Eturenkaan tasapaino

15 kommenttia

Kertokaapa mistä johtuu eturenkaan ravistus, eli jos kevennät otetta ohjaustangosta moottorijarrutuksessa rupeaa tanko vispaamaan ja asettuu kyllä kun ottaa kiinni. Ilmiötä ei alkuperäsellä renkaalla esiintynyt vaan tanko oli vuorenvakaa. Onko kyseessä rengas tai rengasmerkkien ominaisuus tai valmistusvirhe. Onko kyseessä renkaan asennusvirhe tai tasapainotusvirhe, kertokaa joilla on varmaa tietoa asiasta.

  
  • Olen huomannut saman ilmiön eri pyörillä ja eri rengastuksilla. En tiedä mistä se johtuu, mutta ohjausiskunvaimennin todennäköisesti poistaa ravistuksen. Yhdessäkään pyörässä joka on ravistanut ei ole ollut ohjausiskaria. :confused:
    Nykyisessä pyörässäni (CBR 600 -94) sama juttu sekä nykyisellä, (Michelin) että edellisellä (Michelin, mutta eri mallia) rengastuksella. Riippuu tosin paljon tienpinnasta kuinka paljon ravistaa; toisinaan enemmän, toisinaan ei yhtään.

    [-Jani- muokkasi tätä viestiä 06.09.2004 klo 22:10]
      
  • Lainaus:
    06.09.2004 klo 22:05 -Jani- kirjoitti
    Olen huomannut saman ilmiön eri pyörillä ja eri rengastuksilla. En tiedä mistä se johtuu, mutta ohjausiskunvaimennin todennäköisesti poistaa ravistuksen. Yhdessäkään pyörässä joka on ravistanut ei ole ollut ohjausiskaria. :confused:
    Nykyisessä pyörässäni (CBR 600 -94) sama juttu sekä nykyisellä, (Michelin) että edellisellä (Michelin, mutta eri mallia) rengastuksella. Riippuu tosin paljon tienpinnasta kuinka paljon ravistaa; toisinaan enemmän, toisinaan ei yhtään.


    Omassa pyörässäni (VFR 800 VTEC -03) oli Metzeler ME4 alkuperäisinä ja nyt on alla Conti RoadAttack joissa ravistus esiintyy myös edellisessä pyörässä oli sama tilanne bridgestone 020 kanssa. Ps. Janin kuvaus on täysin yhtäpitävä omien kokemusteni kanssa.

      
  • Kertokaapa mistä johtuu eturenkaan ravistus, eli jos kevennät otetta ohjaustangosta moottorijarrutuksessa rupeaa tanko vispaamaan ja asettuu kyllä kun ottaa kiinni.

    Yleinen vika Japseilla, varsinkin vanhemmissa joissa moottori on leveytensä vuoksi sijoitettu korkealle. Pyörän painopistelinja on etupyörän ja takapyörän välillä ja moottorin kampiakeslin olisi suotavaa olla vähintään samalla linjalla tai mieluummin hieman sen alle. Kampiakselin ollessa linjan yläpuolella, moottorin painopiste ja kaikki liikkuvat sekä pyörivät massat aiheuttavat jollain määrätyllä nopeudella tasapainoon ja ns. tutina- eli ravistus ilmiöön. Myös jyrkkä ohjausgeometria lisää sitä sekä etupyörän jättökulma joka voi olla joko positiivinen tai negatiivinen. Jättökulma ilmaistaan piirtämällä linja emäputkesta maahan asti ja piirtämällä suoralinja etunavasta maahan asti. Normaali jättökulma on n. 100 milliä etupyörästä taaksepäin

      
  • etu iskareitten väliin tulavalla jäykkärillä olisi varmaan vaikutusta vapinoitten poistamiseen.näitä saa lisävarusteena alan liikkeistä,kannattaa kokeilla. :sunglasses:

      
  • Paras etupää olisi vanha kunnon "risuhaarukka" tai siitä kehittyneempi girdraulic. Ei tutise eikä heijaa, jarrutuksessa ei niiaa, kiihdytuksessä ei keuli, joustaa miellyttävästi ja pyörä kylkee ajolinjalla sinne minne pitääkin.

      
  • Hei! älkäät nyt soutako lepikkoon, pyörä oli alkuperäisrengastuksella vuorenvakaa ei tutinoita ei vapinoita eli pyörän rakenteesta ei ole kysymys. Alkuperäisajatus oli se onko ravistus tyypillistä joillekin rengasmerkeille, mahdollisesti tuotannon epätasaisuuden tai huonojen valmistusmetelmien takia.Vai onko kysymys renkaan väärästä asennuksesta tai tasapainoituksesta. Henkilökohtaisesti olen epäillyt että rengas on painomielessä tasapainossa, mutta esimerkiksi toinen sivu renkaasta on painavampi kuin toinen, eli pitäisikö painotus tehdä liimapainoilla vanteen molemmissa reunoissa kuten autonrenkaissa. Ps. en usko että Honda VFR VTEC 800FI -03 olisi rakenteeltaan syyllinen onhan sitä testeissä haukuttu jopa maailman parhaaksi vapaasti myynnissä olevaksi pyöräksi.

      
  • Täällä on aina näitä "asiantuntijoita" jakelemassa sitä ainoaa oikeaa tietoa... :grin:

      
  • Vuosien varrella monta rengaskertaa ajaneena ,uskallan sanoa että tasapainotuksessa ja pyörässa ei ole mitään vikaa . Jotkut rengas merkit ei vain sovi eri pyöriin. Täristys loppuu luultavasti kun vaihtaa eri merkkisen renkaan. Nyt pitäisi tuttuja joilla on samallainen pyörä (täristämätön) ja laittaa samallainen rengas.

      
  • nimimerkki raksu

    Saatat olla oikeassa, olen yrittänyt saada maahantuojan edustajalta uskottavan selvityksen ongelmaan mutta kovin hiljaista on ollut. Tämän hiljaisuuden selittäisi hyvin olettamasi syy ravistukseen mikäli Continentalin tehdas on selvillä syystä on ymmärrettävää etteivät halua kommentoida koko asiaa??

    Jäädään odottamaan josko kellään olisi muita kommentteja, niitä tai maahantuojan selvityksiä odotellessa voidaan julistaa Conti RoadAttack rengas kelvottomaksi Honda VFR Vtec ABS -03 käytettäväksi!!

      
  • Hih, vai että valmistusmaa ja kampiakselin sijainti. No joo... ;-)

    Fysiikan ja mekaniikan tietoni ovat vähän ruosteessa, mutta ilmiö syntyy etupyörän pyörimisliikkeen aiheuttamana. Kulunut, epätasapainossa oleva tai ihan ok etupyöräkin voi vaikkapa tienpinnan röykystä lisätä pyörän muun rungon värähtelyä (sitä se tekee koko ajan, vaikket huomaakaan). Tietyissä tilanteissa (nopeus, etupyörän massa, herätteen voimakkuus) tämä etupyörän aiheuttama heräte summautuu pyörän rungon muuhun, normaaliin värähtelyyn ja voimistaa sitä.

    Moottoripyörän ajogeometrian suunnittelulla pyritään poistamaan nämä ravistukset, tai ainakin eliminoimaan ne normaalisti käytetyiltä nopeusalueilta. Kyykkypyörät on tehty ohjautuvuudeltaan niin herkiksi, että ravistusta tahtoo ilmetä. Eturenkaalla voidaan vaimentaa ravistusta, mutta raja tulee tietyissä tilanteissa vastaan. Tästä esimerkkinä ohjausiskari, jonka tapaa lähes jokaisesta raaserista. Perinteinen tapa vaimentaa ravistusta on pitää stongasta kiinni hampaat irvessä ja odottaa nopeuden laskevan ravistusalueen alle.

    Eli moottoripyörän runko (pyörät, etuhaarukka, takahaarukka, runko, moottori, ohjaustanko) ei koskaan ole täysin "kova", vaan sen pitääkin joustaa ja käytännössä siis värähdellä omalla ominaisella taajuudellaan. Jos joustoa ei ole, runko hajoaa.

    Ravistusta voi ilmetä myös jos jokin paikka on rikki. Esimerkiksi emäputken kiinnitys (laakerit, kireys), takapyörän laakerit, takahaarukan laakerit, rengaspaineet, jne. Tällöin ravistus yleensä ilmenee laajemmalla nopeusalueella.

      
  • Renkaanvaihdon aikaan VFR oli ajettu 7800km ja ilmiö esiintyi heti uudella renkaalla, mieleen tuli tietenkin että painotuksessa on joku moka mutta ei uskottava koska edellisen pyörän kohdalla oli sama ilmiö silloin vaihtui Michelin Bridgestoneen. Järki sanoo että renkaiden valmistustarkkuuksissa on toivomisen varaa tai tänne rahdataan susirenkaita mikä ei olisi mikään ihme, muistan parikymmenen vuoden takaa kun täällä myytiin peltivanteita jotka olivat euroopassa raakattu pystyheiton takia ja testasin tutun rengaskorjaajan kanssa kolmetoista vannetta kunnes löytyi neljä kunnollista, ja asia oli kyllä hyvin liikkeen tiedossa että myynnissä oli laitonta tavaraa. Miksi ei siis Continental Road Attack myös voisi olla tehtaalla raakattua kamaa

      
  • Lainaus:
    26.12.2004 klo 15:13 raksu- kirjoitti
    Vuosien varrella monta rengaskertaa ajaneena ,uskallan sanoa että tasapainotuksessa ja pyörässa ei ole mitään vikaa . Jotkut rengas merkit ei vain sovi eri pyöriin. Täristys loppuu luultavasti kun vaihtaa eri merkkisen renkaan. Nyt pitäisi tuttuja joilla on samallainen pyörä (täristämätön) ja laittaa samallainen rengas.


    Jeps, näin minäkin luulisin. Minulla oli aikoinaan bandiitti, jonka etupäähän bridgestonen battlax (olikohan??) ei istunut sitten millään. Kun tangosta piti kiinni, keula oli ok mutta kun keventi/päästi irti n. 80-100 nopeudessa, keula alkoi vatkata. Etupää käytiin täysin läpi, laakerit tarkistettiin ja etuvanne vaihdettiin takuuseen. Mutta ei niin ei. Todennäköisesti rengas ei vain sopinut ko. peliin, alkuperäinen (mikälieDunloppi) toimi ok.

    Ehkä paras keino olisi ollut vaihtaa Öhlinsin jäykemmät jouset keulalle kun etupää oli muutenkin aika pehmeä. En jaksanut alkaa asiaa selvittelemään, kun pyörällä pystyi turvallisesti ajelemaan.

      
  • Piti korjata aikaisempia kommenttejani koska nyt löytyy tietoa mahdollisista syistä mutta tämä helvetin TMnet nielaisi koko jutun niin että palaan myöhemmin asiaan koska nyt repii niin #&%£$!* !!!

      
  • Tämä palvelin on ihan per....stä jo toinen kerta tänän kun teksti on hävinnyt bittihelvettiin, kerran työkoneelta ja nyt kotikoneelta joten täytyy ilmeisesti kirjoittaa pätkissä koska kun yrittää lähettää niin olet pudotettu kirjautumisesta ja tulee ilmoitus palvelinta ei löydy??

      
  • Continental-renkaan avulla selvisi että Honda VFR:rä on varustettu räätälöidyillä renkailla Mezzeler MEZ4A jotka erottaa viimeisestä A-kirjaimesta kumma kun maahantuojan korjaamo muista puhumattakaan ei asiaa tiedä eli asentamani Conti Road Attack pitäisi valmistajan mukaan sopia mutta harkitsevat kumminkin tuoda VFR:rään räätälöidyn renkaan kevään aikana.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit