Sekavia pyläliä (artikkeli linja-autoista 13/2012)

5 kommenttia

Kiitos Olavi Lempiselle hyvästä artikkelista! Täytyy myöntää, että olin ymmärtänyt väärin väistämistä käsittelevän kohdan "samaa tai viereistä ajokaistaa lähestyvän ajoneuvon". Ja juuri syystä, josta Lempinen kirjoittaa kohdassa "Perustelujakin olisi". Onneksi tulkintani oli ollut turvallisella puolella.



Asia, jota olisi artikkelissa voitu käsitellä enemmänkin, on linja-auton määritelmä. Se on selvää, että vanhoista linja-autoista rakennettuja erikoisautoja (esim. orkesterien keikkabussit, hevosautot, moottoriurheilijoiden huoltoautot jne) eivät ole alkuperästään huolimatta linja-autoja. Mutta nykyään kunnat ovat järjestäneet jotain vuoroja pikkubusseilla, jotka muistuttavat pakettiautoja. Aina ei takaapäin lähestyvä voi tietää ajoneuvon tyyppiä. Vasta etupuolelta voi tietää kyseessä oleva linja-autokäytössä olevan ajoneuvon. Mikä siis lasketaan tämän lain mukaiseksi linja-autoksi?

  
  • Nämä TM:n liikennejutut ovat poikkeuksetta jokseenkin huvittavaa saivartelua. Myös tämä bussiartikeli.

      
  • Herbert:

    Asia, jota olisi artikkelissa voitu käsitellä enemmänkin, on linja-auton määritelmä. Se on selvää, että vanhoista linja-autoista rakennettuja erikoisautoja (esim. orkesterien keikkabussit, hevosautot, moottoriurheilijoiden huoltoautot jne) eivät ole alkuperästään huolimatta linja-autoja. Mutta nykyään kunnat ovat järjestäneet jotain vuoroja pikkubusseilla, jotka muistuttavat pakettiautoja. Aina ei takaapäin lähestyvä voi tietää ajoneuvon tyyppiä. Vasta etupuolelta voi tietää kyseessä oleva linja-autokäytössä olevan ajoneuvon. Mikä siis lasketaan tämän lain mukaiseksi linja-autoksi?




    Mitäs sekavaa tuossa on?



    Linja-auto on linja-auto jos rekisteriotteessa niin lukee. Ei sitä ulkonäön perusteella voi ratkaista. Henkilöauton rekisteriotteessa lukee M1 (tai maastureissa M1G). Linja-autojen rekisteriotteessa seisoo M2 tai M3.



    Pienimmät linja-autot ovat pakettiautoja. Esimerkiksi Vw Transporterin tai Toyota Hiacen voi rekisteröidä linja-autoksi, jolloin siinä on 1+9 istumapaikkaa. Linja-auton statuksesta voi juoruta 100-tarra takaluukussa, mutta ei sekään mikään välttämättömyys ole. Tuollaiset "salalinja-autot" ovat täysiverisiä linja-autoja, joilla on kaikki linja-auton oikeudet.

      
  • Onhan suhteellisen olennaista tietää, kenellä on väistämisvelvollisuus liikenteessä.

      
  • Herbert:

    Onhan suhteellisen olennaista tietää, kenellä on väistämisvelvollisuus liikenteessä.


    Tuskinpa kovin suurta vahinkoa sattuu, jos annat tilaa jollekin muullekin kuin linja-autolle. Sitä ei ole missään laissa kielletty. Ei se ole niin vaikeaa. Jos joku tulee eteen sitä kannattaa väistää huolimatta siitä onko se linja-auto vai ei.

      
  • Tuo nyt on itsestäänselvää, että eteentulevaa pitää väistää. Kuitenkin liikennettä suuresti helpottaa, jos pelisäännöt ovat selvät. Pysäkille pysähtyy muitakin kuin linja-autoja. Halutessaan lähteä liikkeelle saattaa nämä aloittaa vilkuttamisen, vaikka päätietä on tulossa autoja.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit