Avataan tähän keskustelu Auto-m:n tyyliin Volvo S/V90 meluisuudesta. Tuulilasin numerossa 5/2017 Volvoa verrattiin premium Mercedekseen ja BMW:hen. Odotetusti Volvon äänieristys on heikko saksalaisiin verrattuna. Tuulilasin mittaukset osoittivat Volvon olevan 2-3 dB meluisampi kaikilla nopeuksilla. Tämä on havaittava ja kuultava ero.
Kysymys herää, miksi Volvo ei ole panostanut äänieristykseen, kun muutoin on edistytty vanhaan S80 verrattuna. Selitys lienee budjetissa, Volvo kun on hinnaltaan halvin, näkyy esim. äänieristyksessä. Nuo muutamat desibelit pois maksaisi Volvon omistajalle kiinalaiselle Geelille miljoonia. Eli säästetään.
Tuossa Vi Bilägaren mittaukset sedaneiden melusta. Volvoon taitaa saada laminoidut lasit ainakin Inscription Plus - paketin yhteydessä sekä R-Design Plus - paketin yhteydessä. Aika hölmöä ettei laminoituja laseja voi ostaa erikseen. Jos nyt jotakuta kiinnostaa, niin nämä laminoidut lasit kuulemma tarjoavat kymmenkertaisen murtosuojauksen tavallisiin laseihin verrattuna. Ainakin Volvo V90:een saa tulevaisuudessa myös laminoidun takalasin, vielä tällaista ei taida olla tarjolla.
Tästä kolmen porukasta BMW tosiaan taitaa olla hiljaisin auto Vi Bilägaren mittausten perusteella. Tuolla toisaallahan muuten NHB ehti jo Vi Bilägaren testistä toteamaan että Volvo on meluisin.
KUPÉBULLER dB(A) BMW Mercedes Volvo
50 km/tim (fin/grov asfalt) 57/61 56/61 58/62
70 km/tim 58/63 58/62 60/64
90 km/tim 62/65 61/66 63/67
110 km/tim 64/68 65/70 66/70
Mitä mieltä WhatCar olet muuten siitä että uuden vitossarjan BMW:n ohjaus on viritetty tunnottomaksi kiinalaiseen makuun ? Eikö tämä olisi tärkeämpi keskustelunaihe kuin yhden taikka kahden desibelin erot autojen melussa, varsinkin kun uuden vitossarjan piti olla täysin ylivoimainen BMW:stä tarkemmin tietävien mukaan ? En olisi muuten ottanut tätä puheeksi, mutta ennakko-odotukset olivat todella korkealla uuteen vitossarjaan nähden. Varmaankin osittain tästä syystä on avattu BMW G30 - aiheisia keskusteluja.
Ote Tuulilasin testistä, jonka testin WhatCar leimasi pilipali-testiksi. Kuitenkin Car and Driverin testi oli samansuuntainen kuin Tuulilasin testi.
”BMW tuntuu olevan menossa ohjauksensa kanssa aivan väärään suuntaan, mikäli ajettavuutta pitää mittapuuna. Tällä uudella tyylillä varmaan tehdään vaikutus USA:ssa ja Kiinassa, mutta vaarana on, että aika moni entusiasti äänestää jaloillaan. Bemari oli ennen ajajan auto, nyt se on enemmän matkustajan – se on sääli !”
Derrick, nuo Bilägaren numerot ovat saman suuntaiset Tuulilasin mittausten kanssa, eli Volvolla on joitakin dB:jä korkeammat lukemat.
Tuo vitosen perusmallien ohjaus saattaa olla viritetty niin, että suoraan ajettassa kaikki urat eivät tunnu. Kuten NHB jo aikaisemmin kertoi varmasti 5-sarjassa tulee löytymään versioita joissa tuntee kaikki ohjauksessa, esim. M5.
