Mercedes sen teki: Koeajoimme kolmannen tason autonomista autoa, joka ajaa liikenteessä itse kesästä 2021 lähtien – ”Otamme turvallisuudesta täyden vastuun”
Jokaisen meistä kai ymmärtää, että autonomisuuden hyödyt kasvattavat yhteiskuntamme tehokkuutta, siis meidän kaikkien kaipaamaa kansantuotteen kasvua.
Olemme TM;n mukana eläviä, rakastamme siis tekniikkaa. Politiikka meitä ei erota.
Moottori harrastukseen politiikka ei saa vaikuttaa, eikä koskaan tule kykenemään..
Muskista ja minusta voinen jotain kertoa, hän realoi paremmin, minä vain virtualin numeroita.
Hän kykenee mihin en itse tohdinnut, hän matearaloi tehtävän mestarillisisesri.
Jokaisen meistä kai ymmärtää, että autonomisuuden hyödyt kasvattavat yhteiskuntamme tehokkuutta, siis meidän kaikkien kaipaamaa kansantuotteen kasvua.
Eikö muita hyötyjä ole mielestäsi? Eivätkä kaikki vaan halua että niitä tulisi ylipäätään, sehän on täälläkin nähty.
Eikä aiheeseen liittyvästä talousajattelusta taideta tuolla tasolla piitata pennin vertaa kehittyvien ja kehitysmaiden kansalaisten keskuudessa.
Olemme TM:n mukana eläviä, rakastamme siis tekniikkaa. Politiikka meitä ei erota.
Juuri siksi täällä ei koskaan mainita sanoja "vihervassari", "vasemmisto", "vihreät" jne, vai mitä?
Moottoriharrastukseen politiikka ei saa vaikuttaa, eikä koskaan tule kykenemään..
Ettet nyt vaan sotke mobilisti- autourheilu- ja muita harrastuksia siihen, että politiikkaa vaikuttaa autoilla liikkumiseen koko ajan. Välillisesti myös noihin harrastusasioihin kanssa, luonnollisesti. Kuinka sinisilmäinen oikein olet?
Muskista ja minusta voinen jotain kertoa, hän realoi paremmin, minä vain virtualin numeroita.
Hän kykenee mihin en itse tohdinnut, hän matearaloi tehtävän mestarillisisesri.
Ensin edustushybridiin ja vetyautoon – Toyota ja Lexus astuvat autonomiassa uudelle tasolle
9.4.202114:33päivitetty 9.4.202114:33
AUTO
LIIKENNE
ROBOTTIAUTO
SÄHKÖAUTO
ÄLYLIIKENNE
Autonomisempi kaksikko. Uuden Lexus LS 500h -hybridin (vas.) polttomoottori on 3,5-litrainen V6. Oikealla uusi Toyota Mirai -vetyauto. Advanced Drive kuuluu aluksi Japanin varusteluun.KUVA: TOYOTA
Toyota on esitellyt uuden autonomisen ajon järjestelmän.
Lukuaika noin 2 min
Toyota on ottanut sen ja sisarmerkkinsä Lexuksen uusissa edustustason malleissa käyttöön uudenlaisen autonomisen ajon järjestelmän. Ensimmäisenä tekniikka on saatavilla Lexus LS 500h -edustushybridiin ja Toyotan uuteen toisen sukupolven Mirai-vetyautoon. Kauppalehden Mirai-koeajon videoineen voit katsoa täältä.
Toyotan kunnianhimoisena pontimena on vähentää liikennekuolemat nollaan. Se lähestyy kuitenkin aihetta hieman eri tavoin, kuin puhtaasti autonomisen ajon teknistä edistyksellisyyttä korostavat kilpailijansa. Mobility Teammate -konseptiin perustuva ajoapupaketti tähtää autojen ja kuljettajien keskinäiseen vuorovaikutukseen ja kommunikointiin. Auto ja kuljettaja ovat joukkue.
Uusiin LS ja Mirai -malleihin on Japanissa 8.4.2021 tapahtuneen uuden Lexus LS:n lanseerauksen jälkeen saatavilla Advanced Drive -paketti. Tekniikka tulee paikallisiin lainsäädäntöihin sovellettuna myös ainakin Yhdysvaltojen markkinoille. Yksinkertaistettuna idea on, että kuljettaja voi eri tilanteissa joko valita auton ehdottaman tavan suoriutua ajosuoritteista autonomisesti, tai ajaa itse. Oleellista on myös, etteivät keskenään passiivisesti tai kuljettajien kautta aktiivisesti kommunikoivat autot voi törmätä toisiinsa.
Systeemi osaa varoittaa onnettomuuksista ja vaihtuvista sääoloista. Lisäksi kuljettaja vapautetaan auton aktiivisesta ajamisesta aluksi tylsien ja pitkien moottoritietaipaleiden ajaksi.
Volkswagen ID Buzz on tulossa kolmena versiona – jo ensi vuonna
Volkswagen ID Buzz on tulossa peräti kolmena versiona. Ensimmäisiä odotetaan Eurooppaan jo ensi vuoden puolella ja nyt huhutaan jo itseajavasta versiosta.
Kansankulkineen legendaarisen pikkubussin sähköistä paluuta on odotettu kuin kuuta nousevaa jo vuosien ajan. Volkswagen ID Buzz on tulossa Eurooppaan ensi vuonna ja tuoreempien tietojen mukaan valmistaja suunnittelee peräti kolmea eri versiota. Asiasta uutisoi Automotive News Europe.
Näistä yksi on tarkoitettu erityisesti verkko-ostosten ja tilausten kuljettamiseen lyhyehköillä matkoilla. Kaksi jälkimmäistä ovat erilaiset versiot henkilönkuljettimesta Eurooppaan ja Yhdysvaltoihin.
Volkswagen ID Buzz / ID.Buzz
Volkswagen ID Buzz on tulossa
Tarkemmin yksi versio olisi tarkoitettu Euroopassa kuudelle hengelle esimerkiksi kimppakyytien järjestämiseen. Tässä olisi tarkoitus tarjota jokaiselle matkaajalle oma istuin sekä näyttö.
Yhdysvaltojen versio henkilöiden kuljettamiseen on suunnattu enemmän yksinään, tai pienissä ryhmissä, liikkuville ja siinä olisikin vain neljä istuinta. Näistä kaksi katsoo eteenpäin ja kaksi on suunnattu kohti perää.
Kolmas versio olisi ID Buzz Cargo eli pienehkö pakettiauto. Tämä olisi suunnattu ennen kaikkea pakettitoimituksia varten. Näiden määrä kasvaa tällä hetkellä jatkuvasti verkko-ostosten mukana.
Eurooppaan ID Buzz on lupailuissa vielä ensi vuoden aikana, mutta Yhdysvaltojen puolella joudutaan odottamaan vuoteen 2024 asti.
Volkswagen I.D. Buzz
Itseajava jo suunnitelmissa
Myös itseajava Volkswagen ID Buzz on tulossa – ainakin mikäli suunnitelmat onnistuvat. Volkswagen ajaa nimittäin jo kokeita autonomian nelostason prototyypeillä, joka tarkoittaa että auto voisi ajaa täysin itsenäisesti tiettyjen olosuhteiden täyttyessä. Yhtiö haluaa näiden olevan valmiina ihmisten ja tuotteiden kuljettamiseen vuonna 2025.
Saksalainen autonvalmistajajätti uskoo tämänkaltaiselle itsestään kulkevalle pakettiautolle löytyvän kysyntää. Se vilautti vuoden 2030 strategian esittelyn yhteydessä itseajavan ID Buzz -mallin, jonka kuljettajan istuin oli käännetty auton takaosaa kohden.
Yhtiön autonomisesta ajamisesta vastaava johtaja Christian Senger sanoi, että itseajava ID Buzz Cargo poistaisi tarpeen ihmiskuljettajalle, joka tekisi pakettikuljetuksista huomattavasti kokonaistaloudellisempia. Tämä ei toki ole itsessään mikään uutinen. Sengerin mukaan Volkswagen odottaa liikkumispalveluista vuoteen 2030 mennessä 70 miljardin euron liikevaihtoa Euroopan viideltä suurimmalta markkinalta.
– Vastauksemme on itsestään ajavat pakettiautot huomisen kuljetusketjuihin, jossa logistiikan toimituksissa työskentelevät henkilöt eivät tarvitsisi enää ajokorttia vaan siirtyisivät kuormasta ja toimitusten hallinnasta vastaaviksi matkustajiksi, sanoi Senger yhtiön strategiatilaisuudessa.
Volkswagen suunnittelee tarjoavansa liikkumispalveluita valituilla markkinoilla vuoteen 2025 mennessä. Yhtiö näkee tässä valtavan tuottopotentiaalin kimppakyytien, pakettitoimitusten ja muiden matkantarjoamispalveluiden saralla.
