Miksei meillä

5 kommenttia

Ahvenanmaalaiset tunnetusti koittavat erottua muusta Suomesta kaikin tavoin ja yksi tapa on tietysti tiestön merkinnät.



Sieltä voisi meille kopioida ainakin turvavälimerkinnöin varustetut 0,5-1 km:n pituiset pätkät. On siis vaikkapa 80 km/h rajoitusnopeusalueella ensin taulu jossa lukee esim. "testaa turvavälisi" ja siitä alkaen on kaistan keskellä tasaisin väliajoin merkinnät joista jokainen näkee, mikä se oikea etäisyys on. Investointiahan noihin ei tarvi kuin maalia ja ilmoitustaulua varten ja äkkiäkös ne maalaa pystyttää.



Kyllä siellä saarellakin roikuttiin persiissä, mutta vähemmän noiden muistutuksena toimivien testipaikkoijen lähellä.



Siis osaako joku kertoa, miksi meillä ei ole vastaavia?

  
  • 90-luvun alussa vai oliko jo 80-luvun puolella kun mannersuomen puolella alettiin maalata korpin natsoja teille. Isot kyltit neuvoivat testaamaan turvaväliä. Jos kaksi natsaa näkyi, turvaväli oli riittävä.



    Jossain noita vielä taitaa olla. Täällä ainakin:



    https://maps.google.fi/maps?hl=fi&ll=60.461175,22.187963&spn=0.000042,0.052314&t=m&z=15&layer=c&cbll=60.461278,22.188666&panoid=_coWICJ6ekTSkezMOG9tkg&cbp=12,259.28,,2,0.98



    Maalaukset näyttää kyllä kuluneen pois ainakin googlen kuvien ottamisen aikaan. Kahden sekunnin välein ne kuitenkin siellä oli, mitä joskus aikaa niistä otin. Se julistetaan kyltissä turvaväliksi.

      
  • Kyllä näitä aiemmin oli monessa paikassa. Samoin oli nopeusnäyttöjä, mutta niitäkään ei ole enää kuin muutamia. Molemmat olivat minusta hyödyllisiä.

      
  • Kyllä meilläkin ennen pitkää.



    http://www.ablxboston.com/national/19865-miriam-carey-woman-killed-outside-capitol-hill-after-trying-to-ram-gates-of-white-house.html



    Amerikassa vitsaillaan jo nimiväännöksellä "United 'Police' States of America" eikä aivan syyttä. Poliisi militarisoituu, ja sen otteet muuttuvat aina vain kovemmiksi. Poliiseja ja kommandosotilaita alkaa olla jo vaikea erottaa toisistaan.



    Suunta on sama myös Suomessa. Poliisivoimat alkavat muistuttaa sotavoimia. Poliisin asustus ja varustus on muuttunut ratkaisevasti sotilaalliseen suuntaan viimeisten vuosikymmenien aikana.



    Kävin eilen jättämässä passianomuksen. Kuvittelin, että se on samanlainen tapahtuma kuin esimerkiksi Kelan toimistossa asioiminen - eli mennään virastoon ja jätetään paperit. Tällaista se on ollutkin joskus vanhoina aikoina, mutta ei ole enää. Poliisilaitos muistuttaa jo päältäpäin linnoitusta. Sisälle mentäessä käydään läpi samanlainen turvatarkastus kuin lentokentillä. Tavarat läpivalaistaan ja kuljetaan metallinilmaisimen läpi.



    Pelkääkö poliisi, vai mistä on kyse? Todennäköisesti ei ole kyse poliisin pelosta vaan siitä, että halutaan lietsoa pelon ilmapiiriä ihmisten keskuudessa. Synkän näköinen linnake valvontakameroineen ja turvatarkastuksineen saa sinne astuvien kansalaisten polvet vapisemaan ja kädet tärisemään. Jo Stalinin ja Hitlerin arkkitehdit suunnittelivat aikoinaan valtaa käyttävien edustusrakennukset tämän saman periaatteen mukaisesti. Vierailijan ei tule kokea oloansa kotoisaksi ja viihtyisäksi, vaan hänen tulee kokea olonsa epävarmaksi ja pelätä.



    Poliisilaitoksella epävarmuuden tunnetta lisäsi se, että opastus passihakemusten jättämispaikalle oli huono. Kansalainen harhailee suuressa rakennuksessa peloissaan ja epävarmana, kunnes julman näköinen poliisi sinimustissa väkivaltavarusteissaan tulee kysymään kuin rikoksesta epäillyltä, että mitäs täällä kuljeskellaan. Kun kansalainen kysyy poliisilta, mihin jätetään passianomukset, vastaus on epämääräinen ivallisen tyly viittaus jonkin oven suuntaan, eli että ”kaikkea ne tyhmät alamaiset kysyvätkin”. Allekirjoittanut ei kokenut tällaista, mutta allekirjoittaneen seurassa ollut toinen henkilö – joka meni hieman edellä turvatarkastuksesta – koki. Allekirjoittanut sen sijaan kysyi ”passitoimistoa” jo turvatarkastuksen miehiltä ja osasi heidän neuvojensa perusteella oikeaan paikkaan.



    Jos vielä palataan uutisessa mainittuun takaa-ajo- ja ampumatapaukseen, sellaisia voitaisiin vähentää asentamalla autoihin kauko-ohjatut sammutuslaitteet, joilla poliisi voisi pysäyttää auton moottorin. Terroristit olisivat ehkä deaktivoineet laitteen, mutta heitä on takaa ajettavista vain pieni osa. No, tällaista katkaisinta ei asenneta, koska silloinhan katoaisi koko vaarallisten takaa-ajojen huvi. Takaa-ajovideot ovat merkittävä tulonlähde TV-yhtiöille. Jos lopuksi vielä teloitetaan auton kuljettaja, verenhimoinen kansa saa sitä, mitä se eniten haluaa.



    http://video.foxnews.com/v/2717516824001/video-of-suspect-chase-in-capitol-hill-shooting-incident/

      
  • Nainen ratissa.

      
  • Toyota on tuomittu syylliseksi siihen, että tapahtui onnettomuus. Auto kiihdytti itsekseen, ja kuljettaja menetti sen hallinnan.



    En tiedä, ovatko Toyotat Suomessa kiihdytelleet omia aikojaan. Vähän saman tyyppinen tapaus sattui minulle pari vuotta sitten. Auto ei tosin kiihdyttänyt itsekseen, vaan vaadittiin ensiksi kaasun painamista.



    Ohitin rekkaa ja painoin tapani mukaan reilusti kaasua. En kuitenkaan painanut kaasupoljinta aivan pohjaan. Ohituksen loppuvaiheessa, kun olin palaamassa omalle kaistalle, kaasupoljin yhtäkkiä romahti alaspäin lattiaan asti, ja auton moottori käyttäytyi sen mukaisesti. Säikähdin tietysti vähän, mutta en sentään mennyt paniikkiin. Kun huomasin, että kaasu pysyy täysillä, eikä poljin nouse lattiasta, sammutin virran virta-avaimesta. Kun auton nopeus oli pudonnut kahdeksan kympin tuntumaan, kytkin taas virran päälle vähäksi aikaa. Kun nopeutta oli tarpeeksi, kytkin virran pois ja taas uudestaan päälle, kun tarvittiin lisää vauhtia. Tällä tavalla virtaa jaksoittain kytkemällä pääsin pihaan asti. Taajamassa ajotyylini näytti ehkä vähän oudolta. Onneksi ei tarvinnut pysähtyä yhdessäkään risteyksessä



    Vika korjautui itsekseen. Kaasu toimi normaalisti, kun seuraavan kerran käynnistin auton ja lähdin ajamaan.



    Jos poliisi olisi mitannut nopeuteni silloin, kun kaasu ensimmäisen kerran juuttui pohjaan enkä ollut vielä ehtinyt sammuttaa virtaa nopeuden hidastamiseksi, en olisi todennäköisesti pystynyt millään todistamaan, että suuri nopeus johtui teknisestä viasta - jos nimittäin kaasu olisi toiminut normaalisti siinä vaiheessa, kun olisin pysäyttänyt auton. Jos moottori olisi tuolloinkin ulvonut täysillä, heti kun sen starttaa käyntiin, ehkä se olisi helpottanut tilannettani.



    http://www.nytimes.com/2013/10/25/business/jury-finds-toyota-liable-in-fatal-wreck-in-oklahoma.html?_r=1&

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit