Uusien autojen merkkiuskollisuus BMW, Volvo, Toyota jne

11 kommenttia

Viimeisimmän Bisnoden tutkimuksen mukaan Volvon ostajien merkkiuskollisuus uusissa autoissa on 53 % (vuosi 2017).

Saksalaisia premium-merkkejä ei top kympissä näy. Kun esimerkiksi BMW oli vuonna 2016 sijalla 18/21, ja kun BMW:n merkkiuskollisuus on edelleen laskussa, niin arvioin että vuoden 2017 merkkiuskollisuudessa BMW on ihan häntäpäässä.

Kiinnostavaa on myös lukea tietoja tutkimuksen voittajan Toyotan asiakaskunnasta. Toyotan hybrideistä ovat erityisesti kiinnostuneet nuoret lapsiperheet sekä hyvin toimeentulevat ihmiset kaupungeissa.

"Toyotan menestykseen on osaltaan vaikuttanut laajan hybridimalliston suosio. Bisnoden tarkemmasta analyysista selviää, että hybridit ovat varsinkin nuorten lapsiperheiden ja suurkaupungissa asuvien, hyvin toimeentulevien aikuisten suosioissa. Sosiaalisen median analyysin perusteella Toyotassa arvostetaan erityisesti turvallisuutta, talvikäyttöominaisuuksia ja käyttömukavuutta."

http://31.217.192.93/~autotoda/naiden-automerkkien-asiakkaat-ovat-kaikkein-merkkiuskollisimpia/

  
  • Onko BMW:n kohdalla mahdollisesti kyse epäluotettavuudesta joka syö uusien autojen merkkiuskollisuutta ?

    Esimerkiksi JD Power UK 2018 luotettavuustutkimuksessa BMW oli viimeinen-

    a. Most reliable manufacturers

    1 Hyundai (78 faults per 100 cars)
    2 Suzuki (87)
    3 Kia (94)
    4 Skoda (97)
    5 Nissan (100)

    b. Least reliable manufacturers

    20 Citroen (164 faults per 100 cars)
    21 Land Rover (169)
    22 Audi (175)
    23 Fiat (177)
    24 BMW (192)

    c. Lehtijuttu tutkimuksesta, Hyundai luotettavin, BMW epäluotettavin.

    https://www.fleetnews.co.uk/news/manufacturer-news/2018/07/11/hyundai-is-most-reliable-car-brand-according-to-jd-power-survey

      
  • Laitetaanpa tässä näkyviin tuon JD Powerin Englannin vuoden 2018 luotettavuustutkimuksen tulokset kokonaisuudessaan. Premium-merkit eivät tässä tutkimuksessa oikein pärjänneet. Mercedes-Benz oli 14, Jaguar 17, Volvo 18 ja Audi 23. BMW oli tässä tutkimuksessa viimeinen eli se saavutti jumbosijan. Siinä oli 246 prosenttia enemmän vikoja kuin vähävikaisimmassa merkissä Hyundaissa.

    1. Hyundai 78
    2. Suzuki 87
    3. Kia 94
    4. Skoda 97
    5. Nissan 100
    6. Seat 102
    7. Dacia 105
    8. Peugeot 107
    9. Toyota 109
    10. Vauxhall 113
    11. Honda 115
    12. Ford 116
    13. Volkswagen 119
    14. Mercedes Benz 124
    15. Mazda 127
    16. Jaguar 137
    17. Volvo 138
    18. Renault 139
    19. Mini 153
    20. Citroen 164
    21. Land Rover 169
    22. Audi 175
    23. Fiat 177
    24. BMW 192
      
  • Lokakuussa BMW:tä myytiin 263 kpl ja Volvoa 901 kpl. Vitossarjaa myytiin sinänsä kohtuullisesti eli 102 kpl.

      
  • Toisessa ketjussa jahkataan premiumkingeistä, mutta kun myyntilukuja katselee, niin eiköhän ole aika selvää, että Volvo on Suomen premiumkingi ylhäisessä yksinäisyydessään.

    Syitä on useita, mutta vähäisin ei ole nelivetoinen ja muutenkin loppuun asti ajateltu hybridi. Tälläkin palstalla minulle on pari kertaa opetettu, miten typerää on tehdä nelivetoista hybridiä, mutta ei se kovin typerää näytä olevan, kun Suomen myyntilukuja katsoo. Veikkaanpa vain, että aika moni päätyy T8 Volvoon juuri nelivedon takia.

    Toinen syy Volvon hyvään myyntiin on edes jokseenkin järjellinen varustelu ja varustelun hinnoittelu. Saksalaiset hinnoittelevat itsensä pihalle. Esimerkiksi Audi alkaa olla kuopattu merkki Suomessa, jos sieltä ei pian tule järkeviä ja järkevästi hinnoiteltuja hybridejä.

      
  • Jaa vai että vuoden kymmenenneksi eniten myyty merkki on jo kuopattu. Ja nyt vielä puhutaan väitetysti kalliista autosta. Volvoon suhteutettuna myynti on melkein puolet. Tuolla logiikalla Volvo on ollut aina kuopan pohjalla Pohjoismaiden ulkopuolella - ja tulee pysymään siellä. Jopa Volvon kotimarkkinoilla Kiinassa Audin myynti oli vuoden alkupuoliskolla tasan viisinkertainen Volvoon verrattuna. Arvatenkin logiikka tietenkin muuttuu tässäkin tilanteen mukaan.

      
  • Mikolla hyviä pointteja, nuo ovat itsellänikin vahvoja vaikuttimia. Mersun ja Bemarin business-malliin tulee helposti kymppi lisää jos siihen haluaa ajanmukaiset varusteet adaptiivisine vakkareineen ja naveineen (tai edes Android Auton, jota BMW ei tue ollenkaan). Volvolla vakiovarustus ja varustetason tuo jotain oikeitakin varusteita, ja sortuu vähän vähemmän kuin saksalaiset listaamaan "varusteiksi" kromattuja pakoputkenpäitä, sisustuksen tunnelmavaloja ja alumiinilistoja sisustuksessa. Vanha vitsi siitä että GL-varustetaso tarkoittaa galvanoitua listaa ei ole kaukana totuudesta.

      
  • Kuopattu oli tietenkin pienimuotoinen kärjistys, mutta on tämä todella kova paikka Audille, joka oli hyvässä nousukiidossa vielä muutamia vuosia sitten. Ja kuten kirjoitin, mikäli kunnollisia hybridejä ei tule ja hintoja tarkasteta, niin alkaa Audi-myyjillä hymy hyytyä. Volvo myi viime kuussa melkein 4 kertaa niin paljon kuin Audi ja koko vuoden myynneissä ei olla kaukana kaksinkertaisesta määrästä. Audi oli myös pitkään Mersun ja Bemarin edellä Suomen myynnissä. Nyt Mersu on mennyt jo kirkkaasti Audin ohi.

      
  • "Jaa vai että vuoden kymmenenneksi eniten myyty merkki on jo kuopattu. Ja nyt vielä puhutaan väitetysti kalliista autosta. Volvoon suhteutettuna myynti on melkein puolet. Tuolla logiikalla Volvo on ollut aina kuopan pohjalla Pohjoismaiden ulkopuolella – ja tulee pysymään siellä. Jopa Volvon kotimarkkinoilla Kiinassa Audin myynti oli vuoden alkupuoliskolla tasan viisinkertainen Volvoon verrattuna. Arvatenkin logiikka tietenkin muuttuu tässäkin tilanteen mukaan."

    Sorry, mutta Klonkswagen-konsernin autoista Audi on ainoa joka on ottanut Suomessa takapakkia melko reilusti. Esimerkiksi Seat on 27,1 prosentin nousussa mutta Audi on 6,3 prosentin laskussa. VW ja Skoda ovat plussalla. Nyt puhun siis lokakuun myynneistä.

    Audin myyntien alhaisuuteen saattaa vaikuttaa uusi WLTP-sykli. Jos vaikka kaikkia malleja ei ole ehditty WLTP-testata.

    Kirjoittelusi on muuten aika epäloogista, vastikään olit ilkkumassa V90 - mallin myyntien laskua Suomessa, mutta nyt ei saisi puhua Audin myyntien laskusta Suomessa.

      
  • Kuopattu oli tietenkin pienimuotoinen kärjistys, mutta on tämä todella kova paikka Audille, joka oli hyvässä nousukiidossa vielä muutamia vuosia sitten. Ja kuten kirjoitin, mikäli kunnollisia hybridejä ei tule ja hintoja tarkasteta, niin alkaa Audi-myyjillä hymy hyytyä. Volvo myi viime kuussa melkein 4 kertaa niin paljon kuin Audi ja koko vuoden myynneissä ei olla kaukana kaksinkertaisesta määrästä. Audi oli myös pitkään Mersun ja Bemarin edellä Suomen myynnissä. Nyt Mersu on mennyt jo kirkkaasti Audin ohi.
    

    Eihän Audilla ole vielä edes WLTP-hinnastoa monelle mallille ja monella monella mallilla on vasta suppea moottoritarjonta hinnoiteltu. Lisäksi myydyimmistä malleista A4 on faceliftin kynnyksella, A3 uusiutuu ensi vuonna ja uusittu A6 vasta aloittelee myyntiä. Yllättyykö tosiaan joku siitä, ettei Audin myynti ole tällä hetkellä nousukiidossa?

      
  • No mitenkä esimerkiksi Audi Q5 on myynyt verrattuna XC60:een? Myykö Q2 paremmin kuin XC40? Audi on ylihinnoitellut autonsa karkeasti pieleen Suomessa. Hybridien puute vielä korostaa tilannetta. No ilmeisesti jossain vaiheessa tulee A6 hybridi. Toivottavasti se on myös nelivetoinen ja järjellisesti hinnoiteltu.

      
  • XC40 taitaa olla Q2sta kalliimpi? Ajelin taannoin Q2lla, ja oli pettymys. Ylipäänsä Audin ongelma siltä osin kuin minä olisin sitä hankkimassa, on että siellä on samat nappulat ja ulkoasu kuin Skodassa ja Volkkarissakin. Hintapreemiolle ei tahdo saada vastinetta edes fiiliksessä, vaan ajatus on että yhtä hyvin olisi voinut hankkia Skodan (mikä onkin ihan järkevä valinta).

    Itse voin myöntää että fiilis on aika ratkaisevassa roolissa liisaria hankkiessa. Omalla rahalla auto olisi varmaan Toyota Corolla/Auris, mutta liisarin osalta voi ottaa riskejäkin. On joitain "pakollisia" ominaisuuksia - minimikoko, neliveto ja tiettyjä varusteita, ja loppu ratkeaa hinnan ja fiiliksen mukaan. Mukana on höpöhöpö-vaikuttimia ulkonäöstä alkaen. Valtaosa autoista on "oikeasti" riittävän hyviä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit