TM testasi sähköautojen toimintamatkan lataamalla ne täyteen ja ajamalla sitten tyhjäksi.
Jostain on kuitenkin testaajille jäänyt harhaluulo että silloin kun auton varaustilan mittari näyttää nollaa, akku on tyhjä.
Oman kokemukseni mukaan esim. Nissan Leafin 40 KWh mallissa akuissa on n. 8% vielä käytettävissä kun lataustason mittari menee nollaan.
Koska Tekniikanmaailma hyvin ammattitaitoisesti on aina muissa, paitsi sähköautotesteissä luottanut omiin mittauksiin ja testeihin auton omien mittareiden sijaan, miksei myös tässä kohtaa?
Toimintamatka olisi oikeudenmukaisempaa tehdä ajamalla autoa kunnes se pysähtyy, siitä välittämättä mitä auton varaustilamittari näyttää.
Sähköautojen tapauksessa pysähtymiseen asti rangen hyödyntäminen on aikalailla viimeinen vaihtoehto, koska sen jälkeen vaihtoehdot ovat hinaus tai aggregaatti. Aika harva kuljettaja taitaa laskea etappien pituudet tuon mukaan, vaan auton näyttämän rangen mukaan mennään.
Eipä oikein kukaan taida ilmoittaa polttomoottoriautojenkaan rangea polttoainepumpun hapen haukkaamiseen asti. Itse pääsen omallani noin sata kilometriä vielä sen jälkeen, kun polttoaineen rangen näyttämä menee nolliin. Tankkiinkin menee reilusti yli 10 prosenttia enemmän, kuin mikä on ilmoitettu tilavuus.
Tottakai sillä on vaikutusta auton käytettävyyteen, paljonko on energiaa todellisuudessa käytettävissä.
Koska esim. 40 KWh Leafeissa sen todellinen varaustila on helposti luettavissa obd-portin kautta ja yleisesti kaikki vähänkään innokkaammat tietää että n. 8% jää vielä käytettävissä olevaa pelivaraa vaikka auton näytön ajaisi nollille, olisi se syytä huomioida, varsinkin kun virhe on yleinen eikä yksilöjen välistä vaihtelua ole havaittu.
Joku toinen sähköautomerkki näyttää toisin, esim. niin että 0% tarkoittaa myös sitä.
Ei kai TM testaisi polttomoottoriautojenkaan toimintamatkaa, jos sitä siis testattaisiin, polttoainemittarin viisaria katsomalla.
Tuskin polttomoottoriauton kulutustakaan lasketaan niin, että tankataan täyteen, ajetaan kunnes ajotietokone näyttää toimintamatkaksi 0 km ja lasketaan kulutus tankin kokonaistilavuuden ja ajettujen kilometrien mukaan.
Olisi myös vähemmän autoon perehtyvän kannalta hyvä tietää pysähtyykö auto viimeistään kun mittari on nollassa vai kannattaako jatkaa vielä muutaman kilsan päähän lataamaan.
Ei TM oikein voi lähteä siitä, että range luetaan OBD-portin kautta. Itse ajan pääsääntöisesti polttoainetankin tyhjemmäksi, kuin missä range tippuu nollaan, mutta valmistajan määrittämillä varmuusvaroilla lehtien on mentävä. Itseäni kiinnostaisi tietää syy siihen, miksi Nissan on jättänyt noin suuren varaston nollarangen alle. Onko tuo sama osa akkua, mikä yleensä on jätetty vain käyttämättä akun kestävyyden vuoksi? Jos tuota rangen osaa alkaa käyttämään säännöllisesti, niin miten se näkyy akun kestossa. Joku syy kai siihen, että Nissan on rakentanut rangenäytön noin, täytyy olla