Päätielle liittyminen kiihdytyskaistalta

3 kommenttia

Minä en oikein ymmärrä, miksi se katumaasturimies haluaa juuri sen minun auton paikan siinä päätiellä liittyessään rampista päätien liikenteeseen. Edessäni ja takanani on monta sataa metriä tyhjää tilaa, mutta miksi se katumaasturimies yrittää ajaa minun autoni oikeaan kylkeen kun ajan tasan sallittua nopeutta.



Eikö se ole sivistynyttä olla häiritsemättä päätien liikennettä ja liittyä minun jälkeeni. Siis tässä tapauksessa, kun ajan rajoituksen mukaista nopeutta ja tilaa on takani ja myöskin edessäni. Jos joku on liittymässä päätielle annan luonnollisesti silloin tilaa kun liikenne on tiheää. Paitsi tietysti moottoritiellä jossa liittyjän on väistettävä moottoritiellä kulkevaa liikennettä.



Miksi sen katumaasturimiehen on saatava se minun autoni paikka.



Sitäkään en ymmärrä, miksi se katumaasturimies tulee vasenta kaistaa ylinopeutta ja änkeää väkisten minun autoni eteen oikealle kaistalle pieneen turvallisuusväliin, kun takanani on puoli kilometriä tyhjää tilaa. Mistä minä saisin ymmärrystä, että tämänkin ymmärtäisin?

  
  • Eloonjäämisvaisto. Tulee hätä ettei pääsekään. Sama kun lapset ruokakaupassa, kävelevät aina eteesi ettet ehdi viedä ruokia heiltä.



    Eikä se ole katumaasturien yksinoikeus. Ihmetellä saa, kun perussivikki kiihdyttää kiihdytyskaistalla ehtiäkseen eteesi, ja kiire loppuu kaistanvaihdon jälkeen.



    Mielestäni olisi sivistyneempää toimintaa katsella ensin tilanne ja toimia harkitusti, eikä yrittää toteuttaa väkisin lyhytnäköistä vaihtoehtoa. Ilmeisesti ajaminen on joillekin niin vaativaa, että se sumentaa arviointikyvyn.



    Eilen oli kanssa kaksi vasemmankaistan ritaria moottoritiellä. Dodge katumaasturi, ja Yaris. Dodgen eteen ei päässyt oikealta vaan se löysi kaasupolkimen, Yariksen eteen pääsi.



    Hulluin oli kuitenkin se pojankloppi Corsallaan, joka vissiin näki sujuvan ajotyylini punaisena vaatteena, ja kaahasi lopulta ohitseni kaupunkialueella, ajaen melkein jalankulkijan yli.

      
  • Maasturista ei taida nähdä takavasemmalle sen paremmin kuin muistakaan autoista eli kuskilla ei välttämättä ole tietoa, että siellä on reilusti tilaa. Itse yritän aina johonkin sopivaan väliin, yleensä se on kiihdytyskaistan alussa vierellä olen auton eteen. Erityisesti riskinä näen päänkäännön takavasemmalle jos edessä on joku, peräänajo on ilmeinen jos edessäajava sattuu hidastamaan juuri on katseen kääntää.

    Appiukolle kävi kerran (minun vanhalla autolla)niin, että ajoi ristykseen jossa liittyvä tie tuli jyrkässä kulmassa päätiehen eli päätä joutui kääntämään vasemmalle paljon enemmän kuin 90 astetta. Päätti, että odottaa vielä seuraavan auton ennen kuin ajaa päätielle, jolloin takana tullut poliisiauto ajoi appiukon perään. Siellä nuori konstaapeli oli kattelut vain sinne vasemmalle. Valtionkonttori maksoi auton korjauksen ja poliisipäällikkö soitteli että vaatiiko appi rangaistusta poliisille. No, ei vaatinut.

      
  • Katukivi:

    Minä en oikein ymmärrä, miksi se katumaasturimies haluaa juuri sen minun auton paikan siinä päätiellä liittyessään rampista päätien liikenteeseen. Edessäni ja takanani on monta sataa metriä tyhjää tilaa, mutta miksi se katumaasturimies yrittää ajaa minun autoni oikeaan kylkeen kun ajan tasan sallittua nopeutta.




    Syitä voi olla monia. Joillekin tilanteiden hahmottaminen on vaikeampaa kuin toisille. Ehkä katumaasturimies on opetettu ns. joustavien kuskien toimesta siihen, että päätietä ajava väistää jne.



    Eikö se ole sivistynyttä olla häiritsemättä päätien liikennettä ja liittyä minun jälkeeni. Siis tässä tapauksessa, kun ajan rajoituksen mukaista nopeutta ja tilaa on takani ja myöskin edessäni.




    Kyllä.



    Jos joku on liittymässä päätielle annan luonnollisesti silloin tilaa kun liikenne on tiheää. Paitsi tietysti moottoritiellä jossa liittyjän on väistettävä moottoritiellä kulkevaa liikennettä.




    Äsken puhuit sivistyksestä ja nyt sanot, ettet anna tilaa moottoritiellä, jossa liittyjän on väistettävä moottoritiellä kulkevia?



    En kyllä muista yhtään paikkaa, jossa rampilta tulijoiden ei kuuluisi väistää. Siitä huolimatta on minusta sivistynyttä huomioida rampilta tulijat ja epävarman kuskin tapauksessa jättää tilaa. Kaistaa ei tarvitse silti vaihtaa, sehän tilan antamiseen liittyen ainoastaan on tällaisessa tapauksessa motarilla kiellettyä.



    Sitäkään en ymmärrä, miksi se katumaasturimies tulee vasenta kaistaa ylinopeutta ja änkeää väkisten minun autoni eteen oikealle kaistalle pieneen turvallisuusväliin, kun takanani on puoli kilometriä tyhjää tilaa. Mistä minä saisin ymmärrystä, että tämänkin ymmärtäisin?




    Ymmärrystä saat, kun tarkkailet omaa ajamistasi nykyistä kriittisemmin. Havaitset, että itsekin teet virheitä jatkuvasti. Menneitä muistelemalla huomaat, että etenkin ajokorttisi ollessa tuore tuli tehtyä mitä ihmeellisimpiä asioita. Silti pidät itseäsi ihan yhteiskuntakelpoisena yksilönä, kuten eteesi ängennyt kanssa-autoilijasikin. Kun jonkin aikaa noita asiota pyörittelet mielessäsi, huomaat ymmärtävän muita hyvin. Lisäksi huomaat muiden toilailuihin olevan varsin yksinkertaisen ratkaisun. Sopeutat ajotapasi ja ajatuksesi niin, että muiden virheistä aiheutuu mitättömän vähän haittaa itsellesi. Parhaimmillaan ennakoimalla ehkäiset koko konfliktitilanteen syntymisen.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit