Vuosikymmeniä autoillessa olen ihmetellyt: miksi henkilöautojen peruutusvaihde on liian nopea. Ei henkilöautolla peruutella pitkiä matkoja, aina mahtuu vekslaamaan paluusuuntaan. Parkkipaikalla peruuttelussa joutuu kytkintä aina luistattelemaan, koska vaihde on liian nopea. Vähemmän tarvitsisi hitaammalla pakilla. Tämä ei koske raskasta kalustoa: hidasta pakkia löytyy, ja nopeaa, jos joutuu vaikkapa kilometrin peruuttelemaan purkupaikkaan.
Totta haastat. Jos vielä on iso kuorma / peräkärry / vastamäki / peruutettaessa kulmantaakse, kyllä kytkin haisee. Olen manannut samaa ongelmaa.
Ei haise automaatilla kytkin vaikka olisi kuinka vaikea peruutuspaikka
Samaa asiaa itsekin olen miettinyt, enkä mitään järkevää selitystä ole tuolle keksinyt. Nopeasti googlettelin esimerkiksi F10 BMW:n Getrag askin välitykset, niin peruutusvaihde on selvästi pidempi kuin ykkönen. Kaiketi se valmistaja varautuu johonkin stuntti-näytökseen, jossa täytyy pystyä autolla peruuttamaan 90 km/h nopeudella.
Manuaalivaihteinen F10 taitaa olla aika harvinainen. Itse en ole koskaan nähnyt yhtään manuaalivaihteista F10 tai E60.
http://m.autoscout24.com/results?atype=C&makemodelmodelline=13&mmvco=1&make=13&mmvmk0=13&model=-39&mmvmd0=-39&makemodelmodelline=-39&version=&pricefrom=1000&priceto=&fregfrom=2005&fregto=&kmfrom=&kmto=&cy=A&cy=B&cy=F&cy=D&cy=I&cy=L&cy=NL&cy=E&fuel=&gear=M&PowerType=kW&powerfrom=&powerto=&bcol=&doorfrom=&doorto=0&seatsfrom=&seatsto=&uph=&icol=&prevownersid=0&offer=&ustate=N,U&emclass=&custtype=&adage=
Harvinainen? Ferrari F50 on harvinainen, keppivaihteisia Bemuja E60/F10 on vaikka kuinka, tosin tässä ei nyt ollut kyse man vs. auto myyntimääristä, vaan miksi pitää pystyä peruuttamaan 100 km/h?
Eiköhän se liity voimansiirron kestävyyteen. Jos sen pakin välityksen laittais sopivan hitaaksi peruutushommiin niin vääntömomentit vetoakseleissa ja nivelissä kasvaisi liian suuriksi ja voimansiirto täytyisi rakentaa huomattavasti jämäkämmäksi. Tämä täysin maallikon näkemys. Asiantuntijat laittakoon tänne myös faktakommentteja.
Passat -08 TDI 4Motionissa ainakin kytkimen savua sai tuulella päiviä, kun yritin peruuttaa kokonaismassaltaan ehkä 300kg peräkärrin kanssa melko jyrkkään ylämäkeen. Ei edes pyörät sutaissut, ei liikkunut. Pakki on tosi pitkä, liian pitkä.
Mutta ehkä siinä olisi sitten joku ratas poksahtanut jos ei kytkin olisi luistanut.
Hankkika hyvät veljet alennusvaihteella varustettu oikea maasturi, niin ei tarvitse kaahata peruutettaessa.
Nykytekniikalla on mahdollista tehdä hyvin kestäviä autoja. Siksipä valmistajien pitää tahallaan tehdä sinne kuluvia ja rikkoutuvia osia, että saataisiin uusi vuosimalli samaa perustavaraa kaupaksi. Meno on edelleen kuin 60-luvun VW Kuplan vuosimalleissa: suurin uudistus on takavalon uusi muoto.
Vielä: Nimimerkki Lukijan kirjoitukseen: tuskinpa nykyauton nivelien ja akseleiden kestävyys rajoittaa peruutusvaihteen välityksen pienuutta. Melkein kaikilla henkilöautoilla pystyy ykkösvaihteella (riuskat kakkosellakin) sutasemaan tyhjää kaasua polkaisemalla, kuivalla asvaltilla. Elikkä voimansiirto kyllä kestää maksimaaliset voimat ja väännöt, mitä parhaallakaan kelillä voi käytellä. Eikös juu.
Pienen ihmisen kiusaamista ja jonninjoutavaa urheilullisuutta ovat nykyhenkilöautojen peruutusvaihteet.
Kiitos mielenkiinnosta.