Lapsellinen korjaamotesti

4 kommenttia

Miksiköhän noita merkkikorjaamoita yritetään ylistää.

Minä vien autoni huoltoon sellaiseen huoltoon, josta minä saan nopean ja edullisen korjauksen edullisilla varaosilla. Varaosilla, jotka on saatavissa välittömästi. He eivät soita, että tarvitaaan tällainen ja tällainen varaosa ja ,että saadaan osa huomiseksi ja auton pois yli huomenna. Varaoat ovat selän takana, josta muutkin alueen korjaamot hakevat osansa. Ne eivät ole jossain toisessa Euroopan maassa varastossa kuten merkkikorjaamoilla.

Minulla on lista, mitä autolle pitää tehdä ja mitkä huoltoa vaativat osat vaihtaa. Kaikki on aina tehty. Ja hyvin. Miksi ne viat pitää jättää korjaamon etsittäväksi kuin lasten leikissä.

Mitä tuommoisilla vertailuilla oikein saavutetaan. Ja mitä niillä on merkitystä.

  
  • Katukivi, useimmilla meistä ei ole tuntemusta auton tekniikasta, josta syystä tarvitsemme osaavia ammattilaisia huoltamaan ja korjaamaan autojamme. Meillä ei ole listaa siitä mitä autolle pitää tehdä tai mitä osia vaihtaa, vaikka riitatilanteissa varaosaliikkeiden korjaamot mieluusti näin väittävätkin.

    Vertailulla saavutetaan tietoa siitä, mitkä korjaamot antavat kuluttajan rahalle vastinetta ja mitkä vain valohoitoa. Jos minä maksan siitä, että autoni tarkastetaan ja huolletaan, odotan että näin myös tehdään eikä vain laskuteta tekemättömästä työstä, kuten varaosaketjujen korjaamoilla valitettavan usein näyttää käyvän.

    Ja se miksi viat pitää jättää korjaamon etsittäväksi on luonnollisesti osa testijärjestelyitä. Todellisessa tilanteessa auton omistaja ei todennäköisesti tietäisi näiden vikojen olemassaolosta, ja toisaalta helppojen kohteiden osalta korjaisi ne varmasti joka tapauksessa itse.
    Luulenpa että ymmärsit tämän itsekin, kunhan nyt kohkaat turhasta.

    Omakohtaisia kokemuksia varaosaketjujen korjaamoiden kalliiksi käyneestä "osaamisesta" löytyy blogistani, http://korjaamolla.blogspot.fi

    Ps. aiheesta oli jo aiempikin keskustelu olemassa;

    https://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/aihe/autokorjaamoista-ja-huoltokorjaamovertailusta/

      
  • Ensiksi katukivi kieltää muita ostamasta autoa, jonka näyttö on englannin kielinen. Ja nyt Katukivi ihmettelee, miksi korjaamoita testataan ja mitä väliä sillä on, jos nyrkkipajat kusettavat maksavia asiakkaitaan. On meitä moneen junaan. :)

      
  • Kieltämättä jyrkkiä ja mielenkiintoisia näkemyksiä.

    Tuossa muuten lienee taustalta löydettävissä laajempikin vastakkainasettelu merkki- ja varaosaketjujen korjaamoiden väliltä, kun esimerkiksi nuo autoalan etujärjestöt eli Autotuojat ja Autoalan Keskusliitto myös varoittelevat muiden kuin merkkikorjaamoiden käytöstä, niin siinähän lienee taustalla tietenkin tämä myyntikanavien välinen kilpailu niin varaosissa kuin korjaamopalveluissakin; rohkeasti tässä nyt oletan että mainittujen etujärjestöjen jäsenistö koostuu nimenomaan autojen myyjä- ja maahantuojaorganisaatioista joiden intresseissä on tietenkin myös myydä niitä omien kanavien kautta suoraan autovalmistajilta tuotuja varaosia, ja nämä varaosatukkurit tietenkin tälle tontille polkevat paitsi varaosien, myös tarjottujen palveluiden osalta.

    Muutoin saattaisin itsekin ihmetellä Katukiven tavoin tätä merkkiliikkeiden kehumista, mutta omakohtaiset kokemukseni varaosatukkureiden brändien alla toimivista paljoista ovat sen verran lukuisat ja karvaat, että joudun kyllä allekirjoittamaan täysin tuon mielikuvan. Osaaminen ja vastuunkanto eivät selvästikään kuulu näiden repertuaariin, eivätkä ketjut näissä ole muuta kuin markkinointia ja sanahelinää.

    Eipä silti, viimeksi toiseen autoon merkkikorjaamolla asennuttamani lohko- sekä sisätilanlämmitin oli asentajan mielestä työn puolesta valmis kun sisäpistoke oli asennettu väärälle puolelle matkustajan jalkotilaa ja itse lämmityslaite otettu pois laatikosta matkustajan penkille.

    Oli asentajalla ollut kiire lomille.

    Tässä tapauksessa huomautin saman tien auton luovuttaneelle työnjohtajalle, jonka jälkeen toinen automekaanikko korjasi edellisen työn jäljet ja viimeisteli asennuksen siltä seisomalta.

    Tämä oli sitä vastuunkantoa, mitä peräänkuulutan. Jos virheitä tehdään, ne tulee myös korjata.

      
  • Auton huollossakin on kysymys siitä, kuka sen tekee, ei niinkään missä se tehdään. Minä huollatan aina kulloisenkin merkin huoltokorjaamolla ja yritän keskittyä samoihin tekijöihin. Leima ja allekirjoitus huoltokirjassa siirtää vastuun tekijöille.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit