Panasonic TX-P55VT30Y- kuvansäädöt?

2 kommenttia

Minulla on vuosi sitten hankittu Panasonic TX-P55VT30Y- televisio, joka menestyi eri testeissä oikein hyvin. Laite on varmuudella "sisäänajettu".



En ole täysin tyytyväinen kuvan laatuun. Olen vuoden aikana koittanut hyvin monenlaisia säätöjä, joita laitteen kuvalle voi tehdä Ammattilainen 1- tai Ammattilainen 2- tiloissa. Muissa katselutiloissa voi tehdä lähinnä perussäätöjä, mutta värikohtaisiin säätöihin pääsen vain mainituissa tiloissa.



Käyttämäni tila on nyt THX, jossa kontrastia on nostettu arvoon 38, kirkkaus -2 ja väri pudotettu arvoon 27. Terävyys on kompromissiarvossa 4. Kuvanparannustoiminnot ovat pois päältä paitsi IFC, joka on arvossa Normaali.



Olen kysellyt tarkkoja säätöjä mm. täältä ja etsinyt niitä netistä ja eri lehdistä. Ongelmana kuvassa on lähinnä SD-ohjelmia katsottaessa se, että värit eivät ole ihan luonnolliset. Yleissävy on pehmeä ja värit ovat hieman enemmän kuin väriliiduilla piirrettyjä kuin luonnollisen raikkaita. Valkoinen ei myöskään ole puhdas valkea, vaan lievästi kellertävä ja tunkkaisen oloinen.

Punaisen sävy ei ole täysin luonnollinen, vihreää tuntuu olevan liikaa ja mahdollisesti sinistä liian vähän.



HD- materiaalilla kuva on parempi (mutta ei täydellinen) myös värien suhteen, ei pelkästään terävyyden suhteen.



Mikä neuvoksi? Uskon että kuvaa voisi parantaa, jos löytyisi optimaaliset säädöt Ammattilainen- tilassa. Kalliita mittalaitteita ja testilevyjä kuvan kalibrointiin minulla ei ole mahdollisuutta hankkia. Tiedän kyllä että televisiot ovat yksilöitä, mutta silti olisin kiitollinen säätöneuvoista.



yst. terv. Esa Sairio

  
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit