Katsastuksen yhteydessä tehdään savutuskoe, jonka läpäistääkseen ajoneuvon on mittauksessa alitettava tai enintään oltava sama kuin niin sanotun absorptio- eli k-kertoimen raja-arvo.
Jos dieselautojen katsatusnormin muutos ottaa kiinni tahallaan tyhjennetyt hiukkassuodattimet, niin sehän on hyvä asia.
Samaa parannusta toivoisin myös bensakoneille. Kun hieman laihalle säädetty yli 400.000 km ajettu 740 GLE täyttää nykyajan vähäpäästöisen päästönormit ilman kattiakin, on normissa tolkuttomasti toleranssia ehjälle uudelle autolle.
Hyvä että tuohon dieselien käryttämiseen puututaan ja pitäisi puuttua paljon kovemmallakin otteella.
Tuli puolivahingossa laitettua viimeksi autoon sisäilmasuodatin jossa ei ollutkaan aktiivihiiltä. Sen jälkeen on tullut kiinnitettyä huomiota siihen kuinka paljon liikenteessä on käryttäviä dieseleitä ja jopa suhteellisen tuoreet autot päästävät ilmoille melkoisen katkun. Ei ole tullut koskaan perehdyttyä mistä päästöistä tarkkan ottaen tuo katku tulee.
Mielenkiintoista asiassa on se että raskaasta kalustosta harvemmin moisia käryjä lähtee.
Enpä ole oman autoni perässä ajanut, mutta katsastuksen savutusmittauksessa on yhdentekevää onko moottori käynnissä vai ei, kun mittaustulos 0.00 on joka tapauksessa mittarin resoluution ulkopuolella. Juuri tällä ehjän dieselin mittauksen perusteella itsekin pidän muutosta hyvänä parannuksena.
Bensamoottorinkin päästöissä on kattiautoilla tuhatkertainen toleranssi nykypäivän ehjään autoon verrattuna. Bensa-autossa tosin ongelma ei taida olla niin akuutti, koska auton oman diagnostiikka sytyttänee vikavalon jo paljon katsastusnormia alemmalla alemmalla päästötasolla?
Pitäisihän toki dieselinkin nostaa vikakoodi hiukkassuodattimen painehäviön (tai häviöttömyyden) perusteella, mutta se painetunnistus usein "rikkoutuu" samalla kun tallissa irrallaan tarkastellun hiukkassuodattimen läpi putoaa vahingossa rautakanki.
Tarkoitan juurikin hajua jonka saatta haistaa mutkaisella tiellä jo ennen näköyhteyttä. Eikä siihen yleenä liity suurempaa savupilveä. Ainakin itse saan tuosta kärystä pään nopeasti kipeäksi, joten tuskinpa se kovin terveellistä on.
Mielenkiintoista on että esimerkiksi 40 vuotiaalla museotraktorilla ei pihapyörityksessä yhtä pahaa hajua tai päänsärkyä saa aikaiseksi useamman tunninkaan sessiossa vaikka moottoriöljyäkin palaa taatusti enemmän kuin volkkareissa.
Jos dieselautojen katsatusnormin muutos ottaa kiinni tahallaan tyhjennetyt hiukkassuodattimet, niin sehän on hyvä asia.
Samaa parannusta toivoisin myös bensakoneille. Kun hieman laihalle säädetty yli 400.000 km ajettu 740 GLE täyttää nykyajan vähäpäästöisen päästönormit ilman kattiakin, on normissa tolkuttomasti toleranssia ehjälle uudelle autolle.
Hyvä että tuohon dieselien käryttämiseen puututaan ja pitäisi puuttua paljon kovemmallakin otteella.
Tuli puolivahingossa laitettua viimeksi autoon sisäilmasuodatin jossa ei ollutkaan aktiivihiiltä. Sen jälkeen on tullut kiinnitettyä huomiota siihen kuinka paljon liikenteessä on käryttäviä dieseleitä ja jopa suhteellisen tuoreet autot päästävät ilmoille melkoisen katkun. Ei ole tullut koskaan perehdyttyä mistä päästöistä tarkkan ottaen tuo katku tulee.
Mielenkiintoista asiassa on se että raskaasta kalustosta harvemmin moisia käryjä lähtee.
Tarkoitatko SP hajua vai näkyvää savua?
Enpä ole oman autoni perässä ajanut, mutta katsastuksen savutusmittauksessa on yhdentekevää onko moottori käynnissä vai ei, kun mittaustulos 0.00 on joka tapauksessa mittarin resoluution ulkopuolella. Juuri tällä ehjän dieselin mittauksen perusteella itsekin pidän muutosta hyvänä parannuksena.
Bensamoottorinkin päästöissä on kattiautoilla tuhatkertainen toleranssi nykypäivän ehjään autoon verrattuna. Bensa-autossa tosin ongelma ei taida olla niin akuutti, koska auton oman diagnostiikka sytyttänee vikavalon jo paljon katsastusnormia alemmalla alemmalla päästötasolla?
Pitäisihän toki dieselinkin nostaa vikakoodi hiukkassuodattimen painehäviön (tai häviöttömyyden) perusteella, mutta se painetunnistus usein "rikkoutuu" samalla kun tallissa irrallaan tarkastellun hiukkassuodattimen läpi putoaa vahingossa rautakanki.
Tarkoitan juurikin hajua jonka saatta haistaa mutkaisella tiellä jo ennen näköyhteyttä. Eikä siihen yleenä liity suurempaa savupilveä. Ainakin itse saan tuosta kärystä pään nopeasti kipeäksi, joten tuskinpa se kovin terveellistä on.
Mielenkiintoista on että esimerkiksi 40 vuotiaalla museotraktorilla ei pihapyörityksessä yhtä pahaa hajua tai päänsärkyä saa aikaiseksi useamman tunninkaan sessiossa vaikka moottoriöljyäkin palaa taatusti enemmän kuin volkkareissa.