Maailman autolehdistö on kertonut viimeisen diesel-moottorisen Porschen valmistuneen 15.2. Myös Suomen hinnastoista dieselit ovat vaivihkaa kadonneet. Uutinen ei tainnut tavoittaa TM:aa.
Syytä päätökseen sietää miettiä. Porschehan ei missään vaiheessa käyttänyt omia vaan VW/Audi:n diesel-moottoreita. Esimerkiksi diesel-Panameran julkaisusta ei ehtinyt vierähtää kuin tovi.
Onko Porschella siis herätty omantunnotuskiin, kun konsernista ei tunnu saatavan laillisia moottoreita? kokiko Porschen brandiosasto diesel-gaten liian raskaaksi merkin maineelle? Vai onko dieseleiden myynti Macanissa, Panamerassa ja Cayennessa niin pienessä roolissa? Vai olisiko kuitenkin niin, että fyrkka ei riitä kaikkeen ja on tehty valinta keskittyä hybrideihin ja täyssähköisiin dieselin sijaan?
Tuulilasin uutisessa puhutaan vain Macan S:stä ja Panamerasta. Macan S:stä on löytynyt päästöhuijausohjelmistoja.
Nämä softat varmasti tulevat VW/Audin moottorien mukana, eikä Porschella liene mahdollisuutta sorkkia koodia ytimiä myöden. Ja alihankkijahan ne tekee.
Uudesta Cayennesta dieseliä ei ehditty esittelemäänkään.
Tämä on siinä mielessä harmi juttu, että Cayenne ei nyt oikein pärjää perheen matka-autona. Diesel olisi ollut hybridiä taloudellisempi vaihtoehto. No, saahan sitä myös monena muuna merkkinä.
Omasta mielestäni Porschen maasturituotteet ovat muuttuneet liian paljon konsernisisariensa kaltaisiksi. Sama toki pätee Skodaan, Seatiin, VW:iin, Audiin, Lamborghiniin, Bentleyhyn ja mitä muita niitä nyt olikaan. Kenties tämä on askel johonkin raikkaampaan.