Laitanko auton talviseisontaan?

9 kommenttia

Ostin syyskuussa 2016 auton johon tuli uudet KUMHO nastarenkaat,jotka tulivat TM-testissä viimeiseksi...joten olenko minä ja kanssa-autoilijat nyt suuressa hengenvaarassa?Toki edellistalvi meni ilman pyörähdyksiä ja ulosajoja.Tä?

  
  • Kun tietää renkaiden ja auton rajat, niin ei ongelmaa anna mennä että lumi pölisee.

      
  • Onhan se kuitenkin nastarengas.

      
  • Tärkeintä olisi silti tietää kuljettajan rajat.

      
  • Kysymyksen laatijan teksti kertoo kuljettajan rajojentietoisuuden olevan kunnossa.
    Kuljettajan rajat on helppo mitata ulos renkaista riippumatta.

      
  • Tyttäreni tuli pihallemme vaihtamaan renkaitaan ensimmäiseen omaan autoonsa. Hän halusi itse ne vaihtaa, annoin työkaluja ja avustin hieman tunkinkin kanssa.

    Talven edetessä hän ohimennen mainitsi ettei oikein pitoa tahdo löytyä, no päättelimme että onhan ne kitkat jo melkoisen vanhat.
    Hän toi meidät myös kerran kotiimme, eikä päässyt liukasta mäkeä ylös. Itsevarmana päätin näyttää miten se käy vauhdilla. Muutama metri jäi uupumaan mäen harjalta ja auto alkoi valumaan taaksepäin. Jarruttaminen vei autoa ojien suuntiin ja huomasinkin yhtäkkiä olevani yhdessä elämäni kovimmissa paikoissa ajoneuvolla. Keskityin maksimaalisesti ja päätin taistella loppuun asti. Hieman jarruttamalla auto piti ohjattavuutensa valuen kuitenkin alaspäin jossa odotti T-risteys ja oja, sitä ennen kuitenkin vauhti hieman hidastui ja sain käännettyä varovaisesti osin tien suuntaiseksi. Kädet vapisten myönsin hänelle että kehnot ovat renkaat.

    Tuli seuraava kesän loppupuoli ja joku huomautti sattumalta kysyen, miksi sulla on nyt jo kitkarenkaat?
    Ilmeni että hän vaihtoi kesäksi kitkat ja talveksi vanhat kesärenkaat!

    Koko talvi ilman onnettomuuksia ja hänen ajotyylillään, en voi vieläkään ymmärtää?

    Testit ovat testejä joissa kaivetaan pieniä eroja, lisäksi renkaat käyttäytyvät eri autoissa eri tavoin. Itse uskaltaisin ostaa ilman muuta Kumhot myös nastoilla, joita tietääkseni niitäkin on erilaisia, siis eri valmistajan nastoja.

      
  • Jos kysymys kuuluu: Laitanko auton talviseisontaan? Vastausta kannattaa miettiä ensinnäkin siitä lähtökohdasta, tarvitseeko autoa talvella ja minkä verran. Jos ei ole tarvetta käydä autolla töissä tai muuten jossakin usein, voi hyvinkin miettiä miten pärjää talvella ilman autoa. Talviseisonta on helppo sekä aloittaa että päättää.

      
  • Kysymyshän on esitetty pilkesilmässä pottuiluna lehden rengastestistä.

      
  • Tuulilasin rengastesti (katumaasturit).

    Nokian Hakkapeliitta 9 SUV 9,1 p 600 euroa

    Continental Contilcecontact 2 SUV 9,0 p 550 euroa

    Bridgestone Noranza SUV 001 8,7 p 350 euroa

    Gislaved Nordfrost 200 SUV 8,7 p 450 euroa

    Nokian Nordman 7 SUV 8,7 p 450 euroa

    BF Goodrich G-Force Stud 8,5 p 350 euroa

    Sailun Iceblazer WST1 8,1 p 600e

    Nexen Winguard Winspike 7,5 p 450e

      
  • "Bridgestone Noranza SUV 001 8,7 p 350 euroa".

    Näköjään meni oma rengasvalintani sinänsä kohtuullisen nappiin kun Atecan mukana tuli tällaiset Bridgestone Noranzat, kokonaan toinen juttu onkin se että mitä autoliike laskutti renkaista ja vaenteista.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit