Päiväajovalot

9 kommenttia


On maaliskuinen iltapäivä, sakea räntäsade ja tie lainehtii vettä. Ilma on sakeana räntää ja autojen nostamaa roisketta. Edellä menevä auto näkyy juuri ja juuri. Sen takavalot ovat pimeänä.



Saavumme tunneliin, ”katon alla” ei sada ja tiekin on kuivempi, joten näkyvyys paranee huomattavasti, vaikka valoa on vähän vähemmän. Heti tunneliin mentäessä tuon edellä ajavan takavalot syttyvät. Tunnelin jälkeen muutama sata metriä ja takavalot sammuvat taas.



Sytytteli ja sammutteliko noita valoja automatiikka vai kuski, sitä en tiedä, mutta järjenvastaiselta ja vaaralliselta tuo vaikutti.

  
  • Sytytteli ja sammutteliko noita valoja automatiikka vai kuski, sitä en tiedä, mutta järjenvastaiselta ja vaaralliselta tuo vaikutti.




    Oletan että hämäräkytkinautomatiikka jos ei autossa ole pakotettu ajovaloja aina päälle.



    Suurissa automaissa ulkomailla ei ole ajovalopakkoa, joten Suomi ja Ruotsi + joku lisäksi ovat poikkeuksia. Meillä on pakko käyttää valoja kelistä ja ajonopeudesta riippumatta 50 euron rikesakon uhalla.



    Turvavyön käyttämättömyys on halvempaa, se maksaa vain 35 euroa. Itse en koe muiden ajovaloja tarpeelliseksi, mutta uskon että turvavyön käyttö voi pelastaa ihmishengen törmäyksessä.

      
  • CS2800:


    Turvavyön käyttämättömyys on halvempaa, se maksaa vain 35 euroa. Itse en koe muiden ajovaloja tarpeelliseksi, mutta uskon että turvavyön käyttö voi pelastaa ihmishengen törmäyksessä.




    Valoja käyttämällä voit välttyä siltä törmäykseltä missä turvavyön käyttö voisi henkesi pelastaa.

      
  • Oman autoni (Mercedes) uudempi päiväajovalollinen versio toimii juuri aloittajan kuvaamalla tavalla hämäräkytkimen ohjaamana.



    Tuleekohan tuosta hämäräkytkimen aiheuttamasta vilkuttelusta häiritsevä ilmiö takavuosien vain lähivalojen kanssa palavien takasumuvalojen tapaan?



    Omaani vaihdoin juuri "päiväajovalot" käyttöön viime viikonloppuna, eli palautin käyttöön syksyllä uusien xenonpolttimoiden tieltä tallin hyllylle nostetut jo harmaantuneet xenonpolttimot.



    Täydet ajovalot ovat päällä valoautomatiikan ohjaamana, eikä säälitä yhtään. D1S polttimot ovat sen verran kalliita, että en viitsi halogeenien tavoin ostaa uusia joka syksyksi.



    Miksi ihmeessä pitäisi valita käyttääkö turvavyötä vai valoja, kun molemmat ovat sallittuja tapoja parantaa omaa turvallisuuttaan?

      
  • 740 GLE:

    Miksi ihmeessä pitäisi valita käyttääkö turvavyötä vai valoja, kun molemmat ovat sallittuja tapoja parantaa omaa turvallisuuttaan?


    Turvavyö kuluu käyttämällä. Olenpa yhdestä autosta sen alapään joutunut vaihtaamaan kiristimineen. Polttimonvaihto on hieman helpompaa.



    En puolustele käyttämättömyyttä, osat on tehty käytettäviksi, mutta järkeä voi käyttää kannattaako sitä naksuttaa päälle ja pois kuskin, joka esim. nousee autosta parin minuutin välein.

      
  • Sakke:


    Sytytteli ja sammutteliko noita valoja automatiikka vai kuski, sitä en tiedä, mutta järjenvastaiselta ja vaaralliselta tuo vaikutti.




    Automatiikkaa minäkin veikkaan. Periaatteessa järjestelmä on hyvä, mutta takavalot saisi Suomen olosuhteissa palaa aina. Ehkä jokunen desin kymmenys säästetään polttoainekuluissa ilman takavaloja, mutta käytännössähän tuolla ei mitään merkitystä ole. Kiinnostavaa on se, että alalla ei yhtenäistä käytäntöä ole. Jopa saman konsernin sisällä (ainakin VAG) on erilaisia toteutuksia.

      
  • CS2800:

    Itse en koe muiden ajovaloja tarpeelliseksi, mutta uskon että turvavyön käyttö voi pelastaa ihmishengen törmäyksessä.




    Näkymiseen vaikuttaa kontrasti siinä missä valoisuuskin. Lisäksi silmä mukautuu valoon, joten itse ollessasi aurinkoisessa paikassa näet varjossa olevia kohteita joskus yllättävänkin huonosti. Siksi ajovalot päivällä ovat tarpeen ja käsittääkseni ihan tutkitustikin hyödylliset. Muistako oikein, että jopa Saksassa nykyään käytetään päivällä ajovaloja toisin kuin ennen.

      
  • Herbert:

    CS2800:
    Itse en koe muiden ajovaloja tarpeelliseksi, mutta uskon että turvavyön käyttö voi pelastaa ihmishengen törmäyksessä.

    Muistako oikein, että jopa Saksassa nykyään käytetään päivällä ajovaloja toisin kuin ennen.


    Eikös nämä päiväajovalot juuri ole saksalainen keksintö tähän ongelmaan? Perävalojen polttaminen päivällä on aika turhaa, oli vuoden aika mikä tahansa. Osaltaan nuo lumimyräköissä tapahtuneet joukkokolarit johtuvat juuri siitä, että ihmiset ajavat perävaloihin luottaen väärällä tilannenopeudella.

      
  • Enpä ainakaan itse viimeksi käydessäni huomannut, että sakemannit valoja käyttäisi, mutta siitä on jo muutama vuosi aikaa. Sellaista perustelua olen valojen käyttämättömyydelle kuullut, että moottoritiellä jarruvalot erottuvat paremmin, kun ei ole takavaloja päällä.

      
  • Minulle jäi mieleen viime kesän reissulta, että valot päällä autossa alkaa olla enemmän sääntö kuin poikkeus vuorokaudenajasta riippumatta. Tähän viittaa myös EU-määräys vuodelta 2008.



    European Union Directive 2008/89/EC requires all passenger cars and small delivery vans first type approved on or after 7 February 2011 in the EU to come equipped with daytime running lights."



    http://en.wikipedia.org/wiki/Daytime_running_lamp



      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit