"Renkaanvalmistajana suurelle yleisölle tuttu, mutta merkittävänä autoalan alihankkijana toimiva Continental ennustaa, että uusien polttomoottorien kehitystyö saattaa loppua jo kuuden vuoden päästä.
Ennustus koskee saksalaisia autonvalmistajia Volkswagenia, Daimleria ja BMW:tä. Continental valmistaa autonvalmistajille mm. dieselautojen typenoksidisensoreita ja pakokaasujen puhdistusjärjestelmien säätimiä.
Continentalin talousjohtaja Wolfgang Schäferin mukaan autonvalmistajat kehittävät vielä yhden uuden polttomoottorisukupolven, mutta vuoden 2023 jälkeen tämä ei ole enää kannattavaa. Silloin suurin osa paukuista siirretään sähköisen liikkumisen kehittämiseen, arvioi Schäfer."
Monenlaista näkemystä on ilmassa ja minäkin osaan laatia ennusteita, jonka mukaan jotain saattaa tapahtua jo kuuden vuoden kuluttua (tai sitten ei tapahdu). Lainaus Talouselämästä:
Päästöhuijauksesta alkanut kohu on saanut poliitikot lupailemaan toinen toistaan hurjempia suunnitelmia dieselmoottoreiden ja jopa kaikkien polttomoottoreilla toimivien autojen myynnin kieltämisestä. Vain sähköautoja siis saisi myydä.
Saksan liittoneuvosto on pannut rajaksi vuoden 2030, sillä ei tosin ole asiassa itsenäistä päätösvaltaa. Samaa vuotta harkitsee Englanti — ja Ranska vuotta 2040. Pariisi rajoittaa jo nyt vanhoilla dieselautoilla ajoa. Suomi aikoo liikenneministeri Anne Bernerin (kesk) mukaan sentään pärjätä ilman varsinaisia kieltoja.
Jos kiellot toteutuisivat, se olisi katastrofi. Teollisuus on investoinut kymmeniä tai satoja miljardeja polttomoottoreihin.
”Autoteollisuus on ampunut itseään jalkaan ja rajusti”, tiivistää uhan VTT:n tutkimusprofessori Nils-Olof Nylund, joka on johtanut useita Suomen liikenteen päästötavoitteita selvittäneitä ryhmiä.
”Ne ovat populistisia heittoja, joita poliitikkojen täytyy tässä yhteydessä sanoa. Ehdotuksissa ei ole päätä eikä häntää, on edettävä taloudellisesti järkevin askelin”, sanoo puolestaan Mercedestä maahantuovan Vehon toimitusjohtaja Kenneth Strömsholm.
VTT:n johtava tutkija ja polttomoottorispesialisti Juhani Laurikko ei usko, että poliitikot pystyvät pakottamaan autoteollisuutta hylkäämään polttomoottorit pikavauhdilla.
”Autoteollisuus on öljyteollisuuden jälkeen toiseksi suurin teollisuudenala maailmassa”, Laurikko muistuttaa.
http://www.talouselama.fi/uutiset/autokartelli-karyaa-lahes-koko-saksan-autoteollisuus-on-epailtyna-eu-n-kartellitutkinnassa-6666426