Melkein sata vuottahan muuttuvaa puristussuhdetta ehdittiinkin kehitellä, ennen kuin joku sai sen tuotantovalmiiksi. Mielenkiintoista nähdä, millaisia vaikutuksia tuolla todellisuudessa tulee olemaan.
www.autoblog.com/2016/08/14/infiniti-vc-t-engine-variable-compression-official/
Olisikohan TM:n toimituksenkin mielestä uutisen arvoinen teko Nissanilta, vai nukutaanko siellä autuaan tietämättömänä maailman menosta?
Liittyy ilmeisesti asiaan ?
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20160901/infinitis-variabla-kompressionsforhallande-forklarat-av-jason-fenske
Osaako joku kertoa mitä käytännön etua muuttuva puristussuhde antaa muuttuvaan ahtopaineeseen verrattuna?
Vertaat niin erilaisista asioista, ettei noita voi oikein verrata järkevästi toisiinsa. Tämän voisi yksinkertaistaa vaikka niin, että muuttuvalla ahtopaineella saadaan säädettyä moottorin tuottamaa vääntömomenttia, mutta puristussuhteen muuttamisella voidaan optimoida moottorin hyötysuhdetta ja nakutusrajaa kuormitustilanteen mukaan.
Muuttuvalla hyötysuhteella saavutetaan kaksi merkittävää hyötyä. Pienillä kuormilla voidaan käyttää korkeaa puristussuhdetta, jolloin moottorin terminen hyötysuhde paranee. Suurilla kuormilla puristussuhdetta taasen lasketaan, jolloin moottoria voidaan ahtaa enemmän ilma, että moottori alkaa nakuttamaan.
Nämä toiminnot eivät nimenomaan kilpaile toistensa kanssa, vaan ne tukevat toisiaan. Ilman ahtamista puristussuhteen muuttelun hyödyt jäävät vähäisiksi.
Muista autonvalmistajista ainakin Mersu, Porsse ja Saab ovat myöskin viritelleet omia ratkaisujaan tuohon VCR-tekniikkaan.
http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab/r/mercedes-benz-diesotto--mercedes-benz-esittelee-tulevaisuuden-moottorin--bensiinimoottorin-ja-dieselin-parhaat-puolet-yhdessa,c298738
http://www.ferdinandmagazine.com/porsche-patents-variable-compression-ratio-engine-technology