Uusimmassa numerossa käsiteltiin aihetta riittääkö sähkö kun täyssähköautojen määrät kasvavat vajaasta 10000 tulevaisuuden satoihin tuhansiin autoihin.
Minusta käsittely jäi vähän ohueksi koska todettiin vain että koska sähkökiukaitakin voidaan ohjata, autojakin voidaan ohjata älylaturilla. Sähkökiukaita ohjataan yleensä niin, että talon muuta kuormaa pudotetaan saunanlämmityksen ajaksi pois. Mitä kuormaa pudotettaisiin pois kun sähköautoa ladataan töiden jälkeen kotona, lataus voi kestää 3.6 kW kotilaturilla monesti aamuun asti (keskikokoinen sähköauto - latausaika 5-6h/100km ajo). Tehopiikkiä tuskin tulee aurinkosähkön tuotantotuntien aikana kun autot on parkissa työpaikan luona, harvoilla siellä on latausmahdollisuutta.
Toinen, minun mielestä unelma on iso energiareservi latureissa olevien akkujen avulla. Tehopiikit tuppaa sattumaan samaan aikaan kun akkua on vasta alettu ladata eli klo 18 -> Toinen vähälle jäänyt pohdinta on, että aamulla käyttäjä luultavasti olettaa akun olevan täynnä ja jos akun lataaminen kestää suurimman osan seisonta-ajasta, missä välissä siitä saa merkittäviä kWh ulos ja ehtii vielä ladata takaisinkin? Voi olla pienikin ongelma, mutta entä akun kuluminen? Akku tuskin kuolee vanhuuttaan vaan heikkenee tietyn lataussyklimäärän jälkeen, korvataanko energian hinnassa myös tulevaa akun uusimista mitenkään?
Sähköntarpeen lisäys jos täyssähköautoja joku päivä olisi vajaa miljoona - jos vaikka puolet olisi laturissa klo 18 joku arki-ilta, 500 000 x 3,6 kW = 1800 MW lisäys. Siihen päälle muutama tuhat 50-200 kW pikalaturia joita todennäköisesti käytetään samoihin aikoihin. Kaikkien aikojen kulutushuiput Suomessa on noin 14.000 MW, siinä voisi 2000 MW lisäys tuntua. Kyse on luultavimmin tuulettomasta pimeästä tammikuun illasta jolloin pakkanen etelässäkin nousee -20 C kylmemmälle puolelle.
Tuollaiset 3,6 kilowatin eli yhdestä vaiheesta 16 ampeeria ottavat laturit ovat harvinaisia. Kotiin kannattaa asentaa kolmesta vaiheesta 16 ampeeria (11 kW) tarjoava latausboksi seinälle, niin homma toimii paremmin. Tehoa on sen verran, että latauksen ajoituksessa on joustoa tarpeeksi ja tehoa riittää hyvin lämmityksiin pakkasillakin.
Jos liittymän tehot saattavat olla rajoilla, niin silloin kannattaa asentaa latausboksille kuorman hallinta. Kotilataus on luontevinta ajoittaa yölle, kun pörssisähkö on halpaa ja muu kuorma on minimissään. Talvella yöllä lataaminen on monille siksikin luontevinta, koska aamulla liikkelle lähtiessä akku on latauksesta lämmin ja sisätilojen esilämmityksen voi hoitaa verkkosähköllä.
NHB kirjoitti asiaa. Kollega nosti asiaa esille kolmen paritalon yhtiössään. Yksi osakas haluaa ostaa täyssähköauton. Lämmitystolpat on vain 16A 1-vaihe syötettyjä. Taloyhtiön keskuksesta saisi yhden 3-v latausaseman roskakatoksen seinään ilman kaivinkonetta. Avoimeksi jää, mitä sitten kun sähköautot yleistyy. Omakotitalossa pörssisähkö tosin vie voiton, mutta isossa kuvassa, taloyhtiöissä, sitä ei saa autoa varten.