennainen kauneusvirhe jutussa on se, että Muulin kantavuus on 590 kg, ei 500 kg.

http://www.muuli.fi/Etusivu/Autoperavaunut/Juncar/Muuli1250XL/tabid/411/Default.aspx

Kuvatekstissä kirjoitetaan seuraavasti: "Mikäli kuorma ylittää peräkärryn takareunan yli metrin on kuormaan kiinnitettävä näkyvä lippu."

Hieno maininta, mutta sisältö vesittyy, koska kuvassa lautanippuun on sidottu K-raudan muovinauha. Laki kuitenkin määrää merkinnäksi vähintään 300*300 mm lipun.

Kuvatekstissä sanotaan myös, että pimeällä tarvitaan lisäksi valo tai heijastin. Oma käsitykseni on, että punainen valo ja punainen heijastin vaaditaan.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257 , ks 6 luku 49§.

Mutta ehkä olen väärässä, kun sentään Autoliitto niin sanoo. Jotenkin silti jäi sellainen olo, ettei ole mikään ihme, jos teillämme näkyy mm. uskomattomia virityksiä, jotka ovat vaaraksi paitsi vetoauton kuljettajalle ja matkustajille myös muille tiellä liikkujille.

Hieman hauskempi tapaus oli Toyotan asiakaslehdessä ollut juttu Apocalyptican soittajasta. Tämä kertoi menneensä autokauppaan, mutta ei oikein tiennyt millaisen auton haluaa. Onneksi myyjä osasi auttaa vaikeassa tilanteessa ja asiakas sai juuri tälle sopivan auton, uuden Rav4:n.


[Herbert muokkasi tätä viestiä 18.10.2007 klo 02:49]
  
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit