Mitä mieltä keskustelupalstalla ollaan paysäköintimaksuista?
Kadut ja tiet on rakennettu verovaroin. Kadun rakentamisen yhteydessä on huomioitu riittävä leveys. Miksi? Kohtaamista ja pysäköimistä varten. Kaikkialla on pysäköintiautomaatit, tai taajamissa pysäköintikiekko. En tule uskomaan, että rahastus tässä on kaunis kädenojennus kaupungilta tai kunnalta takaamaan parkkiruutu tasapuolisesti kaikille uskon, että se on heille yksi lysti mikä tai kenen auto siinä seisoo, kunhan rahaa tulee. Joku auto ruudussa aina seisoo. Tukholman esikaupunkialuella, Nakka, Hägersten, Midsommarkransen jne. ei ole rajoituksia pysäköinnin suhteen, kuten meillä Espoossa, vieläpä omalla kotikadulla 2 h kiekolla. Ellet ole saanut vuokrattua parkkipaikkaa, siirrät autoasi 2 h välein. Sääliksi käy vuorotyöläisiä, päivällä pitäisi saada nukkua, mutta 2 h välein on kiekkoa siirrettävä= ei sallittu, autoa pitäisi vähän siirtää. Jokatapauksessa olet hereillä jo. Entä jos olet sairaalahenkilökuntaa, pitäisi olla virkeä vaikka leikkauksessa! Vieraille ei myöskään ole varattu pysäköintiä. Espoonlahti, Tapiola, Leppävaara jne. on aluepysäköintikielto. Kieltomerkki saattaa olla kilometrien päässä, kymmenien risteyksien ym. jälkeen, ei ainakaan ulkopuolinen enää muista havainneensa koko merkkiä, ei edes välttämättä tiedä millä alueella hän enää liikkuu. Kiva jäynä ainakin vieraille Espoon ulkopuolelta, sakko 40,- . Sitten käyt Iso-Omena:ssa, suuri lasitettu ostoskeskus, monen sadan auton parkkihalli jossa kiekkomerkki. Yhtään autoa ei koskaan laputeta, vaikka auto seisoisi siellä koko päivän. Huonolla säällä olisi lappuliisoilla mukava, lämmin, valoisa työympäristö, kahvilat ja palvelut kerrosta ylempänä. Miksiköhän näillä suurilla ostosmarkettien paikoilla ei sakoteta. Yleensä kenelläkään ei ole edes kiekkoa näkyvillä. Vedän sen johtopäätöksen, että ruokaa saa ostaa, mutta kadun varrella jossa asut et saisi laillisesti pysäköidä kuin enintään 2 tuntia.
Kyllä, etelä-suomessa on lunta se 3 kk. Päivällä voi aurata, jos yleensä aurataan. Muu 9 kk on silkkaa kiusantekoa esikaupunkialueilla. Näin saadaan näillekin hyödyttömille kaduille rahastusta sakkojen muodossa, tai aikaiseksi turhaa korttelirallia, joka jo sinänsä taas kielletään asetuksissa.
Romuautot. Ihmiset jättävät ne jonnekin jokatapauksessa, jos eivät kuulu niihin jotka vievät ne itse kierrätykseen.
Mitähän porukkaa kommentoi?
Minäkään en ymmärrä sitä, miksi uusille asuntoalueille ei ole tehty riittävästi paikoitus tilaa. Liekö syynä korkea tonttimaan hinta ja haettu korkea kaavoitustehokkuus? Helsingin keskustassa taas tilanne on päinvastainen ruutukaavan ollessa osin jo satavuotiasta.
Ostoskeskukset (esim. Omena) ovat yksityisaluetta, jonne pysäköintitarkastajat tulevat ainoastaan kiinteistön omistajan kutsusta. Ahkera sakotus esim. kiekon puuttuessa saattaisi johtaa asiakaskatoon...
Omenaan ajettaessa, maan alla pysäköintihallissa ja maan päälläkin monessa kerroksessa, on liikennemerkit ja selvä pysäköintikiekkomerkki. En muista aikaa, olisiko ollut 3 h? Käytän yleensä kiekkoa joka paikassa. Omenassa on noudatettava liikennesääntöjä ja merkkejä. Tarkoitat silloin, että vaikka P-kiekkomerkki on esillä, kiekkoa ei tarvitse kuitenkaan käyttää? Ajoin tuttuun kahvilaan eräänä päivänä, se on uneliaan asuntokadun varrella, pysäköin, laitoin kiekon, ja sain sakot! Mitä hiivattia ajattelin, menin uudestaan oikein katsomaan kunnolla taulua. 2 h pysäköinti kiekolla oli muutettu 30 min. ! Peltilätkää on katujen ja teiden varsilla niin paljon, että niihin turtuu, on mahdoton lukea kaikkia liikennemerkkitornihirviöitä, esim. Espalla, tai Kaivarin ympäri ajettaessa. Pitäisi olla almanakka, kello, liikennemerkkiopaskirja, pysähtyä kadulle/jalkakäytävälle selvittämään mitä kaikkea ne tarkoittavat ja milloin? Niissä on usein lisäkilpiä jotka kumoavat merkin varsinaisen merkityksen. Välillä tuntuu, että nämä kuuluisivat johonkin tietovisailuun kompakysymyksinä kuin liikenteen opastukseksi.