Taas harkitaan romutuspalkkion käyttöönottoa.
Siihen voisi laittaa rajoitusta ja porkkanaa mukaan.
Romutuspalkkio vain silloin kun uuden ostettavan henkilöauton hiilidioksidipäästö on alle 150g/km.
Palkkio laskettaisi kaavalla 3000€-(X*20). Kaavassa X = uuden auton hiilidioksidiarvo.
Tällöin jos ostaa uuden auton jonka CO2=150 tai yli on palkkio 0€.
Jos ostaa uuden auton jonka CO2=0 (esim. sähköauto) on palkkio 3000€.
Tällä hetkellä uusien henkilöautojen keskimääräinen CO2 on 120g/km. Tämä tarkoittaisi että tällaisesta autosta saisi 600€ romutuspalkkion.
Jos ostaa uuden auton jonka CO2 on 75g/km saisi 1500€ romutuspalkkion.
Vuonna 2015 raja oli 120g ja romutettavan auton tuli olla väh. 10v. vanha.
"Romutuspalkkio myönnetään vain sellaisen uuden auton hankintaan, jonka CO2-päästöt ovat enintään 120 g/km tai jonka käyttövoimana on joko kokonaan tai osittain korkeaseosetanoli (flexifuel), metaani (maa- tai biokaasu) tai sähkö (täyssähköauto tai ladattava hybridi)"
Lainaus on Suomen autokierrätyksen sivuilta.
Tuolloin sai siis 1500€ "palkkion".
2015 vuoden kokemukset olivat käsittääkseni myönteisiä, vaikka jatkoa kampanjalle ei seurannutkaan.
Porrastuksen voisi tehdä myös niin että mitä vanhemman ja saastuttavamman romutat, enemmän saat palkkiota.
Nykyinen romutuspalkkio 1500 € on kuin onkin suoraan Aku Ankasta revitty juttu. Autokaupan osuus 500 € voisi antaa aiheen tehdä kantelu kuluttajaviranomaiselle. Kahden myyjän suusta olen saanut kuulla, että romutuspalkkion käyttäjä saa uudesta autosta 500 € vähemmän alennusta kuin ilman romutuspalkkiota. Sellaisen palkkion siis autokauppa tarjoaa.