Ei tietenkään ostohinnoiltaan, mutta kaikkihan tietävät, että Saksassa käytettyjen hinnoissa on Suomen hintoihin enemmän eroa kuin uusien hinnoissa. Nyt kun asia on niin, että auton pitämisessä suurin kustannus koostuu auton arvon putoamisesta korkotason ollessa matalalla, vertaillaan esimerkkinä tyypillistä alemman keskiluokan perheautoa Suomessa ja Saksassa (hinnat pyyntihintoja):
Toyota Corolla 5-ov Linea Sol 1.6 + metalliväri uutena
Suomessa: 22.820 + toimituskulut
Saksassa: 19.270 + toimituskulut
Käytettynä, kolme vuotta vanhana, kilometrejä 50-60t:
Suomessa: 18.000
Saksassa: 14.000
Arvon alennus siis Suomessa karvan alle 5.000 ja Saksassa karvan yli 5.000. Yllättävää? Minusta ainakin.
Hinnat olen katsonut uusien osalta virallisten maahantuojan hintojen perusteella ja käytetyt suomessa autotalli.com:sta ja saksassa mobile.de:stä. Hinnat ovat siis pyyntihintoja eivätkä sikäli kuvaa koko totuutta. Lisäksi kauppaan saattaa liittyä muita vääristäviä tekijöitä, liittyen esimerkiksi annettaviin alennuksiin mutta näitä on tällaisen "amatööritutkijan" mahdoton selvittää tarkasti. Lienee kuitenkin yleistä tietoa että niin Suomessa kuin Saksassakin sekä uusien, että käytettyjen autojen kaupassa tinkiminen on normaali käytäntö.
Tarkastellaan vielä pääomakulujen merkitystä, sillä monet ostavat autonsa rahoituksella. Käytännössä autokaupassa järkevä ostaja saa rahoituksen 5% todellisella korolla. Suomalainen ostaja joutuu ottamaan Corollaansa n. 3500 euroa enemmän lainaa. Tämän ansiosta hän maksaa yhteensä n. 500 euroa enemmän korkoa kuin Saksalainen, jonka ostohinta oli alhaisempi. Arvonalentuminen huomioiden suomalainen ja saksalainen ostaja ovat nyt tasoissa.
Tässäkö syy siihen miksi käytettyjen markkinoita suojellaan Suomessa?
Suomessa on kuitenkin se hyvä puoli, että ostaja saa itse päättää veron määrän! Jos haluaa maksaa vähän, ostaa halvan auton, jos haluaa maksaa paljon, ostaa kalliin auto. Joka ei halua maksaa ollenkaan, ostaa hyvän vanhan auton!
JOXA: Joka ei halua maksaa ollenkaan, ostaa hyvän vanhan auton!
.... ja lähes hinnalla millä hyvänsä, vaikka meneekin autokauppiaan taskuun (vrt. osio "Paljonko vaihtoautostasi pyydetään kaupan jälkeen") Eihän sillä hyvitys- ja pyyntihinnan erolla ole merkitystä...
Kait ne menee myyjän taskuun tai tilille?