Valvontasovellukset ja Peer to Peer tekniikka

1 kommentti

Numerossa 19/2021 oli juttua kännykällä toimivista valvontasovelluksista.
Ainakin Wardencam käyttää peer to peer tekniikkaa. Onko ko. tekniikkaa turvallinen?

  
  • @Vanha ukkeli kirjoitti:
    Numerossa 19/2021 oli juttua kännykällä toimivista valvontasovelluksista.
    Ainakin Wardencam käyttää peer to peer tekniikkaa. Onko ko. tekniikkaa turvallinen?

    Minua kiinnosti tuo kysymys, kun en heti edes tunnistanut, mitä peer to peer tarkoittaa. Wikipediasta katsoin ja totesin, että esim. minun työpaikan toimistoverkko on peer to peer eli meillä ei ole varsinaista palvelinta ollenkaan vaan koneet on yhdistetty toisiinsa ja koneet ovat vuoroin serverinä ja clientinä toisilleen riippuen mitä käyttäjä tekee.

    Netissä ei kai voi olla puhtaasti peer to peer verkkoa, koska jokainen tarvitsee operaattorin nettiyhteyttä varten, eikö? Kännykkä toimii jonkun operaattorin tarjoamalla yhteydellä ja linkittyy muihin kännyköihin periaatteella kännykkä-tukiasema-lankaverkko-serveri-lankaverkko-serveri-lankaverkko-tukiasema-kännykkä. Tai niin olen ainakin luullut, mutta en todellakaan tunne asiaa paremmin. Olisi kiinnostavaa saada oikea tieto, jos minulla on väärä käsitys asiasta.

    Viestit liikkuvat salattuina eli lähettäjä muuntaa viestin muotoon, jota ei voi lukea ilman käännöstä ja vastaanottava pää saa avainkoodin, jolla pystyy purkamaan viestin luettavaan muotoon.

    Eli minä oletan, että peer to peer on yhtä turvallinen kuin joku serverin ja päätelaitteen välinen viesti yleensäkin.

    Minulla on aina vaikeuksia mieltää tietotekniikan termejä. Esimerkiksi, jos alkoholisti saa tukea toiselta alkoholistilta, joka ei enää juo tai jos väkivallan kohteeksi joutunut saa tukea toiselta, joka on myös joskus joutunut väkivallan uhriksi, puhutaan vertaistuesta. Se on minusta ihan ymmärrettävä käsite. Mutta mikä on vertaisverkko? Wikipedia sanoo, että peer to peer on vertaisverkko. Kenen tai minkä kanssa se verkko on samanvertainen? Meillä toimiston koneet ovat siis verkossa keskenään ilman varsinaista palvelinta. Mutta se on toimistoverkko eikä sillä ole mitään vertaisverkkoa. Ei ymmärrä......

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit