Mielenkiintoinen kausi alkamassa kun autojen tekniikka on muuttunut.
Mitkä ominaisuudet vaikuttavat mestaruuden saavuttamiseksi?
Kuljettaja:
- nopea kuljettaja (ottaa kaiken irti autosta joka tilanteessa)
- taloudellinen kuljettaja (säästää auton tekniikkaa ja polttoainetta)
Moottori:
- tehokas ja voimaksa moottori
- polttoainetaloudellinen moottori
Auto:
- aerodynaaminen kori
- hyvin toteutettu ERS
Aika-ajo:
- aika-ajojen voittaja (pääsee ajamaan puhtaassa ilmassa omaan tahtiin säästellen autoa)
Ehkä oikea vastaus on:
Se jossa kuljettaja ja auto yhdistyy tasaisen hyväksi yhdistelmäksi.
Ja mestari on: ????
Aika vaisu ensimmäinen testipäivä kun kaikilla tiimeillä oli ongelmia.
Ajat joilla ei paljon merkitystä ole kun kukaan ei vielä tosissaan ajanut.
1 Kimi Raikkonen (Ferrari) 1:27.104
2 Lewis Hamilton (Mercedes) 1:27.820
3 Valtteri Bottas (Williams) 1:30.082
4 Sergio Perez (Force India) 1:33.161
5 Jean-Eric Vergne (Toro Rosso) 1:36.530
Sääntöjen uudistuessa noin paljon voittamiseen tarvitaan paljon rahaa, ylivertaista insinööriosaamista ja/tai oveluutta löytää uusista säännöistä porsaanreikiä.
Mistähän se johtuu että F1-kuskit vastustavat sarjan päätöskisasta saatavia tuplapisteitä?
Rallin puolella jokaisessa kisassa saa Power Stage-lisäpisteet. En ole huomannut että sitä kuskit vastustavat. Kuitenkin noista kertyy merkittävä osa kokonaispisteisiin.
Penteles:
Ehkä he haluavat kilpailla urheilullisin perustein sen sijaan, että alkaisivat myymään itseään arpajaisissa.
Eikä ole väliä sillä, voitatko kauden ensimmäisen vai viimeisen power stagen. Voitto on kauden läpi saman arvoinen kilpailusuoritus. Yhdellekään power stagelle ei arvota sellaista painoarvoa, että huono tuuri sillä stagella voisi saada dominoivan merkityksen mestaruustaistelussa.
Power Stage ja yhden kisan tuplapisteet eivät ole siis rinnastettavia asioita.
Tuntuu siltä että talvitesteissä ajosuoritukset tekee Alonso ja Kimin ajovuorolla korjataan autoa.
Alonso on ajanut 456 testikierrosta eli 2297 km.
Kimi on ajanut 258 kierrosta eli 1319 km.
NHB:
Voihan se noin ollakin.
Viime vuonna tuplapisteet eivät olisi muuttaneet ainakaan kahden parhaan sijoitusta eikä ehkä näin olisi tuonut lisäjännitystä päätöskisaan.
Lopputulokset 2013:
Vettel 397
Alonso 242
Webber 199
Formuloiden nopeuksia on yritetty jo pitkään säännöillä tasoittaa. Insinöörityön merkitystä on yritetty vähentää lisäämällä reguloitia ja arpaonnea. Esimerkkeinä tästä vaikka korkeat renkaat, mittoja myöten määritellyt moottorit ja sääntöjen muuttaminen. Kaikista toimista huolimatta huolimatta viime kaudella nähtiin harvinaisen selkeää dominointia.
Perusajatuksena tällä kaikella lienee se, että piste-erot pienevät, kun kehittämistä rajoitetaan. Tuplapistesääntö on yksi linkki tässä ketjussa. Historia on kuitenkin opettanut, että tämä moottorin, alusta ja renkaiden kehittämisen estäminen ohjaa vain kehitystä kohti muita asioita ja erot tulevat sitä kautta. Itse näkisin mielelläni kehitystyön suuntautuvan johonkin muuhun kuin ilmanohjaimiin ja sääntökirjan ajatuksen kiertämiseen. Noista asioista ei yhteiskunnalle ole mitään hyötyä eikä niissä ole ainakaan minun mielestä mitään kovin kiinnostavaakaan.
Toisaalta kyllä viime vuosina kisat ovat olleet paljon viihdyttävämpiä kun pystyy tekemään ohituksia. Viime vuonna 985 ohitusta!
Menneinä vuosina mutkaisilla osuuksilla ajettiin jonossa. Ohittaminen oli vaikeata kun edellä ajava vei takanatulevan auton "ilmat" ja takanatulevan down force hävisi. Ohittamiset onnistuivat vain suorilla.
Siihen on tullut apu aero-säännöillä, nyt ohitukset onnistuvat kaikilla rataosuuksilla.
Toisaalta suoraosuuksien ohitusta on lisätty tyhmällä takasiiven säätö-säännöllä. Siksi myös viime vuoden ohitusmäärä on noinkin suuri.
Erikoista että kokeneilla kuljettajilla kuten Räikkönen, Button ja Vettel, kaikilla sama ongelma, eivät saa Pirellin renkaita toimimaan.
Penteles:
Onhan se. On mielenkiintoista nähdä jatkuuko Mercedes AMG-tallin ylivoima Espanjan GP:ssä kuten alkukaudesta on nähty myös tulevana viikonloppuna kun koneet pärähtävät tauon jälkeen taas käyntiin.
Ja onko Kimin Ferrarin ajettavuus saatu vihdoin kuntoon, pitoa kun ei ole ollut etupäässä eikä vetopitoa takapäässä. Renkaiden lämpöjen saaminen toimivaksi lienee syy miksi Vetttel, Button ja Kimi ei ole saanut totuttua vauhtia kuin aika-ajoin toimimaan. Se kun ei riitä pitkässä kisassa mihinkään. Yhteen aika-ajo kierrokseen optimaalinen pito on kaiken tae että päästään eturivistä matkaan. Tuleva kisa näyttää suunnan saako muut etumatkan kurottua kiinni vai jatkuuko tylsäksi käynyt yhden tallin dominointi vieläkin.
Valitettavasti näyttää että mersu vie kaiken.
Kimi pisti Ferrarin rakentamaan uuden auton romuttamalla nykyisen.
Toivottavasti uusi ei ole yhtä vaikea ajettava kuin nykyinen oli.
Aika moni muukin on varmasti samaa mieltä kuin Ferrari-pomo tästä suuntauksesta mihin kilvanajo on F1:ssä menossa. Säästetään polltoainetta renkaita ja vauhti kärsii. Ei voida puhuakkaan enää vanhasta kunnon kilvanajosta. Tämä on pidemmän päälle koko lajin kuolema käy vähän samoin kuin MM-rallille kiinnostus hiipuu. Joka on ikävää. Pikainen muutos saattaa pelastaa asian jos on ymmärrystä ja yhteisiä ajatuksia aika näyttää mihin mennään.
http://www.iltalehti.fi/formulat/2014071418489208_fo.shtml
Kimi näyttää toimittajalle miten Ferrari F12 Berlinettaa ajetaan radalla.
https://www.youtube.com/watch?v=mCasYJnZ0oQ