Ymmärtääkseni tässä uudessa ohjauksessa on pyritty siihen että ohjaaminen olisi mahdollisimman häiriötöntä ja lisäksi on pyritty siihen että ohjaaminen olisi mahdollisimman kevyttä kaikissa tilanteissa. Tietysti tässäkin tavoitteessa on hyvät puolensa sinänsä.
Vähän outoon valoonhan nuo WhatCarin kirjoitukset joutuvat, ottaen huomioon että Vi Bilägaren testissä Volvo V90 oli parhaimmillaan jopa kolme desibeliä hiljaisempi kuin vanhakoppainen vitossarjan farmari, ja sekin on varmaankin riittävän hiljainen. Tässä Volvo V90:ssä taisi olla nuo laminoidut lasit jotka maksanevat sen nelisensataa euroa.
KUPÉBULLER dB(A) BMW VW Volvo
50 km/tim (fin/grov asfalt) 60/67 61/68 57/66
70 km/tim 62/68 63/70 60/68
90 km/tim 63/71 64/72 62/71
110 km/tim 66/72 65/75 65/73
Skoda Kodiaqin koeajossa (uusin Tuulilasi) mainittiin sen olevan hiljaisempi kaikilla nopeuksilla samaan aikaan ajossa olleisiin kolmeen premium-sedaniin verrattuna.
Mutta eihän tätä olisi saanut sanoa..
Hiljaismmat merkit 2000-luvun alusta aina vuoteen 2010 oli tämän näköinen, tuskin tämä lista on 2010-luvulla juurikaan muuttunut.
Hiljaisimmat merkit.
Lexus
BMW
Range Rover
Mercedes-Benz
Cadillac
Jaguar
Volvo
Audi
Lancia
Saab
Kehityksestä tuli mieleen että ainakin esimerkiksi Ford Edgessä on kolme mikrofonia jotka äänittävät auton melua ja vastaavasti auton kaiuttimet tuottavat vastamelua näille äänille. Lisäksi autossa on vielä laminoidut lasitkin. Joten auton pitäisi olla todella hiljainen.
"Ymmärtääkseni tässä uudessa ohjauksessa on pyritty siihen että ohjaaminen olisi mahdollisimman häiriötöntä ja lisäksi on pyritty siihen että ohjaaminen olisi mahdollisimman kevyttä kaikissa tilanteissa. "
AutoBild arvioi jo edeltäneen Viissatasen olevan "paras E-sarjalainen, minkä BMW on koskaan tehnyt". Siihen kuuluu yhtenä osana, että jos kuski haluaa istua ratin takana muutaman tunnin rauhassa, ei häntä saa häiritä tyhjänpäiväisillä asioilla. Vain mission critical info tulee läpi, muun pitäätin jäädä ulkopuolelle.
Kuulostaa siltä, että uusi jatkaa samaa linjaa. Tämä on hyvä asia, koska Volvolla näyttää kardaanin piirustukset kadonneen, eikä ole kivaa olla yhden vaihtoehdon varassa, vaikkei vaihto olekaan ajankohtainen. Sitäpaitsi BMW:n DNA:ta kantaa puhtaimmillaan 300-sarja.
"Hiljaismmat merkit..."
Mitä enemmän ymmärtää automerkin eri mallien välisistä eroista, sen vähemmän merkkitilastot kiinnostavat.
Olisi silti kiinnostavaa seurata Lexus CT kuskin selittävän BMW 700-sarjalaista ajavalle hiljaisen auton etuja. Tai Mercedes A-sarjalaisen kuskin elvistelemässä Jag F-Pacella ajavalle tilastollisesti hiljaisella autollaan.
Runkonumeron 10 ensimmäistä merkkiä kertoo jo jotain. Merkkikeskiarvo on vain mustan ja valkoisen välinen keskiharmaa. Volvo S40 ja F16 keskiarvo painaa noin 30 tonnia...ja kertoo S40 ja F16 Volvosta ihan yhtä vähän.