Pakko ihmetellä sitä kuinka tällaisia tehokkaita perheautoja hypetetään (AMG jne). Esimerkiksi jos verrataan Porschea vaikkapa samanhintaiseen sedanmalliseen AMG - Mersuun niin jälkimmäinen näyttäytyy kyllä aika pliisuna. Mercedes AMG GT:ssä on jo ihan toinen hohto, ja se kai on suunniteltukin Porschen kilpailijaksi.
En tiedä mitä hypetyksellä tarkoitat, mutta johtuisiko vaikka siitä, että urheiluauto on "lelu", kun taas E AMG on loistava auto, eli E Mersu ainakin lähes urheiluauton suorituskyvyllä. E AMG voi olla ainoa autosi, mutta harva pärjää ja viitsii ajaa pelkällä AMG GT:llä. Superrikkaat ovat asia erikseen, kun tallissa on 20 autoa, mutta "varakas" pulliainen ei viitsi ostaa useita eri autoja.
Vähän vaikeata on esimerkiksi Porschella kuljettaa useita ihmisiä, mutta joka tapauksessa esimerkiksi Porsche Caymanin näkeminen kun se pyyhältää ohi moottoritiellä aiheuttaa tiettyjä fiiliksiä ja ihailun tunnetta. Autoverottomissa maissa varakkaiden on varmaan helppoa hankkia tämmöinen auto talouteensa ja toisena autona heillä saattaa olla jokin huomattavasti tilavampi auto.
Katsoin mobilesta niin 2012 mallin Caymanin (ajettu 34 tkm) hinta oli vain 37.000 e.
Minulta kuitenkin menee hieman koko pointtisi ohi. Mikä ihmeen hypetys? Ja joo, hienoa nähdä urheiluauto, mutta mitä siitä? Mielummin AMG Mersulla itse ajaisin kuin Porsche Caymanilla. Eikä se Cayman niin eksoottinenkaan ole sivistysvaltioissa. Eli....öööööh....mistä me oikeastaan keskustelemme?
Hypetys on ehkä väärä sana mutta ainakin autolehdissä tällaiset tehomallit saa paljon palstatilaa. Ehkä niitä myydään suuria määriä maailmalla.
Tosiaan tämä oli ehkä vähän turha ketju.
Ok. No niin, varmasti niitä paljon myydään ulkomailla, joten palstatilaakin saavat.
Tottakai nuo taksiautojen tehokkaammat sisarmallit saavat paljon näkyvyyrttä. Niiden tarkoituskin on nostaa volyymimallien imagoa. Tätä päämäärää ansiokkaasti tukee myös teollisuuden kanssa hyvässä yhteisymmärryksessä elävä autolehdistö.
Nimimerkki mrse saa värinöitä Porschen tuotemerkistä. Se kai tämän ketjun ainoa sisältä on. Itselleni ainoa ero sen AMG-taksikorin ja kuplan jälkeläisen välillä on se, että AMG-taksissa sentään sopii istumaan miellyttävästi usealla paikalla.
Näiden eri autojen vastakkainasettelu lienee turhaa, kuten jo totesin, mutta samalla vahvistui kuitenkin käsitys siitä että perhe-autojen valmistajilla pitää aina olla jokin pullistelumalli.
Hienosti muotoiltu urheiluauto on upea näky, esimerkiksi tämä kiilamainen vanha Jaguar XK8/XKR. XK8 tuli markkinoille jo 1996, se tosin on ehkä enemmän GT kuin varsinainen urheiluauto. Tämmöinen auto jo niinsanotusti kääntää päitä.
https://www.google.fi/search?safe=off&site=webhp&tbm=isch&source=hp&ei=RN_zVrDRE8L-ywP-kp2oCA&q=jaguar+xk8&oq=jaguar+xk8&gs_l=mobile-gws-hp.12..0j0i30l4.3950.10418.0.11693.12.11.0.1.1.0.130.966.3j6.9.0....0...1c.1.64.mobile-gws-hp..2.10.976.0.OF5OUJ5Q2h8#imgrc=GIARHfbSbQ-TQM:
Tässä BMW:ltä hieno erikoismalli BMW M4 GTS, joka on jo vähän urheiluauton näköinen.
https://www.google.fi/search?safe=off&hl=fi&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=980&bih=157&q=bmw+m4+gts&oq=bmw+m4+gts&gs_l=img.12..0j0i30l2j0i5i30j0i30l2j0i24l4.7739.19646.0.22373.12.10.1.1.1.0.126.786.6j4.10.0....0...1ac.1.64.img..0.12.819.FzsqPlRtbO0#imgdii=87rKHfzP8Uo1IM:;87rKHfzP8Uo1IM:;eci-BT3cl4RslM:&imgrc=87rKHfzP8Uo1IM: