Paljonko paljon on paljon?

6 kommenttia

Aikaisemmin SixPack on maininnut jo useaan otteeseen liikenteen tuottaneen valtiolle 6,5 miljardia euroa. Luku on vielä tätäkin suurempi eli kun siihen huomioidaan myös ALV, tuotto on 7,2 miljardia euroa.

Kaikki öljyn ja kaasun kulutukseen liittyvät tilastot:
http://oil-gas.nitrofx.com/extended_menu.asp?extended_menuid=137&level_1_id=1405
http://oil-gas.nitrofx.com/index.asp?site=OPK

Kaavio n:open_mouth: 23 Valtion verotulot tieliikentestä. http://oil-gas.nitrofx.com/upload/kaaviot/VSK_23.pps

Kaaviossa on verojen tuotto vuodesta 1995 alkaen vuoteen 2004. Vuonna 1995 tuotto oli alle 4 miljardia euroa. Vuotta 2001 lukuunottamatta verojen tuotto on ollut tasaisesti nousevaa ja vuonna 2000 6 miljardin raja meni rikki ensimmäisen kerran. ALV:n osuus tuosta on melkein 3 miljardia ja venyy sitä mukaa kun muut hinnat nousee.

Kaaviossa valtion verotulot tieliikenteestä ja valtion käyttämät menot tieliikenteeseen. http://oil-gas.nitrofx.com/upload/kaaviot/valtion_tulot_menot.pps

Tätä kaaviota on surkeaa katsella! Tulot on nousseet raakasti vuodesta 1995 alkaen 7,2 miljardiin euroon kun taasen takaisin tieliikenteeseen palautetut varat muistuttaa "nimismiehen kiharaa". Loivaa nousua ja laskua, vuonna 2004 tieliikenteeseen palautettiin yhtäpaljon kuin vuonna 1997 eli n. 0,7 miljardia euroa.

Pikkasen panoo miettimään minne tosiaan valtio panoo näin "säästökaudella" lähes 6 miljardia rahaa haisemaan? Mikäs se olikaan se kansanedustaja joka hiljattain ehdotti tieliikeennerahojen keräämistä säätiöön ja sitä kautta maksamista tieverkon kunnostamiseksi ja uudistamiseksi? Ainakin minun korvissa tuo kuulostaa uudelta menoreiältä lisää!

  
  • Lainaus:
    13.04.2005 klo 05:26 puntari kirjoitti
    Pikkasen panoo miettimään minne tosiaan valtio panoo näin "säästökaudella" lähes 6 miljardia rahaa haisemaan?


    Tätähän on puolusteltu sillä, ettei verotulot ole korvamerkittyjä. Eipä tarvita kummallistakaan matematiikkaa, että osaa laskea lukuja yhteen ja verrata niitä toiseen yhteenlaskettavien joukkoon (tulot - menot). Toisaalta "säästökaudellakin" rahaa tuntuu löytyvän yllättäviä määriä yhtäkkiäkin, jos kohde on edes jotenkin perusteltavissa. Näinhän kävi Soneran miljardien kanssa.

    Väliaikainen autoverokin oli todella väliaikainen vero. Nykyään sekin on käyttömaksu, ei väliaikaisuudesta puhettakaan. Sama juttu terveyskeskusmaksujen kanssa. Kuinka moni huomasi, että käyttömaksukin nousi kun käyttömaksu ja käyttövoimavero yhtenäistettiin? Entinen 700 "mummon" maksu on nyt 750 "mummoo", jos maksaa yhdessä erässä.

    "Se maksaa joka käyttää"-linjaa pitäisi noudattaa enemmän. En kuitenkaan kannata sitä, että terveyskeskuksen pyörittäminen maksatetaan vain palvelun käyttäjillä tms. mutta jonkinlainen järkihän tähän on saatava. Tiet rapistuvat, mutta rahaa korjaamiseen ei tunnu olevan. Ilmeisesti seuraavaksi otetaan käyttöön tietullit. Tälläistähän on väläytelty. Hyväksyn tietullit vain silloin, kun tieliikenteestä kerätyt varat eivät muutoin riitä tiestön ylläpitoon.

      
  • Voidaanhan asiaa ajatella vaikka seuraavasti:
    Tiestö rapautuu, eli korotetaan tienrakennus- ja kunnostusmäärärahoja vaikkapa 100 %:lla.
    Tieliikenteen verotus on ehdottomasti liian suurta, joten lasketaan polttoaineveroa, autoveroa ja ajoneuvoveroa 50 %.

    Mitä saadaan tulokseksi? Vieläkin yli 2000 miljoonaa euroa yliverotusta! Tosiasiassa valtion verotulot tieliikenteestä eivät tippuisi tuota 50 %, vaan lisääntyneen autokaupan ja liikkumisen seurauksena pudotus olisi huomattavasti pienempi.

    Niin että voidaan lopettaa heti alkuunsa puheet rahojen riittämättömyydestä ja oikeutetusti kysyä, mihin ne miljardit "ylimääräiset" eurot päätyvät? Miten valtio pärjäsi 10 tai 15 vuotta sitten, kun yliverotus oli vain murto-osa nykyisestä?

    Ei tuettaisi enää työttömyyttä, vaan työttömät teitä rakentamaan ja kunnostamaan! Rahaa kyllä on.

      
  • Tänää radiossa, ilmeisesti teliikelaitoksen johtaja.

    Ongelma= runkotiet loppu, rakennettu 30-40 vuotta sitten eivät vastaa nykyajan vaatimuksia.

    Lääkkeet= lisää alhaisempia nopeusrajoituksia

    Ratkaisu= autoilijoiden oltava valmiit maksamaan korotettuja käyttömaksuja, jos mielivät saada tiet kuntoon.

    On tämä uskomattoman sairas maa, minne katoavat vuosittaiset 6 miljardia euroa, kannattaisi selvittää ennen veronkorotusvaatimuksia!

      
  • No tää on niin tätä!

    Nykyisellä rahastuksella rakennettaisiin uusi moottoritie vaikka joka kylään! Sitäpaitsi mitä pidempään korjauksia viivytetään, sitä kalliimmaksi se meille veronmaksajille tulee.

    On se kumma ihme että tieliikenteen pitää toimia lähes valtion päärahoittajana ja vielä saaden takaisin aina vaan enemmän niukkuutta.

      
  • VM:n sivuilta kohdasta http://budjetti.vm.fi/indox/tae/2005/aky_2005.html voi katsella, mihin meidän rahoja käytetään. Sieltä näkee, että kaikenlaisiin hallinto-, virasto- ja henkilöstökuluihin sitä rahaa kuluu. Onhan se hyvä, että valtio työllistää ihmisiä, mutta luulisi vähän optimoinnin varaa olevan.

      
  • Valtion virastot ovat varsinaisia suojatyöpaikkoja. Jos virastojen toiminta ulkoistettaisiin, säästöjä tulisi huomattavia määriä. Samalla paranisi asiakaspalvelu.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit