Volvo V90 D4 vastaan VW Passat TDI 190 4Motion ja BMW 520d X-drive Touring

10 kommenttia

Vi Bilägare testasi farmariautot Volvo V90 D4, VW Passat TDI 190 4Motion ja BMW 520d X-Drive Touring.

Testin voitti Volvo, seuraava oli BMW ja viimeisenä oli Volkswagen Passat.

Volvon osalta todettiin seuraavaa.

"Att Volvo tar hem det här testet har flera orsaker men lastutrymmet är inte en av dem. Det kan möjligen vara ett litet hinder på vägen för V90 att bli Sveriges populäraste bil. Annars är det mesta på topp, totalupplevelsen är av en betydligt fräschare, mer komfortabel och välgjord produkt än V70 någonsin blev. Åkkomforten är mycket hög, kupén är elegant och välgjord, ett nöje att befinna sig i. Utrymmena för de åkande är bäst i testet, LED-strålkastarna presterar nästan otroligt bra. Säkerhetsnivån är inte testad ännu men på papperet är det full pott; alla versioner av V90 får all den säkerhetsutrustning (med bland annat autobroms och halvautomatisk körning) som Volvo förmår just nu. Testbilen är dyr men de enklare versionerna håller konkurrenskraftigt pris."

Vi Bilägare siis kehui Volvon korkeaa ajomukavuutta ja sisätilojen laatua. Volvossa oli eniten tilaa matkustajille ja LED-ajovaloja kehuttiin erinomaisiksi. Myös se todettiin että kaikissa Volvo V90:n versioissa on vakiona automaattijarru ja semiautonominen ajo-automatiikka.

Ainoa moite tuli siitä että tavaratila ei ole markkinoiden suurin.

Volvo oli myös selvästi hiljaisin auto. Tuossa nämä melumittaukset.

KUPÉBULLER dB(A) BMW VW Volvo
50 km/tim (fin/grov asfalt) 60/67 61/68 57/66
70 km/tim 62/68 63/70 60/68
90 km/tim 63/71 64/72 62/71
110 km/tim 66/72 65/75 65/73

Tässä vielä jarrutusmatkat BMW - VW - Volvo.

100–0 km/tim 37 m/2,7 s 36,5 m/2,6 s 34 m/2,5 s

  
  • Vi Bilägare testasi myös Audi A6 3.0 TDI Quattron, Volvo S90 D5 AWD:n ja Mercedes E 220d:n. Melumittaukset olivat seuraavat.

    KUPÉBULLER dB(A) Audi Mercedes Volvo
    50 km/tim (fin/grov asfalt) 60/65 59/65 58/63
    70 km/tim 62/68 62/68 62/67
    90 km/tim 65/70 65/70 64/70
    110 km/tim 67/73 67/72 66/72

      
  • On muuten aika huima suoritus tuo 34,5 m jarrutusmatka. Noilla kahdella muulla on vielä noin 20 km/h mittarissa siinä vaiheessa kun Volvo on pysähtynyt.

    TM:n rengastestejä lainatakseni, noiden kahden muun myynti olisi keskeytettävä pikimmiten.

      
  • Luitko lehdestä, oliko Volvossa ääntäeristävät sivulasit? Melumittausten järjestys näyttäisi vaihtelevan lehdissä, enkä ole saanut tolkkua mistä tämä johtuu. Ei mielestäni ainakaan pelkästä rengastuksesta. Tietenkin se vaikuttaa asiaan, minkälaisella tiellä mittaukset tehdään, jos melunlähde on nimenomaan renkaat.

    Volvon jarrutusmatka on yksi esimerkki Volvon turvallisuudesta.

      
  • Kuten rengasmelu jarrutusmatka johtuu myös alla olevista renkaista. Rengasmeluun vaikuttaa eniten auton äänieristys toisissa autoissa se vain on parempi kuin toisissa.

      
  • Näköjään vain Volvossa ja VW:ssä olivat nuo ääntäeristävät sivulasit, joten noista varmaankin kertyi etua BMW:hen nähden. Melumittaukset eivät siis välttämättä olleet ihan oikeudenmukaiset.

    "VW och Volvo var försedda med extraisolerande sidorutor,
    pris 2900 respektive 6900 kronor. V90 gick genomgående klart tystast på olika underlag. BMW och Volvo upplevs också som behagligare för örat än Passat, som påverkades mer av underlagen och som bullrade rätt mycket på sämre väg."

      
  • BMW:n renkaista on tämä maininta.

    "Fälgbredd 8 tum, däck
    225/55 R17. Testbilen 245/40 R19"

    Volvon renkaista on maininta.

    "Fälgbredd 8 tum, däck
    225/55 R17. Testbilen 255/35 R20."

    Tässä vielä VW:n renkaista.

    "Fälgbredd 6,5 tum, däck
    215/55 R17. Testbilen 235/45 R18."

      
  • Omat kokemukset renkaista BMW 5-sarjan alla merkeistä Nokia. Dunlop, Michelin ja Bridgestone ovat oleet hyviä. Jarrutusmatka lyhyt vetopito hyvä. Nastarenkaissa ongelmana eniten jäisellä tiellä sivuttaispito jonka ajonvakautusjärjestelmä hoitaa tarvittaessa, mutta tosin hyvän ajotaidon vuoksi ani harvoin tuo puutumiskynnys ylittyy.

      
  • Volvon jarrutusmatkan huippulukemat tuskin pelkästään renkaista johtuu, sillä niin monessa testissä Volvo on ollut omaa luokkaansa.

    Laseista varmasti tulee etua ja ne kannattaa ehdottomasti autoon valita. Läheskään kaikkiin autoihin niitä ei vain saa.

      
  • Kun yrittää katsoa asiaa ilman mitään merkkimaniaa, niin vanhan sanonnan saa kohta muuttaa muotoon vale, emävale, autovertailu. Marginaalit ovat pieniä ja pieni epäilys hiipii kaikkien autolehtien osalle. Pienet varustelisät saattaa tehdä tiukassa ryhmässä jostain aina sen voittajan.

    Mutta kehut ilman muuta Volvon jarruille. Tärkein varuste on hyvät jarrut, oli sitten 2, 4 tai vielä enemmän renkaita alla. Vielä kun joku testaisi sen isojen eläinten havaitsemistoiminnon...

      
  • "Vielä kun joku testaisi sen isojen eläinten havaitsemistoiminnon…"

    Tuota olen minäkin ihmetellyt, kun ei sitä mikään taho ole testannut. Ikään kuin asia haluttaisi vaieta kuoliaaksi, kun kellään muulla auton valmistajalla ei ole vastaavaa järjestelmää. Sehän olisi turhan suuri nöyryytys Saksan autoteollisuudelle, jos se huomioitaisi jossain vertailutestissä ja se sattuisi vielä toimimaankin.:-)

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit