Saisinkohan täältä apua ongelmaani: etsin itselleni (perheen ainoaksi autoksi) vaihtaria seuraavin speksein:
- saksalainen tai japanilainen
- budjetti max 20t€
- ajoa vuodessa n. 30 000km
- ei tarvita nelivetoa
- mieluusti vähän korkeampi (näe lyhyenä paremmin)
- tietty pienikulutuksinen ja edulliset huoltokustannukset : )
Kannattaisi tarkentaa hiukan tilavaatimusten suhteen. Jos on tarvis lastata 5 henkeä autoon ja vielä rattaat mukaan, valikoima kutistuu muutamaan vaihtoehtoon. Ja jos tarvitsee laittaa 3 turvaistuinta rinnakkain takapenkille, valikoimissa ei ole tosiaankaan kuin muutama tila-auto.
Itse suosittelisin tilojen riittäessä vaikka "perus" VW Touran ilman automaattilaatikkoa tai muita tingeleitä ja 20 tonnilla saa jo aika tuoreen. Ja oikeastaan kaikki saman kokoluokan uudehkot tila-autot ovat hyviä ja turvallisia ajokkeja. Ja olet oikeassa, korkeammasta autosta näkee paremmin.
Täsmennätkö vaatimuksiasi hieman? Pitääkö koko auton olla korkea, vai kelpaako normaalin henkilöauton korkuinen, jos etuistuinten säätövarat nostavat pienenkin kuljettajan riittävän lähelle kattoa?
Jos jälkimmäinen ominaisuus riittää, silloin kannattaa ottaa Volvo mukaan vertailuun. Kuljettajan paikan säätövarojen vetäminen äärimmäisyyksiin (molempiin suuntiin) on ollut yksi Volvon perinteitä jo pitkään, vaikka nyky-Volvot pitkien ihmisten tiloista tinkivätkin.
Ja toinen juttu, pitääkö olla automaatti, vai saako olla manuaalivaihteinen? Kaikkia automaatteja ei uskalla suositella eivätkä kaikki automaatit ole kovin taloudellisia. Jotkut oikeasti ovat taloudellisia automaattinakin.
Ja kuinka iso sen pitäisi olla? Riittääkö Toyota Auris tai Volvo V50, vai pitääkö olla Ford Mondeo / Volvo V70 kokoluokkaa?
Miksi ei? Uusi Dacia Duster
http://www.autowiki.fi/index.php/Dacia_Duster
Jep, sorry! Eli auto kahdelle lapselle ja yhdelle aikuiselle; takana ovat (onneksi!) useamman turvaistuimen vaiheet... Mieluusti auto olisi vähän korkeampi, mutta enpä ole koskaan Volvoa kokeillut. Tällä hetkellä ajan Golfilla, jonka kilsat alkaa olemaan vaan mun mittapuun mukaan liian korkealla.
Ja saa ehdottomasti olla manuaali, tykkään melkein enemmän ajaa sillä.
Kokoluokka sellainen, että sillä ajaa vaikka Lappiin; eli Golf on aika hyvän kokoinen, ei tarvita Mondeon kokoista.
Ja entäs Kia Sportage, miten se sijoittuu tähän sarjaan?
http://www.nettiauto.com/kia/sportage?id_vehicle_type=1&id_car_type=5&pfrom=18000&pto=20000
Tilan puolesta esim. Kia Venga / Hyundai ix20 voinevat myös olla tutustumisen arvoinen vaihtoehto; niissä (merkkitasolla) kannattaa huomioida optimistisesti ilmoitetut kulutuslukemat, eli todellinen keskikulutus ainakin bensakoneissa on litran-puolitoista ilmoitettua korkeampi. Näitä saa tuohon hintaan jo uutenakin.
Jos VAG -konserniin on miellyttänyt, kannattanee tutkia myös esimerkiksi Skodan tarjontaa. Tosin tuohon korkeamman auton segmenttiin lienee lähinnä Yeti / Roomster -linja, joka kaikessa käytännöllisyydessään ei kaikkia miellytä ulkomuodoltaan. Kuitenkin varsinkin tilojen puolesta varmasti tutustumisen arvoisia nuokin!
Ford C-Max lienee myös aika lähellä tätä kuvattua autotyyppiä tuon näkyvyyden puolesta, eli ei istuta perusfarmarin tapaan takamus teitä viistäen.
Mahdollisuus ajaa manuaalivaihtein nostaa ainakin VAG leiristä mielenkiintoisia vaihtoehtoja esiin. SEAT, VW ja Skoda farkut muuttuvat mielenkiintoisemmiksi, ellei DSG:sta tarvitse edes keskustella.
Kia Sportage on yllättäen 40 senttiä Mondeota lyhempi (kuten myös jo mainittu C-Max). Tuossa on hyvä esimerkki siitä, että monet tila-autot ja katumaasturit tarjoavat normaalikorkuisia (saman mittaisia) paremmat tilat. Tai isomman farkun tilat lyhemmässä paketissa.
Korotus ei tule ilmaiseksi. Esimerkiksi suurempi otsapinta-ala nostaa kulutusta ja suurempi rengaskoko tekee rengassarjasta selvästi kalliimman.
Onko olemassa hintavertailuja huoltohinnoista? Muistakseni Toyotalla on huoltoihin tyytyväisimmät asiakkaat jne jne.
Ja entäs sitten Mitsun ASX, hintaraameihin se osuu, mutta miten mahtaa olla sen hinta/laatu?
No kaksi lasta ja yksi aikuinen matkatavaroineen noin keskimäärin ei tarvitse kovin kookasta autoa. Mutta jos tulee paljon maantiematkailua, niin ei kannata kovin pientä autoa valita. Kysehän oli vaihtoautosta, mutta on kyllä todettava, että heti tuon 20 tonnin jälkeen tulee aika monta uutta autoa, josta valita. Kokonaiskustannukset saattaa tulla edullisemmaksi takuun myötä ja nyt näyttää olevan paljon kampanjoita usealla merkillä meneillään. Mutta ei tätä asiaa tiedä, ellei kilpailuta hyviä käytettyjä ja uusia keskenään huollot mukaanlukien.
Mitään merkkiä en ala mollaamaan, mutta jos tosiaan ajelet pitkiä matkoja, osta auto, joka on vakaa ajaa (käy testaamassa ja kysele tutuilta ja lue vähän lehtiäkin) ja jossa on hyvät valot.
Osta Farmari-Golf: tilava, hiljainen, hyvä ajaa . . . Tosa olis sellainen myynnissä 2014 mallia ja 1,6 TDI turbodiesel, kulutus matka-ajossa vajaa 4 l/100 km hintaan 15700.- kaksilla uusilla renkailla. Juuri käynyt takuukorjauksessa (takuuta jäljellä 4 kk) ja kaikki huollot tehty VW-liikkeessä. Soita 0500-404254 niin kerron lisää.
Älä osta harmi että jobbarit pääsee näille palstoille. Jos ostat tuollaista osta maahantuojalta, niin on paikka joka vastaa myymästään autosta.