Vetoketjuperiaate

0 kommenttia

Palasin vuosien tauon jälkeen tilaajaksi. Huvittavaa oli huomata, miten juuri mikään ei ole muuttunut: ihan esimerkkinä otsikon asia, jota TM vahvasti vastusti jo 2006 ja sama meno jatkuu lehdessä 22/2019.

Onneksi nyt lainsäätäjä herännyt ja saamme kesällä uuden liikennemerkin. Esim. Saksassa vetoketju toimii, koska siihen voi luottaa, koska noudattamattomuus on korkean sakon arvoinen teko.

Jos joku nyt jaksaa lukea, niin alla kopio palautteestani 2006:

======================================================

"Vetoketjuperiaate"

No ei ole ihme, jos vetoketjuperiaate ei ota yleistyäkseen, kun alan valtalehti taas otti kantaa sitä vastaan !

Periaatteeseenhan kuuluu, että VAIKKA kaikki tietäisivät tai näkisivät toisen kaistan loppuvan, niin SILTI pitäisi käyttää molempia kaistoja koko matkaltaan ja vasta lopuksi sovittaa jonot toisiinsa.

Näin se vaan todella on ja voin kertoa siitä lisää. Ja näin se myös toimii "muissa maissa".

Esimerkkejä eduista:

  1. Ruuhkatilanteissa ei kerätä yhtä erittäin pitkää jonoa, joka pahimmillaan tukkii edeltävien liittymien tai risteyksien liikenteenkin. Eiväthän kaikki jonossa olevat edes aio ajaa kapeikolle saakka, mutta joutuvat siinä silti jonottamaan. Heinolan moottoritiellä tästä oli hyviä esimerkkejä.

  2. Risteykset vetävät paremmin. Samalla vihreällä jaksolla saadaan jopa tuplamäärä liikennettä. TM on kuuluisa siitä, miten se oikein kuvien kanssa moitti Länsiväylän alkupäähän suuntaavaa liikennettä, joka käytti liikennevaloristeyksessä rinnakkaista kaistaa, vaikka kaikki hyvin tiesivät, että toinen kaistoista loppuu ennen Länsiväylän alkua.

Miksi sitten rakennetaan tällaisia ihan pysyviäkin järjestelyjä, joissa risteyksen jälkeen toinen kaista loppuu, jos sen käyttäminen on teidän mielestänne etuilua ??

Jos kaikki käyttäisivät kaikkia tarjolla olevia kaistoja tasaisesti (= vetoketjuperiaate), niin ei syntyisi kuvaa "etuilusta".

  1
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit