Digikamerat

19 kommenttia

Olisin todella ilahtunut jos jotkut voisivat kertoa mikä digikamera on heidän mielestään paras ja miksi? =)
Näin tavallisena tallaajana olisin kiinnostunut tietämään millaisen digikameran hankintaa kannattaa harkita eli millaisia ominaisuuksia kamerassa on hyvä olla?
Lähinnä haen kameraa tavalliseen arkikäyttöön =)

  
  • Osta 3,2M pikselin kennoston omaava 3x optisella zoomiilla varustettu kamera esim. Nikon, Canon (200-300 euroa). Tämä koko jos tavallinen "kymppikuvakoko" on sinun juttu, mikäli haluat A4 arkin kokoisia kuvia hanki 5M pikseliä (250-400 euroa) ja A3 kokoon 7 Mpikseliä ja ylöspäin (550 euroa ja ylöspäin).

      
  • Lainaus:
    24.01.2005 klo 08:26 wxyz kirjoitti
    Osta 3,2M pikselin kennoston omaava 3x optisella zoomiilla varustettu kamera esim. Nikon, Canon (200-300 euroa). Tämä koko jos tavallinen "kymppikuvakoko" on sinun juttu, mikäli haluat A4 arkin kokoisia kuvia hanki 5M pikseliä (250-400 euroa) ja A3 kokoon 7 Mpikseliä ja ylöspäin (550 euroa ja ylöspäin).


    Juu, samaa mieltä kuin wxyz. Itse asiassa 3,2 megapikselin kameralla voi teettää myös A4-kokoista kuvaa, tarkkuus riittänee tavalliselle pulliaiselle. Itse asiassa itse valitsisin 4 megapikselin kameran, sillä niissä on hintalaatu parhaiten kohdallaan.

    Ja merkiksi joku tunnettu ja hyväksi havaittu. Itse ottaisin Canon A85:n (hinta jossain 250 e paikkeilla halvimmillaan) mutta esim. Nikon ja Olympus ovat hyviä laitteita. Lidlin yms. kamerat kannattaa kiertää kaukaa.

      
  • Jalkkis puhuu asiaa, unohdin tosiaan sanoa, että minkä merkin ja tyypin valitsetkin ota se tunnetulta merkiltä. Lehdistä löytyy tosi hyviä digikameratestejä, joiden pohjalta voit valita itsellesi sopivimman ominaisuuspaketin. Toiset arvostavat pienuutta (näppärä taskussa lomamatkoilla), toiset pimeäkuvausominaisuuksia, toiset käsikäyttöasetuksia etc. itse olen Canon fani kokemuspohjaisesti, olen käyttänyt IXUS V3 (3,2 M) jo pari vuotta, nyt olisi suunnitelmissa CANON Powersahot S-70 (7,1M) hintaan noin 500 euroa.

      
  • Ja kun vauhtiin päästiin, niin kameraa ostettaessa kannattaa huomioida myös seuraavaa:

    - Mitä muistikorttityyppiä kamera käyttää. Toiset kamerat (esim. Sony ja taisi olla Olympuskin) käyttävät vähän kalliimpaa korttityyppiä. Korttihan on lähes ikuinen, joten kysymys on enemmänkin kertaluonteinen investointi laitteen hankintahetkellä mutta kuitenkin tuo lisää hintaa koko paketille.

    -Mistä kamera saa virtaa, eli onko koneessa akku vai patterit. Jos koneessa on akku, kamera on yleensä pienempi ja kevyempi mutta lataamiseen tarvitaan oma laturi. Kun akku loppuu, koneella ei kuvata ennen kuin akussa on virtaa. Tilanne yllättää ikävästi, jos olet matkoilla ja laturi ei ole liepeillä. Aina voi pitää ladattua vara-akkua mukana mutta se tuo taas lisää hintaa (alkaen 40 e kamerasta riippuen?) koko paketille. Korttien hinnat ovat siinä 20-60e riippuen koosta ja tyypistä.

    Jos kamerassa on patterit, kamera on yleensä vähän isompi ja painavampi. Asiassa on etunsakin: jos patterit loppuvat, kaupasta saa uusia ja kuvaaminen jatkuu. Tietenkin järkevintä on käyttää tehokkaita akkupattereita, jotka maksavat 20-40 e / sarja latureineen.

    Jos kamera on akkumallinen, akku ja laturi tulevat mukaan paketissa. Jos se näyttää paristoja, mukana tulee yleensä yhdet tavalliset paristot, eli laturin ja akkupattereiden hankinta on oikeastaan välttämättömyys.

    200 eurolla saa nykyään ihan hyvän digikameran, joka riittää näppäilyyn. Mutta muista, että tarvitset lisäksi muistikortin, kenties vara-akun tai akkupatterit ja laturin sekä jonkinlaisen kameralaukun, jos sitä ei tule mukana. Eli pelkän kameran hintaan tulee lisää pahimmillaan n. 100 euroa.

    Hyvä paikka tutkailla hintoja on Mikrobittilehden hintaseurantapalvelu, joka löytyy osoitteesta http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/

    [jalkkis muokkasi tätä viestiä 24.01.2005 klo 12:08]
      
  • Kiitos paljon eiköhän tässä ole tarpeeksi tietoa tälläiselle tavalliselle tallaajalle, Mahollisesti jos joku haluaa vielä kehua jotain kamera merkkiä niin kehuja otetaan vastaan!

      
  • Yksi asia jota ei ole tuotu esille, vaikka puhutaankin ns. tavallisesta käytöstä. Lähikuvausominaisuudet, tarkoitan ihan sitä miten pienestä kohteesta voi ottaa kuvan.
    Nythän joillakin näissäkin vastauksissa mainituilla kameroilla pääsee jopa tuuman päähän kohteesta.
    Tämä pieneksi vihjeeksi, lähikuvaushan voi avata uusia ajatuksia valokuvaukseen ja se voi olla joskus 'korvaamaton'.
    ps. onpa mukava lukea kunnollisia vastauksia.

      
  • Lainaus:
    24.01.2005 klo 18:02 MinnaT kirjoitti
    Kiitos paljon eiköhän tässä ole tarpeeksi tietoa tälläiselle tavalliselle tallaajalle, Mahollisesti jos joku haluaa vielä kehua jotain kamera merkkiä niin kehuja otetaan vastaan!


    No kehutaan sitten vielä:

    Itse olen Canon-fani ja tällä hetkellä minulla on Canonin A75-kamera. Hemmetin hyvä hintaisekseen (alk. n. 220e ostopaikasta riippuen), kameraa voi käyttää täysautomaattina tai sitten täydellisillä käsisäädöillä (mikä minulle oli tärkeätä). 3,2 megapikseliä voi olla rajoitteena jollekin mutta tavallisessa näppäilykäytössä ei mitään haittaa.

    Tuo A75 ei ole pienin kamera muttei kyllä isokaan. Pienempi vaihtoehto Canonilta on vaikka Digital Ixus II, joka maksanee n. 250 euroa.

    Kuten sanottu, minulla on Canon-väriset lasit päässä :sunglasses:

    Ainakin Nikon, Olympus, Sony ja Panasonic tekevät hyviä kameroita. Marssi johonkin liikkeeseen hiplaamaan laitteita, niin löydät helpommin sen, joka miellyttää.

      
  • Yksi Canon-fani lisää ilmoittautuu :smile:
    Canonin hyvänä puolena suomenkieliset valikot ja mielestäni hyvät oheisohjelmat tietokoneelle. Digikamerassa on kuitenkin sen verran kuvausominaisuuksia että ainakin itse harjoittelen niitä suomeksi.

    Suositeltavia faktoja Minnan tarpeisiin:
    3-4 mpixeliä, väh. 32megan kortti (yleensä vakio monessa ), ehdottomasti akkukäyttö, suomenkieliset valikot

    Itse olen kyllä Ixus-fani (omani Ixus 500) joten tämän hetken tarjonnasta suosittelen esim Canon Ixus 30. Kamerassa isompi näyttö, 3.2 mpix kenno ja vakio 32m kortti. Kamera pienikokoinen ja kaunis kuin koru. Tarjouksista saattaa löytyä jopa 256 korttia kaupan päälle. Tuolla kortilla tavallinen näppäilijä pärjää jo koko kesän tyhjentämättä välillä :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    25.01.2005 klo 11:27 HäRVeli kirjoitti
    Tarjouksista saattaa löytyä jopa 256 korttia kaupan päälle. Tuolla kortilla tavallinen näppäilijä pärjää jo koko kesän tyhjentämättä välillä :sunglasses:


    Juu, 256 Mb:n kortti alkaa olemaan ihan hyvä mutta kyllä senkin saa täyteen aika helposti, jos vähänkin innostuu kuvaamaan. Digikamerassa on se hyvä puoli, että sillä voi napsia niin paljon kuin muistikortit antavat myöten. Ainakin minä olen sen omaksunut: olin kesällä 5 päivän pikareissulla Sveitsissä ja takaisin tultiin 128 mb + 32 mb kortit täynnä kuvia (yht n. 160 kuvaa). Reissun jälkeen menin kauppaan hakemaan 512 Mb-kortin...

    Tietenkin paljon riippuu kameran asetuksista, joilla kuvia ottaa. Itse suosin maksimiasetuksia, joilla saa parhaan mahdollisen laadun mutta monesti vähempikin riittäisi, ilman että kuvista sitä edes erottaa.

