Asun pääkaupunkiseudun ulkopuolella, siellä missä ilma on puhdasta, ratikat ei kolise, mutta silloin tällöin myrskyjen aikoihin sähkökatkot vaivaa.
Onko kukaan tehnyt itselleen omakotitaloon varavoimaa aggregaatin avulla? Tänä iltana olisi taas yksi, todennäköinen sähkökatkon aiheuttaja, myrsky tulossa. Merelle ennustetaan jopa 30 m/s tuulta.
Mielessä on ollut järjestelmä, jossa sähkökatkon sattuessa avataan normaali pääkytkin ja syötetään sähköä sisään aggregaatista. Kolmevaiheista pitää olla, jotta saan porakaivosta vettä.
Asia sinällään on yksinkertainen, mutta en suosittele ketään kokeilemaan ilman sähköalan perustietoja.
Asun meren rannan tuntumassa Espoossa, ilma on puhdasta, ratikat ei kolise, mutta mervesi nousee juuri tänään 9.1.05, että on lähdettävä varmuuden vuoksi illalla heittämään ankkuri. Vene on maissa pukkien päällä, mutta pukit osittain vedessä jo. Jos jostain syystä pinta nousee vielä 50 cm, on melkoisesti pursia ja purnukoita lillimässä siellä täällä. Pressut lienee monelta jo Pietarissa.
Tuollainen virallinen vaihtokytkin on olemassa, joka siis samalla kytkee sähkön pois verkkosyötöstä ja samalla sisään varavoimakoneesta. (Mikään muu kytkin ei edes ole laillinen.) Maalla niitä pyöritetään yleensä traktorilla.
Automaattisiakin systeemeitä on, mutta se hinta...
Automaattisiakin systeemeitä on, mutta se hinta...
Tuon vaihtokytkimen asentaminen edellyttää aggrekaatin syötön tuomista itse pääkeskukseen. Isojen traktorigenujen kanssa varmaan ainoa vaihtyoehto. Jos kuitenkin haluaa kytkeä aggrekaatin esim. autokatoksen ryhmäkeskuksen perään, vaihtokytkin on teknisesti vaikea toteuttaa.
Mitä laitonta on käyttää systeemiä, jossa normaali toiminta edellyttää verkon puolen avaamista päätaulusta ja sitten aggrekaatin kytkemistä osaksi irralleen jääneeseen verkonosaan? Jos johdonsuojat on selektiivisesti valittu, ei muutaman kilowatin genu valtakunnanverkkoa heiluta vaikka tietoisesti käyttäisi sitä väärin ja kytkisi genun suoraan sähkölaitoksen verkkoa päin. Sehän ei kuitenkaan ole tarkoitus. Kai tässäkin vaaditaan samaa huolellisuutta kuin kaikkien sähkölaitteiden kanssa.
Tietääkseni vahinko on ilmeinen jos syöttää agregaatilla verkkoon,menee noi herzit kai vähä sekasi, tasavirralla ei ongelmia olisi.Mutta kyllä omakotitalon voi kytkeä agregaatin perään vaihtokytkimellä jonka voi asennuttaa sähkömiehellä mielummin ennen sähkökatkosta.Itse käytän invertteriä teholtaan 1kw jolla pyöritän kietovesipumppuja ja sillä toimii myös pakastin ja jääkaappi .Tavallisella 60A akulla kiertovesipumppu (40w) pyörii hyvikin yön yli.
Mitään muuta virallista ei asiassa tarvita kuin että kytkennät tekee ammattitaitoinen sähköasentaja. Vaihtokytkin tai katkaisija on järkevintä tässä tapauksessa toteuttaa siten, että tehonkuluttajat (koko talo tai autotallin ryhmäkeskus tai mitä se sitten onkaan) kytketään ensin irti valtakunnan verkosta, ja vasta sitten yhdistetään aggregaatilta tuleva sähkö kohteeseen. Näin ei "hertsit pääse sekoittumaan".
Vastaavasti tilanteen päätyttyä ensin kytketään aggregaatti irti ja mieluummin vaikka useamman sekunnin odotuksen jälkeen lyödään valtakunnan verkko takaisin kiinni.
Vaihto on mahdollista tehdä myös automaatisesti, niin että pääsähkön katkettua aggregaatti käynnistyy ja alkaa syöttää omaa virtapiiriä, mutta siinäkin syötön vaihdon periaate pitäisi olla sama - ensin toinen syöttö auki - turvallinen odotusaika - sitten toinen generaattori kiinni.
Tuskinpa kenelläkään on sellaisia vekottimia joiden pitäisi vaihtotilanteessa saada katkottomasti sähköä. Ja aggregaatilla ajattaessa tietysti sähköllä toimivat kellot saattavat nollaantua ja/tai käydä perunoita.
Suurin vaarahan aiheutuu korjausmiehille kun joku pösilö syöttää verkkoon jonka pitäisi olla "kylmä" omalla generaattorilla, kuten jokunen vuosi sitten on kuuleman mukaan tapahtunut...
Muistetaan että muuntajat toimii molemminpäin joten se normaali 230/400V jännite on 20 kV linjassa muuntajan toisellapuolella se sama 20kV... Yleensä myrskyvaurioissa niitä korjauspartioita kun tuppaa tuolla linjoilla olemaan... Siinä kun omilla virityksillä linja-asentajan saa hengiltä, on lasku kallis... Varmaa tietoa ei noista linjapuolen määräyksistä ole mutta oletettavasti vaihtokytkimen pitää olla ns. 1-0-2 tyyppinen joka lisäksi ei saa kääntyä ellei koskettimet ole varmasti auenneet (kuten esim. turvakytkimissä on asia)...
Muistetaan että muuntajat toimii molemminpäin joten se normaali 230/400V jännite on 20 kV linjassa muuntajan toisellapuolella se sama 20kV... Yleensä myrskyvaurioissa niitä korjauspartioita kun tuppaa tuolla linjoilla olemaan... Siinä kun omilla virityksillä linja-asentajan saa hengiltä, on lasku kallis... Varmaa tietoa ei noista linjapuolen määräyksistä ole mutta oletettavasti vaihtokytkimen pitää olla ns. 1-0-2 tyyppinen joka lisäksi ei saa kääntyä ellei koskettimet ole varmasti auenneet (kuten esim. turvakytkimissä on asia)...
Tänään taas myrskyää. Saas nähdä lähteekö sähköt. Kirjoituksen idea on ihan looginen, mutta jos minä niin tekisin, niin yksi onni on:
Nimittäin muuntajan takana (400V puolella) on niin monta taloa jotka kuormittavat verkkoa, ettei ihan pieni voimakone jaksaisi nostaa verkkoon jännitettä. Maatalo ja oma muuntaja olisi sitten toinen juttu. Olen selvittänyt asiaa Fortumilta: vaihtokytkin on pakollinen, muuten varsin vapaata.
Oisko tuosta työkalupakki, kuljetusväline ja varavoimala kuten teksti väittää: http://carspyshots.proboards2.com/index.cgi?board=new&action=display&num=1103148126
Muistetaan että muuntajat toimii molemminpäin joten se normaali 230/400V jännite on 20 kV linjassa muuntajan toisellapuolella se sama 20kV.. Voinko siis saada akkulaturin pistokkeestasähköiskun jos se on kytkettynä akkuun.
Kun en ole ihan varma oletko tosissasi, vastaan aikuisten oikeasti:
Akkulaturissa on 240/12V AC/AC vaihtovirtamuuntaja sisällä. Noin 12V vaihtojännite tasasuunnataan diodisillan avulla 12V DC sähköksi jota tulee niistä akkuun menevistä kaapeleista. Akun jännitettä ei sen sijaan voi vaihtosuunnata samoilla komponenteilla eli jos töpskeli ei ole seinässä mutta kaapelit on kiinni akussa, jännite tökkää tasasuuntaukseen eikä alussa mainitun muuntajan toisiossa (12V puolella) ole yhtään jännitettä. Verkkojohdosta ei siis tässä tapauksessa voi saada minkäänlaista sähköiskua.
Tasasähköstä voi sen sijaan saada iskun joka tuntuu esim. seuraavalla tavalla: Kytke akusta kaapeleilla jännite isoon kelaan kuten esim. auton startin solenoidi (tai irrallaan oleva starttimoottori.) Pidä kaapeleista kiinni kuparin kohdalta ja vedä irti akusta. Erääseen luonnonilmiöön perustuen solenoidi (ns. induktanssi) generoi kaapeleihin ison, lyhytaikaisen jännitepiikin. Kokeile omalla vastuulla, ei ole kuitenkaan vaarallisen kova isku mutta voithan vaikka liukastua tms. iskun vuoksi.
Tästä syystä auton sähkölaitteet, kuten radio ja valot on yleensä kokonaan irtikytketty startin aikana.
Kiitos selvityksestä. Otin asiasta selvää jo pikkupoikana salaa kielenpäällä kokeilemalla....sain seuraavana jouluna pukilta yleismittarin.Yllättävän vähän on tullut vinkkejä muuten niin mielenkiintoiseen aiheeseen.Ilmeisesti järjestelmään vielä luotetaan.