Mitähän tässä oikeasti on tekeillä:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/saksan-autoteollisuus-paivittaa-vanhat-dieselit/9Q8vS9W4
Nimittäin ne jutussa mainitut EU5 dieselin hiukkaspäästöt ovat jo nollassa kolmella merkitsevällä numerolla. Meniköhän toimittajalla NOx ja hituset sekaisin?
Välttämättä tämä ei liity avaukseen mutta tällaisia tutkimuksia on tehty Saksassa.
"Saksan ympäristövirasto on kertonut Der Spiegel -lehdelle tuoreen tutkimuksensa tuloksista. Euro 5 ja Euro 6 -normien mukaisia dieselautoja käytiin läpi yhteensä 49 kappaletta.
Euro 5 -normin mukaisissa autoissa sallitaan 180 milligrammaa typenoksidipäästöjä kilometriä kohden. 24 autolle suoritetussa testissä keskimääräiset päästöt olivat hurjat 906 milligrammaa. Euro 6 -dieseleiden päästöt saavat olla korkeintaan 80 milligrammaa, mutta testissä havaittu keskiarvo oli 25 auton osalta jopa 507 milligrammaa."
https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/likainen-tusina-nama-uudehkot-dieselautot-ovat-pahimpia-saastuttajia-jopa-1-483-mg-km/6458894
Lisää tästä Saksan touhusta.
"Jopa Saksan ympäristöviranomaiset puhuvat mittauksista, joissa uusimman Euro 6 –luokituksen diselautot ovat liikenteessä lähes yhtä saastuttavia kuin vanhat Euro 4 –luokituksen ajoneuvot. Laboratorio-olosuhteissa tulokset ovat valoisampia."
https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/saksan-autoliitto-nyt-ei-kannata-ostaa-dieselautoa/6491016
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/kommentti-kuolinkellot-soivat-skandaalinkaryiselle-dieselautolle/6491034
Nyt päivitetään jo mielipiteitäkin dieselistä, kun Vihreät Miehet ovat huomanneet puristussytytteisen hyvän hyötysuhteen:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/merkittava-vihrean-puolueen-poliitikko-yllatti-saksassa-puolustaa-dieselia/4X7n8B6x
Mielenkiintoinen kaupallis-poliittinen näytelmä käynnissä. Muistaakseni juuri Baijerin osavaltio (siis oikeat nahkahousut) haastoi jo VAG:n päästöjen vääristelystä oikeuteen? Nyt Baden-Wurttenbergiläinen lähtee puolustamaan dieseleitä, joita sattumoisin valmistetaan juuri samassa osavaltiossa.
Tehdaskuva on tosin Bremenin erikoiskoritehtaalta, mutta se todennäköisesti kuvastaa vain toimittajan asiantuntemusta, kun ei jaksanut hakea kuvaa Sindelfingenin neliovisten kokoonpanolinjalta.
Mazda on kehittänyt jotakin mullistavaa, bensamoottori jossa on 30 prosenttia enemmän vääntöä kuin normaalissa Skyactiv-moottorissa. (Tuli tämä vaan mieleen tuosta puristussytytteisyydestä).
"Mazdan mukaan tulevassa, nimeä "Skyactiv-X" kantavassa moottorissa yhdistyvät bensa- ja dieselmoottoreiden parhaat puolet. Turboahtimeen yhdistettynä uudessa moottorissa on jopa 30 prosenttia enemmän vääntöä kuin sen nykyisissä vapaasti hengittävissä Skyactiv-G-bensakoneissa. Myös polttoaineenkulutus pienenee 20–30 prosentilla. Ja kaikki tämä ilman dieselmoottoreiden myrkyllisiä typenoksidipäästöjä."
https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/mazda-ei-ole-hylkaamassa-polttomoottoreita-kehitti-mullistavan-bensakoneen-josta-muut-vain-haaveilevat/6530630#gs.rjr2Ozo
Mercedes E 350D:n myynti keskeytetään Saksassa koska moottoriin pitää vaihtaa uusi isompi SCR-katalysaattori. Vastaavasti AdBlue-tankin kokoa ei ole tarpeen kasvattaa. Tosin nämä E 350 D:n NOx-päästöt taisivat olla sinänsä ihan kohtuullisella tasolla ennen mainittua toimenpidettäkin.
"Mercedes har nu stoppat försäljningen av E 350 d i Tyskland, det vill säga dieselversionen med 3,0 liter stor V6-motor (OM642-motorn) på 258 hästkrafter och 620 newtonmeter. Anledningen till säljstoppet är, enligt brittiska Autocar, att märkets ingenjörer ska ersätta motorns nuvarande SCR-katalysator med en större variant. Med den nya SCR-katalysatorn, som har en större upptagningsyta, ska reduceringen av kväveoxider (NOx) kunna effektiviseras. Mängden AdBlue-vätska, som för reduceringsprocessen är en viktig ingrediens som tillförs strax innan SCR-systemet, behöver inte ökas. Nyckeln till NOx-reduceringen ska nämligen vara den större SCR-katalysatorn. Därmed menar Mercedes att E 350 d inte behöver en större AdBlue-tank. I dag är den på 24,5 liter medan GLE- och GLS-modellerna med motsvarande motor har AdBlue-tankar på 38,5 liter."
http://teknikensvarld.se/mercedes-stoppar-forsaljningen-av-e-350-d-avgasreningen-ska-forbattras-527836/
Tuo OM642 V6 on vielä vanhaa moottorisarjaa yli 10 vuoden takaa. Uusi OM654 nelonen on suunniteltu integroimaan tarvittavat saastehärvelit moottorin mukana autoon asennettavaksi.
Suurelta kuulostaa tuo ad-blue säiliö.
EU6 dieseleissä on säätövaraa enemmän, mutta EU5 härveleille ei ole tehtävissä yhtä paljon.