Volkswagenin pääjohtaja: ”Täysautonomiset autot pian liikenteeseen”
https://www.apu.fi/artikkelit/volkswagenin-paajohtaja-taysautonomiset-autot-pian-liikenteeseen
Mercedes sen teki: Koeajoimme kolmannen tason autonomista autoa, joka ajaa liikenteessä itse kesästä 2021 lähtien – ”Otamme turvallisuudesta täyden vastuun”
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/5ba39532-f1e5-4b5c-b515-00a550c0380f?ref=ampparit:9118
Toivottavasti koodarit ovat olleet ajan tasalla
Uber myy autonomisten autojen kehitysyksikkönsä neljällä miljardilla dollarilla
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/42d20434-f1b5-4101-9fde-eef38c3741fe?ref=ampparit:3565
HS tänään: (suomalainen) "Robottiautoyhtiö kasvaa vauhdilla"
Jokaisen meistä kai ymmärtää, että autonomisuuden hyödyt kasvattavat yhteiskuntamme tehokkuutta, siis meidän kaikkien kaipaamaa kansantuotteen kasvua.
Olemme TM;n mukana eläviä, rakastamme siis tekniikkaa. Politiikka meitä ei erota.
Moottori harrastukseen politiikka ei saa vaikuttaa, eikä koskaan tule kykenemään..
Muskista ja minusta voinen jotain kertoa, hän realoi paremmin, minä vain virtualin numeroita.
Hän kykenee mihin en itse tohdinnut, hän matearaloi tehtävän mestarillisisesri.
Tavallisia Asimovin poikia ollaan.
@Vital kirjoitti:
Eikö muita hyötyjä ole mielestäsi? Eivätkä kaikki vaan halua että niitä tulisi ylipäätään, sehän on täälläkin nähty.
Eikä aiheeseen liittyvästä talousajattelusta taideta tuolla tasolla piitata pennin vertaa kehittyvien ja kehitysmaiden kansalaisten keskuudessa.
Juuri siksi täällä ei koskaan mainita sanoja "vihervassari", "vasemmisto", "vihreät" jne, vai mitä?
Ettet nyt vaan sotke mobilisti- autourheilu- ja muita harrastuksia siihen, että politiikkaa vaikuttaa autoilla liikkumiseen koko ajan. Välillisesti myös noihin harrastusasioihin kanssa, luonnollisesti. Kuinka sinisilmäinen oikein olet?
Tuota noin, asia selv....sovitaan näin
Ensin edustushybridiin ja vetyautoon – Toyota ja Lexus astuvat autonomiassa uudelle tasolle
9.4.202114:33päivitetty 9.4.202114:33
AUTO
LIIKENNE
ROBOTTIAUTO
SÄHKÖAUTO
ÄLYLIIKENNE
Autonomisempi kaksikko. Uuden Lexus LS 500h -hybridin (vas.) polttomoottori on 3,5-litrainen V6. Oikealla uusi Toyota Mirai -vetyauto. Advanced Drive kuuluu aluksi Japanin varusteluun.KUVA: TOYOTA
Toyota on esitellyt uuden autonomisen ajon järjestelmän.
Lukuaika noin 2 min
Toyota on ottanut sen ja sisarmerkkinsä Lexuksen uusissa edustustason malleissa käyttöön uudenlaisen autonomisen ajon järjestelmän. Ensimmäisenä tekniikka on saatavilla Lexus LS 500h -edustushybridiin ja Toyotan uuteen toisen sukupolven Mirai-vetyautoon. Kauppalehden Mirai-koeajon videoineen voit katsoa täältä.
Toyotan kunnianhimoisena pontimena on vähentää liikennekuolemat nollaan. Se lähestyy kuitenkin aihetta hieman eri tavoin, kuin puhtaasti autonomisen ajon teknistä edistyksellisyyttä korostavat kilpailijansa. Mobility Teammate -konseptiin perustuva ajoapupaketti tähtää autojen ja kuljettajien keskinäiseen vuorovaikutukseen ja kommunikointiin. Auto ja kuljettaja ovat joukkue.
Uusiin LS ja Mirai -malleihin on Japanissa 8.4.2021 tapahtuneen uuden Lexus LS:n lanseerauksen jälkeen saatavilla Advanced Drive -paketti. Tekniikka tulee paikallisiin lainsäädäntöihin sovellettuna myös ainakin Yhdysvaltojen markkinoille. Yksinkertaistettuna idea on, että kuljettaja voi eri tilanteissa joko valita auton ehdottaman tavan suoriutua ajosuoritteista autonomisesti, tai ajaa itse. Oleellista on myös, etteivät keskenään passiivisesti tai kuljettajien kautta aktiivisesti kommunikoivat autot voi törmätä toisiinsa.
Systeemi osaa varoittaa onnettomuuksista ja vaihtuvista sääoloista. Lisäksi kuljettaja vapautetaan auton aktiivisesta ajamisesta aluksi tylsien ja pitkien moottoritietaipaleiden ajaksi.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/00375eee-0d83-44f0-877a-148f7a0a16c8?ref=ampparit:a0e4
AJONEUVOTSÄHKÖAUTOTUUTINEN30.7.2021
Volkswagen ID Buzz on tulossa kolmena versiona – jo ensi vuonna
Volkswagen ID Buzz on tulossa peräti kolmena versiona. Ensimmäisiä odotetaan Eurooppaan jo ensi vuoden puolella ja nyt huhutaan jo itseajavasta versiosta.
Kansankulkineen legendaarisen pikkubussin sähköistä paluuta on odotettu kuin kuuta nousevaa jo vuosien ajan. Volkswagen ID Buzz on tulossa Eurooppaan ensi vuonna ja tuoreempien tietojen mukaan valmistaja suunnittelee peräti kolmea eri versiota. Asiasta uutisoi Automotive News Europe.
Näistä yksi on tarkoitettu erityisesti verkko-ostosten ja tilausten kuljettamiseen lyhyehköillä matkoilla. Kaksi jälkimmäistä ovat erilaiset versiot henkilönkuljettimesta Eurooppaan ja Yhdysvaltoihin.
Volkswagen ID Buzz / ID.Buzz
Volkswagen ID Buzz on tulossa
Tarkemmin yksi versio olisi tarkoitettu Euroopassa kuudelle hengelle esimerkiksi kimppakyytien järjestämiseen. Tässä olisi tarkoitus tarjota jokaiselle matkaajalle oma istuin sekä näyttö.
Yhdysvaltojen versio henkilöiden kuljettamiseen on suunnattu enemmän yksinään, tai pienissä ryhmissä, liikkuville ja siinä olisikin vain neljä istuinta. Näistä kaksi katsoo eteenpäin ja kaksi on suunnattu kohti perää.
Kolmas versio olisi ID Buzz Cargo eli pienehkö pakettiauto. Tämä olisi suunnattu ennen kaikkea pakettitoimituksia varten. Näiden määrä kasvaa tällä hetkellä jatkuvasti verkko-ostosten mukana.
Eurooppaan ID Buzz on lupailuissa vielä ensi vuoden aikana, mutta Yhdysvaltojen puolella joudutaan odottamaan vuoteen 2024 asti.
Volkswagen I.D. Buzz
Itseajava jo suunnitelmissa
Myös itseajava Volkswagen ID Buzz on tulossa – ainakin mikäli suunnitelmat onnistuvat. Volkswagen ajaa nimittäin jo kokeita autonomian nelostason prototyypeillä, joka tarkoittaa että auto voisi ajaa täysin itsenäisesti tiettyjen olosuhteiden täyttyessä. Yhtiö haluaa näiden olevan valmiina ihmisten ja tuotteiden kuljettamiseen vuonna 2025.
Saksalainen autonvalmistajajätti uskoo tämänkaltaiselle itsestään kulkevalle pakettiautolle löytyvän kysyntää. Se vilautti vuoden 2030 strategian esittelyn yhteydessä itseajavan ID Buzz -mallin, jonka kuljettajan istuin oli käännetty auton takaosaa kohden.
Yhtiön autonomisesta ajamisesta vastaava johtaja Christian Senger sanoi, että itseajava ID Buzz Cargo poistaisi tarpeen ihmiskuljettajalle, joka tekisi pakettikuljetuksista huomattavasti kokonaistaloudellisempia. Tämä ei toki ole itsessään mikään uutinen. Sengerin mukaan Volkswagen odottaa liikkumispalveluista vuoteen 2030 mennessä 70 miljardin euron liikevaihtoa Euroopan viideltä suurimmalta markkinalta.
– Vastauksemme on itsestään ajavat pakettiautot huomisen kuljetusketjuihin, jossa logistiikan toimituksissa työskentelevät henkilöt eivät tarvitsisi enää ajokorttia vaan siirtyisivät kuormasta ja toimitusten hallinnasta vastaaviksi matkustajiksi, sanoi Senger yhtiön strategiatilaisuudessa.
Volkswagen suunnittelee tarjoavansa liikkumispalveluita valituilla markkinoilla vuoteen 2025 mennessä. Yhtiö näkee tässä valtavan tuottopotentiaalin kimppakyytien, pakettitoimitusten ja muiden matkantarjoamispalveluiden saralla.
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/volkswagen-id-buzz-on-tulossa-kolmena-versiona-jo-ensi-vuonna/