    [jalkkis muokkasi tätä viestiä 25.01.2005 klo 13:06]
      
  • aRgh!mulla on kyllä nyt sellanen hinku saada digikamera et jos nyt eksyn johonkin kauppaan missä niitä myydään ni on ihan pakko ostaa.
    kerronpa sitten minkä sain ostettua...

      
  • Nyt löytyy digikamera, canon powershot a400...

      
  • Onnea Minnalle ja uudelle kameralle. Nyt ei muuta kuin näpsimään kuvia ja harjoittelemaan eri kuvaustilanteita :smile:

      
  • Juu samoin, onnittelut oivasta valinnasta!

      
  • Ilmeisesti tähän viestiketjuun voi kirjottaa yleisesti digikameroista. Onko jollain kokemusta Konica Minoltan Dimage Z20 mallista? Itse olen harkinnut kyseisen mallin hankintaa, mutta kiinnostaisi tietää mitä mieltä kameroista enemmän tietävät ovat.
    Tässä jotain speksejä: http://www.photoxels.com/minolta-z20.html

      
  • Lainaus:
    01.03.2005 klo 14:32 joge kirjoitti
    Ilmeisesti tähän viestiketjuun voi kirjottaa yleisesti digikameroista. Onko jollain kokemusta Konica Minoltan Dimage Z20 mallista? Itse olen harkinnut kyseisen mallin hankintaa, mutta kiinnostaisi tietää mitä mieltä kameroista enemmän tietävät ovat.
    Tässä jotain speksejä: http://www.photoxels.com/minolta-z20.html


    Eipä ole itsellä tuosta mallista mitään tietoa, lienee aika uusi masiina? Eikä pikaisesti löytynyt testejäkään. Hyviä testejä vanhemmista malleista löytyy netistä, jos ameriikan kieli ei tuota onkelmia. Esim. osoitteet www.dpreview.com ja www.steves-digicams.com tarjoavat testejä.

    Sitten esim. Mikrobitin ja Tietokone -lehden kimppuun. Niissäkin on KonicaMinolta pyörinyt mukana muistaakseni viime vuoden aikana.

    [jalkkis muokkasi tätä viestiä 02.03.2005 klo 13:24]
      
  • Kenellä kokemuksia hp 735 (aikanaan Tm-testivoittaja) kmerasta ?
    Itselläni huonoja kokemuksia virrankulutuksen ym. "vikojen" takia.

      
  • Taitaa olla se virran kuluminen "yleinen" vika HP:ssa. Itsellä 812 ja siinä ei virta tahdo riittää jos käyttää näyttöä. Kamerakin joutui vaihtoon, kun koko romu ei enää auennut. Muuten kameralla kyllä saa hyviä kuvia, ei sinällään mitään valittamista.

      
  • Olin vannoutunut Canon -käyttäjä vuodesta 1978 alkaen (järjestelmäkamera, kaksi kaitafilmikameraa ja APS), mutta ensimmäiseksi digikameraksi ostin Olympus mini mjuu 4.0. Olin koekuvannut Canonin vanhempaa 4M pokkaria ja Ixus digitalia. Käyttöliittymä ei miellyttänyt. Hankala hakea säätöjä. Lisäksi akut menivät loppuun liian helposti. Kolmas kokeilemani digi Canon oli D300, joka muovirunkoisena tuntui lelulta.

    Suosittelen testilehtien lisäksi koekuvaamista vaikka lainaamalla kavereilta ja työpaikalta digikameraa ennen ostopäätöstä.

    :grin:

      
  • Olen ostamassa ensimmäistä digikameraani ja olen iskenyt silmäni Nikon coolpix 5900:een.

    5.1 Megapikseliä, 2.0 TFT näyttö. 3X optinen zoom, li-ion akku. D-lighting (valotuksen korjaus). Olisko kellään kokemuksia tästä mallista tai jostain samassa hintaluokassa pyörivästä Nikonista? Eli olisin valmis sijoittamaan tommoset 300-350 euroa kameraan.

    Ja ei se kamera tosiaan mikään ihmeellinen tarvitsis olla, tosin lähikuvaus-ominaisuus olis kiva, ja myös pimeämmissä olosuhteissa olis kiva saada myös onnistuneita kuvia, klubeilla olis tarkoitus kuvata.

    Eikös noi li-ion akut ala oleen jo aika hyviä, joten kai täydellä akulla aika kauan näpsii kuvia, riippuu tietysti laitteen virrankulutuksesta.

    No sitten vaan testejä lukemaan, mutta olishan se kiva kuulla jos jollain on käyttökokemuksia tosta kamerasta tai Nikoneista?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit