Eilen julkistettiin Vuoden Auto Suomessa 2016, Opel Astra, kauppalehden mukaan aivan ylivoimainen voittaja. Oma suosikkini oli Audi A4. Kisaan osallistuivat myös Honda HR-V, Volkswagen Touran, Volvo XC90 ja Škoda Superb.
Itselläni on kokemusta Opelista. Omistin aikanaan Vectran, se oli mielestäni todella hyvä auto, paljon vastinetta rahoille, mukava ajaa ja äänetön. Vikojakaan ei ollut 4v. aikana, mutta onhan Opelin ongelmista paljon kirjoitettu. Oliko sitten hyvä yksilö itselläni. Uusi Astra vaikuttaa ’kylmätyypitettynä’ hyvältä. Jos laatu on nyt kunnossa, niin Opelin myynti varmasti kasvaa selvästi ja Astra tulee olemaan korkealla myyntitilastoissa, myös Suomessa top10:ssä tulee olemaan ja vie myyntiä mm. Volkswagen Golfilta, Ford Focusilta ja Volvo V40:ltä.
Astran varustepuoli näyttää mielenkiintoiselta, tarjolla on led-matriisivalot ja istuimien ilmastointi ja hierontatoiminto, takaistuimen lämmitys, monipuolinen infotainment, ym. hinta/laatusuhde vaikuttaa kyllä hyvältä.
WhatCar:
Jos laatu on nyt kunnossa, niin Opelin myynti varmasti kasvaa selvästi ja Astra tulee olemaan korkealla myyntitilastoissa, myös Suomessa top10:ssä tulee olemaan
Siis vuoden 2016 tilastoissa?
Tänään jos ostat uuden Astran (ja miksi et?), niin tuota "laatua" voi arvioida vain sen perusteella, mitä koeajo antaa kuvaksi (pitääkö tuntumasta, ajo-ominaisuuksista, varusteista jne). Se ostettu autohan tulee tehtaalta vasta joskus keväämmällä. Varmaan kk:ia kestää toimitukset, ennemminkin kuin viikkoja. Pl. varastoon ostetut.
Sitten niillä kaikilla Astroilla pitää ajella maailmanlaajuisesti vuoden tai kaksi jotta voidaan luotettavasti arvioida sitä laatua: mitä plussia ja miinuksia matkalle tulee ja onko niillä jopa tilastollista vaikutusta suuntaan tai toiseen.
Varmaan hyvillä perusteilla automalli julistettiin Vuoden Autoksi. Vaikuttaisi vain siltä, että laadusta keskusteltaessa takaraivoissa pyörii vuosituhannen vaihteen ongelmat, kun tuolla tavalla "jossitellaan" vieläkin. Tarkoittaa vain sitä, että tuollaiset tekijät vaikuttavat tällä vuosikymmenellä ehkä enemmän kuin se, mitä tuosta voittajamallista oikeasti tiedetään laadullisesti. Viivettä tulee väkisin kuitenkin, ennenkuin "totuus" selviää.
Opelin laatu on parantunut noista vuosista käsittääkseni oleellisesti, mutta eppäilijät jaksaa tällaisissa tapauksissa aina muistella vanhoja kuitenkin....
Annetaan autolle mahdollisuus nyt kuitenkin ns. tyhjältä pöydältä. Jos malli osuu kohdilleen eri kriteerein juuri nyt, voisi ne "kaverin kaverin kaiman tutun" kommentit unohtaa (=ennakkoluulot) ja käydä kokeilemassa, yllättyä positiivisesti ja ostaa vain auton pois.
Onnea voittajalle! :-)
Koeajo suoritettu tuossa taannoin 92kw bensakoneella ja enjoy varustetason autolla.
Ajotuntuma oli tosi hyvä. Autossa alla 17" kitkat ja tuolloin oli kuiva pakkaskeli. Melutaso oli maltillinen siitäpäätellen, että lyhyessä koeajossa ei kiinnittänyt ääniin muuta huomiota kuin korkeammilla kierroksilla kiihdyttäessä moottorin ääni kuului aika kovanakin.
Kuljettajalla totutusti hyvät tilat ja hallintalaitteet mukavasti käsillä. Keskikonsolia on siistitty nappuloista isolla kädellä, mikä tietysti tekee ohjaamosta rauhallisemman näköisen. Kosketusnäyttö on tietysti tullut Astraankin, ja sen taakse toimintoja on saanut mukavasti kätkettyä. Olikos se Opelin nimitys tälle Intelink? Bluetooth kytkentä puhelimelle oli helppo tehdä ja USB:n kauttakin voi liittää. Varusteita enjoyikin jo tarjoaa hämmästyttävästi. Ratinlämmitys kuuluu mm.tähän.
Tilat takana tuntuivat vanhaan verrattuna väljemmiltä niin kuin oli luvattu, autohan kuitenkin ulkomitoiltaan pieneni.
Täytyypi katsella lähiseudun myyjiltä jos olisi dieselkoneella koeajettavissa, kun semmoinen kuitenkin itseä enempi kiinnostaa.
Siis sama auto myös Car Of The Year 2016.
On kai se mainitsemisen arvoinen valinta myös täällä.