Valehtelvatko vakuutusyhtiöt

4 kommenttia

Eilisessä lehdessä mielenkiintoinen uutinen, vakuutusyhtiöt ovat kuulemma laskeneet, että moottoripyörävakuutukset tuottivat yhtiöille 4,5 milj.€ tappiot vuonna 2005! Kummallisinta asiassa on että vakuutukset ovat tänä vuonna uusiutuneet, useimmissa yhtiöissä ilmeisesti ruotsin mallin mukaan, sillä seurauksella että hinnat ovat pudonneet pyörän tyypistä riippuen jopa 50%, ja kalleimmissa, eli tehokkaimmissa ja kevyimmissä ei nousua mielestäni kuitenkaan mainitavasti tapahtunut.

Kysymys kuuluukin saako vakuutusyhtiöiden yhteinen äänitorvi levittää kansalaisille tälläistä disinformaatiota ilman seuraamuksia.

Jos uutinen perustui tosiasioihin, niin ilmeisesti ensi vuonna joudutaan kirjoittamaan esimerkiksi 20 milj.€ tappioista eli kyseessä täytyy olla ilmeisen idioottimaisesta liikkeenjohdosta?

Ilmeisesti yksityinen puoli on omaksunut saman tiedotuskäytännön kuin viranomaiset, jotka pyrkivät myös levittämään väärää tietoa kansalaisille saadakseen yleisen ilmapiirin hyväksynnän rahankeräyshankkeilleen. Esimerkiksi voi ottaa lausunnot viime vuoden 30 kuolleesta ottamatta vähääkään huomioon rekisteröintien kasvun, joka 2001-2005 oli n.50% tai sitä että suomi on kolmanneksi turvallisin moottoripyörämaa maailmassa, kanadan ja ruotsin jälkeen aivain samoilla lukemilla. puhumattakaan edellisvuoden sijoituksesta ja tosiasiasta ettei päätelmiä voi tehdä edellisvuoteen vertaamalla.

  
  • -Valehtelevat!!!

    Luin pari vuotta sitten jostain (en enää muista mistä) tilaston kerätyistä ja maksetuista vakuutuksista moottoripyörien osalta. Silloin summat olivat markoissa: Kerätyt vakuutukset n. 120 Mmk ja maksetut korvaukset n. 30 Mmk.

    Eli summa summarum: Vakuutusyhtiöiden voitto prätkävakuutuksista siltä vuodelta on noin 90 MILJOONAA MARKKAA = 15 000 000€!

    Miten hitossa tommonen bisnes ois muka nykyään tappiollista???

    P.S. Jos jollakulla olis heittää faktaa missä noi luvut on virallisena niin tänne esille heti! :wink:

      
  • 15.05.2006


    Moottoripyörien liikennevakuutusmaksut eivät kata kustannuksia


    Lehdistötiedote


    Moottoripyörien liikennevakuuttaminen pysyi alijäämäisenä myös vuonna 2005. Juuri valmistuneen selvityksen mukaan kulut olivat viime vuonna 4,5 miljoonaa euroa tuottoja suuremmat.

    Liikennevakuutuskeskuksen vakuutusyhtiöiltä keräämien tietojen mukaan moottoripyörien liikennevakuutuksen tulo- ja kustannusrakenne on pysynyt suhteiltaan ennallaan. Alijäämää on kertynyt tämän vuosituhannen kaikkina vuosina. Vakuutusvalvontaviraston aiemmin valmistunut selvitys antoi samanlaisen tuloksen.

    Vuonna 2005 moottoripyörävakuutusten maksutulo oli 27,4 miljoonaa euroa. Kuluja samanaikaisesti kertyi 31,9 miljoonaa euroa. Siitä korvauksien osuus oli 25,7 miljoonaa euroa ja liikekulujen ja vakuutusten hoitokulujen osuus 6,2 miljoonaa euroa. Alijäämä pelkästään viime vuonna oli siis 4,5 miljoonaa euroa. Lisäksi vapaaehtoisista autovakuutuksista korvattiin moottoripyörävahinkoja toissa vuonna 11 miljoonalla eurolla.

    Vakavat onnettomuudet lisääntyneet
    Liikennevakuutuksen korvauskulujen kasvun taustalla on moottoripyörien ja mootoripyöräonnettomuuksien määrän kasvu. Viime vuonna moottoripyöräonnettomuuksissa kuoli 30 moottoripyörällä liikkunutta ja yksi henkilöauton matkustaja. Vuonna 2004 kuolleita oli 20.

    Valtaosa kuolemaan ja loukkaantumiseen johtaneista moottoripyöräonnettomuuksista on yksittäisonnettomuuksia, lähinnä tieltä suistumisia. Suistumisten osuus kuolemaan johtaneissa yksittäisonnettomuuksissa oli 72 prosenttia ja loukkaantumiseen johtaneissa 41 prosenttia.

    Turun yliopistossa viime syksynä valmistuneen tutkimuksen mukaan kuolemaan johtaneissa moottoripyöräonnettomuuksissa kaksi kolmesta ajoi ylinopeutta onnettomuushetkellä. Humalassa heistä ajoi 22 prosenttia. Kevytmoottoripyörällä kuolemaan johtaneen yksittäisvahingon ajaneista kaksi kolmannesta oli humalassa.

    Moottoripyöräkantaan suhteutettuna moottoripyörävahinkojen kokonaismäärä on kasvanut kuitenkin maltillisemmin kuin moottoripyörien määrä.

    Korvauksista valtaosa henkilövahinkoja
    Moottoripyörävahinkojen korvauksista peräti 97 prosenttia aiheutuu henkilövahingoista. Keskimääräinen henkilökorvaus toissa vuonna oli 33 502 euroa. Henkilökorvausten suurimman osuuden muodostavat maksetut eläkkeet. Vakuutuskantaan suhteutettuna keskimääräinen moottoripyörävahingon korvaus oli yli viisinkertainen yksityiskäytössä olevan henkilöauton vahinkoon nähden.

    - Korvattavuudeltaan Suomen liikennevakuutus poikkeaa ratkaisevasti esimerkiksi keski-eurooppalaisista liikennevakuutuksista. Meillä liikennevakuutus kattaa myös vahingon aiheuttaneen kuljettajan henkilövahingot, mikä ei ole tavallista muualla Euroopassa pohjoismaita lukuun ottamatta. Moottoripyörävahinkojen korvauksista enin osa kohdistuu juuri pyörän kuljettajalle itselleen, sanoo yksikönjohtaja Janne Jumppanen Liikennevakuutuskeskuksesta.

    Kuluvana vuonna useat vakuutusyhtiöt ovat muuttaneet moottoripyörien liikennevakuutuksen rakennetta ja hinnoittelua. Tarkempia tietoja kannattaa kysyä suoraan vakuutusyhtiöistä. Eri vakuutustuotteiden ja –vaihtoehtojen vertailu on hyvin yksilöllinen kysymys, jossa mm. moottoripyörän koolla, pyöräilykauden pituudella ja vahinkohistorialla on myös merkitystä.

    lähde:
    http://www.liikennevakuutuskeskus.fi/asp/system/empty.asp?P=306&VID=default&SID=406654318459527&S=0&A=open:news:item_www:2133&C=27974



    [tm muokkasi tätä viestiä 19.05.2006 klo 09:27]
      
  • Vuosisadan vitsi, että vakuutusyhtiöt harrastaisivat hyväntekeväisyyttä motoristien eteen 4,5 miljoonalla eurolla vuodessa!!! :grin: :grin: :grin: :grin: :grin:

      
  • No, eiköhän ne osaa ottaa nämä rahat takaisin korkojen kera.

    Koska pohjatietosi on hyvin vajaat, niin kerron että ihan viimeistä paria-kolmea vuotta lukuunottamatta vahinkovakuutus on ollut tappiollista toimintaa. Yhtiöiden hyvät tulokset on johtuneet onnistuneesta sijoitustoiminnasta jolla on katettu vahinkovakuutusten tappioita.
    If on päättänyt lopettaa tämän yhtiön omistajien rahojen jaon vakuutuksenottajille ja aktiivisesti pyrkinyt eroon kannattamattomasta kannasta. Siksi If ei ole ollut aktiivinen mp-vakuutusten alennusmyynnissä.
    Pohjola taas on päättänyt hankkia lisää markkinaosuutta hinnalla millä hyvänsä ja sen tase ja tulos kestää tämän asiakashankinnan erinomaisesti.

    Moottoripyörien liikennevakuutusten kannattavuutta parantaisi ja hintoja pudottaisi osassa Eu-maissa käytössä oleva periaate ettei kuljettajan henkilövahinkoja korvata. Se jäisi henkilön omanehtoisen vakuuttamisen piiriin tai kelan vähimmäisturvan varaan.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit