Helsingin taksit

7 kommenttia
  • ...sanoo urpo jolla ei ole mitään käsitystä mistä puhuu.



    Mitä tulee lahjattomuuteen niin sitä lienee turha alkaa arvioimaan tai siitä keskustelemaan. Sille alalle tuskin pyrkii/otetaan yhteiskunnan nerokkaimpia, mutta toisaalta alalla kuin alalla ja oli palkkataso, arvostus jne. mikä tahansa niin näyttää älykkyys olevan hyvin vähissä. Harvat muka-kunnialliseen, arvovaltaiseen ja fiksuun vaikutelmaan näyttävät i****ttivirkamiehet joutuvat LÄHESKÄÄN niinkään haastaviin tehtäviin kuin mitä ihan perus autolla ajaminen on... Sitäpaitsi ei ole vain muutama korkeaan asemaan päässyt henkilö sellaisia jotka ovat joskus ihan tavallista taksia (sivu)työkseen ajaneet.



    Mitä tulee artikkelin aiheeseen: jos joutuu päivät pitkät sompailemaan ihmeellisiä sisäpihoja, kävelykatuja, ostarien kujia pitkin niin kokeile itse miten hyvin pystyt näkemään auton ohjaamosta että onko se edessä oleva (tiukan käännöksen/kukkaruukun takana oleva) jalkakäytävän pätkän alamäki portaikko vai ei. Kun lähestyt sitä niin ei todellakaan aina näe muuta kuin ylä- ja alaosan ja katveeseen jää se osa josta näkisi että onko ajoramppi vai portaikko. Joskus ihan samannäköinen järjestely voi sisäpihaan tultaessa olla ajoramppi huoltoajoa varten, mutta 'poistumistieltä' näyttävä onkin portaikko ja tarkoitus on ajaa huoltoajot takaisin siitä tulorampista.



    Joten seliseliseli taas nettipalstalla.

      
  • All right. Sä pidät taksin ajamista vaativana hommana ja mä en. Maailmalla taksin ajo on niitä duuneja, joihin kielitaidottomat siirtolaiset ensimmäiseksi työllistyvät. Sitten oppivat kielen jne.

      
  • Ei se ehkä kaikkein haastavin ala ole, mutta pirun moni opiskelija ajaa taksia etenkin viikonloppuisin.

      
  • Tuota:

    All right. Sä pidät taksin ajamista vaativana hommana ja mä en. Maailmalla taksin ajo on niitä duuneja, joihin kielitaidottomat siirtolaiset ensimmäiseksi työllistyvät. Sitten oppivat kielen jne.




    En sanonut että vaativa homma. Todella suuri osa arvostetuista ja 'korkeatasoisiksi' mielletyistä töistä/viroista ovat myöskin kaikkea muuta kuin vaativia. Niitäkin hoitamassa ovat sekä pätevää ja fiksua porukkaa että myöskin täysin typerää ja vastuutonta populaa.



    Taksikuskeissa on sellaista porukkaa jotka eivät sen kummempiin hommiin pääsisi (omistajina ja renkeinä ), mutta myös sellaista porukkaa jotka pääsisivät tai tulevat pääsemään huippuhommiinkin.



    Kuten sanottu: mene ajelemaan jalkakäytäviä, pihoja, huoltoteitä ja kauppakeskuskäytäviä pitkin autolla monta kertaa päivässä ja sano että aina näkisit autosta nousematta että mistä voi ajaa autolla ja mistä ei. Ei siihen poliisitkaan kykene vaikka tuossa tapauksessa tietenkin viisastelivat. Poliisithan ovat vähän väliä jumittaneet itsensä tuollaisiin paikkoihin tai kolhineet autoaan. Samoin pelastusajoneuvot, tosin uskoisin heidän olevan tarkimpia tutkailemaan noita hankalia paikkoja. Postiautojen kuskien pitäisi päästä noista ongelmattomaksi sillä olettaisi että tuntevat 'vakioreitit', mutta kumman kolhuilla heidänkin kalusto on... Noita paikkoja on paljon sellaisia missä johonkin paikkaan on sisäänajoreitti ja ihan poistumisreitiltä näyttävä paikka sen jatkona mutta siinä onkin täysin epäloogisesti rappuset ja poistumista varten pitääkin tehdä hankala u-käännös.

      
  • Tuota:

    Ala on lahjattomien hautausmaa... Maailmalla taksin ajo on niitä duuneja, joihin kielitaidottomat siirtolaiset ensimmäiseksi työllistyvät. Sitten oppivat kielen jne.




    Upeata matalaotsaisuutta virheettömältä yli-ihmiseltä! Tiesitkö, että me normaalit kuolevaiset voimme joskus tehdä virheitä?



    "Kielitaidoton" siirtolainen voi olla erittäin korkeasti koulutettu ja osata sujuvasti vaikkapa kuutta kieltä, mutta jos hän ei osaa sen maan kieltä johon muuttaa, voi koulutusta vastaavan työn saanti olla mahdotonta. Silloin voi jopa "joutua" vaikkapa taksikuskiksi.



    Syntyperäisissäkin suomalaisissa taksikuskeissa on korkeasti koulutettuja, myös akateemisen loppututkinnon suorittaneita, jotka syystä tai toisesta eivät ole saaneet koulutustaan vastaavaa työtä tai ovat yllättäen joutuneet työttömiksi markkinavoimien yrityksiä repivissä turbulensseissa ja ilman omaa syytään.



    Korkea koulutushan ei korreloi (autonajo)lahjojen kanssa, mutta heillä kuten vähemmän koulutetuilla taskikuskeilla on varmasti jotain lahjoja - monilla paljonkin, lähes kuin joulupukilla. Tunnen mm. erittäin lahjakkaan muusikko/kuvataiteilijan joka on myös erittäin hyvä taksikuski sekä lahjakkaan ja älykkään diplomi-insinööriksi kouluttautuneen matemaatikkotaksikuskin, joka myös ajaa autoa varsin pätevästi.



    Itse en ole koskaan taksia ajanut joten kalikka ei siinä mielessä kalahtanut, mutta toivoisin, että väkevän halveksuvassa ylimielisyydessäsi osaisit vielä joskus asettua tavallisten ihmisten tasolle ja kohtelisit myös palvelualan ammattiryhmiä ja työntekijöitä oikeina ihmisinä ja yksilöinä kun et ilmeisesti vielä osaa. Mutta ehkä elämä vielä opettaa. Kaikille ammateille tarvitaan tekijänsä ja kaikissa ammateissa tehdään virheitä. No, sinähän varmasti olet omassa ammatissasi poikkeusyksilö.

      
  • zoso:

    Tuota:
    Ala on lahjattomien hautausmaa... Maailmalla taksin ajo on niitä duuneja, joihin kielitaidottomat siirtolaiset ensimmäiseksi työllistyvät. Sitten oppivat kielen jne.


    Upeata matalaotsaisuutta virheettömältä yli-ihmiseltä! Tiesitkö, että me normaalit kuolevaiset voimme joskus tehdä virheitä?


    Utelias kun olen, niin miten virheiden tekeminen tähän liittyy?

      
  • Rätkätin:


    Utelias kun olen, niin miten virheiden tekeminen tähän liittyy?




    No, sitä voi miettiä vaikkapa "Tuotan" ensimmäisessä viestissä olleen linkin kautta.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit