Käytettyjen autojenkin vero poistuu

6 kommenttia
muokattu 19.10.2021 00:05

Uudenkarheita sähköautoja voi tuoda maahan autoverotta ensi huhtikuusta alkaen
Uudenkarheiden sähköautojen tuonti Suomeen muuttuu huhtikuun 2022 alusta alkaen osin autoverottomaksi

Sähköautoja voi tietyin edellytyksin tuoda verotta Suomeen talven jälkeen.

Harry Kuurio
16.10. 7:03
YLI kuusi kuukautta vanhojen sähköautojen tuonti Suomeen muuttuu edullisemmaksi ensi kevään korvalla. Syynä on uusi laki, jonka mukaan uusien täyssähköautojen autovero poistui kokonaan lokakuun 2021 alusta alkaen. Sen myötä myöskään uudenkarheista, mutta yli kuusi (6) kuukautta vanhoista sähköautoista ei enää käytännössä kanneta edes arvonlisäveroa huhtikuun alun 2022 jälkeen.

Tällaisista autoista on kannettu arvonlisävero jo kerran siinä EU-maassa, jossa auto on rekisteröity ensimmäisen kerran. Kun kuuden kuukauden sääntö tulee täyteen, ei arvonlisäveroa kanneta enää Suomessa maahantuonnin yhteydessä.

Uudeksi autoksi katsotaan arvonlisäveron kannalta alle kuusi kuukautta vanha auto. Sitä vanhemmat verotetaan Suomessa käytettyinä – tai siis ei veroteta, jos auto on rekisteröity 1.10.2021 tai sen jälkeen.

Vedenjakajaksi verottomuudelle muodostuu siten huhtikuu 2022.

Kun autoveroakaan ei enää ole (1.10.2021 jälkeen rekisteröidyt autot), ei tuonnista seuraa enää lainkaan veroseuraamuksia. Ajoneuvovero alkaa luonnollisesti kuitenkin juosta heti, kun auto rekisteröidään Suomeen.

https://www.is.fi/autot/art-2000008333732.html

  
  • Tämä on yksi iso naula syrjivän ja eriarvoistavan autoveron ja sen suojassa harjoitetun hintamanipulaation arkun kanteen.

    Toteutuessaan tämä tarkoittaa Suomen liittymistä EU vapaakauppa-alueeseen edes sähköautojen osalta. Asiakkaan ostaessä mistä haluaa ilman tullimuureja myös Suomen verottomat myyntihinnat asettuvat pakostakin kohtuulliselle tasolle.

    Välitön vaikutus on tosin alussa pieni, koska sähköautojen kysynnästä johtuen nyt on vielä myyjän markkinat.

      
  • Siinä vaiheessa kun saksalaisten veronmaksajien 9000 eurolla tukemat autot tulevat vapaille markkinoille, alkaa tällä olla merkitystä.

      1
  • @M880 kirjoitti:
    Siinä vaiheessa kun saksalaisten veronmaksajien 9000 eurolla tukemat autot tulevat vapaille markkinoille, alkaa tällä olla merkitystä.

    9000 on max 40 kEUR autoille, mutta onhan se kalliimpien mallien 7500 Euron tuki rahaa sekin.

      
  • Tuohan tarkoittanee nyt sitä, että ennen ennen 1.10.2021 ulkomailla ensirekisteröidystä pitää huhtikuun 2022 jälkeen tuotaessa maksaa autovero, mutta alveja (tuon 6kk säännön mukaan). Toisaalta jatkossa on vapaa siitä täyssähköautoille tulevasta ajoneuvoveron perusosan korotuksesta, joka tuli siis voimaan 1.10.2021 jälkeen rekisteröidyille. 1.10.2021 jälkeen ulkomailla rekisteröidyistä ei peritä autoveroa tuotaessa (eikä myöskään ALVia, jos tuontiajankohta on 6kk ensirekisteröinnin jälkeen. Toisaalta tällöin lankeaa tuo sähköautoille tuleva ajoneuvoverokorotus.
    Onko kukaan kuullut tuosta täyssähköajoneuvoille määritellystä ajoneuvoveron perusosan korotuksesta, eli mihin se perustuu? omapainoon, kokonaispainoon, moottoritehoon, ilmoitettuun kulutukseen, vaiko mihin(?). Aikaisemminhan ajoneuvoveron perusosa perustui hiilidioksidipäästöihin (johin se perustuu edelleen, jos siis co2 päästöt ovat enemmän kuin 0g/km), mutta täyssähköissähän tuo co2 on 0g/km, eli hiilidioksiidipäästöihin se ei voi perustua...

      
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:

    Onko kukaan kuullut tuosta täyssähköajoneuvoille määritellystä ajoneuvoveron perusosan korotuksesta, eli mihin se perustuu? omapainoon, kokonaispainoon, moottoritehoon, ilmoitettuun kulutukseen, vaiko mihin(?). Aikaisemminhan ajoneuvoveron perusosa perustui hiilidioksidipäästöihin (johin se perustuu edelleen, jos siis co2 päästöt ovat enemmän kuin 0g/km), mutta täyssähköissähän tuo co2 on 0g/km, eli hiilidioksiidipäästöihin se ei voi perustua...

    Korotus perustuu (toivottavasti) jonkunnäköiseen laskelmaan siitä, että verotuotto sähköautojen kohdalla ei kovin paljon pienene pitkällä aikavälillä.

    Ei voi enää perustua CO2-päästöihin, koska sähkäri maksaa enemmän ajoneuvoveroa kuin tuprutteleva fossiilipolttomoottori.
    Tai sitten kaikkien ajoneuvoveroa pitää nostaa niin paljon, että sähkärin ajoneuvovero on alhaisin.
    Tai 0g/km päästöt laittaa ajoneuvon omaan luokkaan ja siellä voi ajoneuvovero olla X.

      
  • Älkää puhuko ääneen. Älkää kirjoittako. Päättäjillä on nyt niin iso soppa tässä ilmastohommassa, että voi vahingossa jäädä autot ja liikenne verottamatta. Nyt suut suppuun.
    Mutta siitä voi puhua, että jos oikeasti halutaan hiilipäästöt pois tulee keskittyä uusiin energiamuotoihin. Mitään mitä poltetaan jossain ei saisi käyttää. Puhtaalla tavalla tuotettu vety ja suuren mittakaavan tuulivoima ja vesivoiman lisääminen sekä ydinvoima (pienvoimalat) sekä suuren mittaluokan maalämpöjärjestelmät ynnä saharan kokoisen alueen metsittäminen ja satsaaminen kehittyvien (köyhien) maiden ilmastoponnisteluihin ovat ratkaisut. Suurimmalla osalla maailman väestöstä ei ole eikä tule olemaan rahaa näihin juttuihin. Siellä se pitää toimia eikä laskeskella täällä jotain akkusähköautojen verojuttuja.
    Nykytekniiikkaan perustuville raskaille akkuautoille nauramme jo kymmenen vuoden kuluttua. No yhden autosukupolven kai täytyy olla pioneerina ja ensiapuna ongelmaan. Mutta akkusähköinen henkilöautoliikenne ei ole se lopullinen ratkaisu. Jos nyt sellaista tuleekaan?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit