Jos normaalilla autoilla voisi ajaa vaikka 250 000-500 000 kilometriä, niin että se jouduttaisiin korjaamolle. Niin mikä on moottoripyörässä? Ajetaanko pyörän mittariin vain harvoin yli 100 000 kilometriä esimerkiksi? Voiko normaalilla pyörällä päästä 200 000 kilometriin?
Luin aikanaan netistä että esim. Honda Deauville NV 650 kestää 270.000 km jos oljynvaihdot tehdään kirjan mukaan, jos käytetään parhaita öljyjä ei 300.000 km ylitys tuota tuskaa, tämä siis ilman koneen avauksia, aika hyvin tuonkokoiselle pyörälle!
! Melkoinen määrä kilometrejä, ei tuollaista määrä ehdi edes periaatteessa ajamaan vain kuin jotkut harvat. Ei varmaan kahdessa kymmenessäkään vuodessa tuota määrää normaalikuski ehtisi ajamaan. Todella hyvin Hondalta!
Englantilainen moottoripyörälähetti James Nagy kertoi Motorcycle, Sport and Leisure lehdessä (february 2002) ST1100:sta, jolla hän oli ajanut 266000 mailia eli lähes 430000km. Varsinaisia vikoja tuli vasta 160000km:n (starttirele uusiksi) ja 300000 km:n jälkeen.
(lähde: Moto-lehti numero 1/2003 jossa oli ST1300:sen koeajo)
Näin siis -90 luvun ST1100, tuskinpa uusi ST1300 on vanhaa heikompi....toivotaan niin
Hmm... pitäisiköhän ostaa moottoripyörä, tuli vain tässä mieleen kun tuota viestiä luin.
Nyt kipin kapin MP-messuille kuumetta nostamaan.
Kyllähän sinne olisi kiva lähteä. Onneksi talven ansiosta kuume ei ole vielä niin korkea ettei tule tehtyä hätiköityjä päätöksiä , mutta sitten taas keväällä... niitä hätiköityjä päätöksiää saattaa tulla.
Tiedän useita Hondia (esim. VFR) joilla ajettu yli 100.000 km ilman ongelmia. Omassani oli noin 100.000 myyntihetkellä, vieläkin se kulkee ongelmitta.
Merkkien väliset erot ovat suuria.
Jossain moottoripyörälehdessä (taisi muuten olla Bike) oli aikoinaan avattu sellainen 1970-luvun lopun / 1980-luvun alun CB 750 Honda, jolla oli mittarissa joku reilut 100 tkm. Koneen purkaja kuulemma hämmästyi, kun kone oli ollut niin hyvässä kunnossa nokka-akseleita ja venttiilejä myöten.
Mitenhän nämä nykyaikaiset +16000 rpm kiertävät sporttipyörät kestävät?
Kyllä pyörät varmaan kestävät hyvää käyttöä. Mutta nykyään on paljon sellaisia amatöörimoottoripyöräkuskeja jotka heti hankkivat kovan pyörän eivätkä osaa käyttää sen ominaisuuksi hyödyksi. Muutenkin ajo on vähän mitä sattuu, pieniä kaatumisia tulee, turhia kierrätyksiä...
Joskus 80- ja 90-luvun taitteessa oli Bikessä Yamaha FZR1000:sen 50000 km:n kestotesti ja muistaakseni siinä oli muutamia venttiileitä hiukan vääntynyt.
Harva kyykkypyörän omistaja malttaa kuitenkaan ajella pyörällään "normaalisti", siitähän se ilo vasta lähteekin kun kone laulaa 12000 rpm
Itse saan kyllä ajonautintoa muutenkin, PanEuropeanin 1300:sen vääntävästä koneesta nauttien, 6500 rpm on ollut maksimi tähän mennessä, 6000 rpm ollessa huippuväännön, täytyihän sitä kokeilla
Vähänpä noilla on ajettu, vanhalla kunnon "öljyruiskulla" 1960- luvun alusta BSA A7 mallilla http://dspace.dial.pipex.com/tevward/bikesheds/classic/a7-a10.htm ajettiin 1970-luvulle mennessä yli 500 000 mailia. Ja vielä "lemmenlulla" kyljessä kiinni. Syy miksi koneeseen tehtiin remontti, siinä vaihdettiin jakopään puolelle kampiakselin pusla. Kokemuksesta tiedän että jos tämä pusla falskaa, seurauksena on ensiovedon puoleisen kiertokangen laakerin sulaminen öljyn puutteesta ja helevetin kova kalina kun mäntä takoo sylinterin kanteen. Lähde Motorcycle week
Että tälläisellä pelillä http://mujweb.cz/www/mcb.cz/galerie/BSA/Bsa003.JPG sitä paukutin silti tulemaan 50 km mettätaipaleen Kankaanpäästä Karvialle. Laakeri petti kun menin kokeilemaan varalaskupaikalla huippuja, 110 mailia Bässi viiletti
Tonnisella Vincentillä tiedän ajetun jopa yli miljoona kilometriä, näin tälläisen 1980-luvun alussa muistaakseni Evijärvellä Brittirallissa. Pyörä oli Black Prince vuodelta 1955 ja ajan patina todella näkyi siitä. Pyörän omistajakin oli lähemmäs 80 vuotias.
http://www.vintagebike.co.uk/Bike%20Directories/Vincent%20Bikes/pages/Vincent%20Black%20Prince%201955.htm
http://www.ozebook.com/sorgner/egg1/image53.htm